Училището може да се промени само за няколко години

Изпълнителният директор и основател на Teach First Брет Вигдортц пред "Капитал"

Брет Вигдортц    ©  Teach First
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Брет Вигдортц основава Teach First през 2002 г. и от тогава е неин изпълнителен директор. Преди това е работил като консултант в McKinsey & Company. Има бакалавърска степен от университета "Ричмънд", Вирджиния, и магистърска по икономика от Хавайския университет.

Вигдортц е съосновател и президент на международната мрежа Teach for all.

През 2007 г. е обявен от Ernst & Young  за предприемач на годината в социалната сфера.

Кои са според вас основните проблеми на образованието в България? Можете ли да направите сравнение с образователната система във Великобритания?

Във Великобритания има огромна пропаст между успеха на деца от богати семейства и този на деца от по-бедните слоеве. В Англия има много добри училища, но само децата от по-заможни семейства успяват да влязат в тях. Това за мен е големият проблем във Великобритания.

Не знам много за образователната система в България, но и в двете страни важи въпросът как да намериш истински мотивирани, енергични учители с големи очаквания към учениците, които да работят с деца от по-бедните слоеве. Именно тези деца имат още по-голяма нужда от образование, защото то е единственият им път към успех.

Значи учителите са основният фактор в училище?

Много изследвания показват, че учителите са най-решаващият фактор за успеха на едно дете.

Как учителите могат да повлияят на развитието на учениците си?

Учителите на Teach First (повече за организацията - в карето) имат три опорни точки - постиженията на ученика, високите стремежи и достъпа до възможности. Добрият учител трябва да може да помогне на учениците си да постигнат високи нива по тези три компонента. Децата трябва да знаят какво искат да постигнат в живота и да бъдат мотивирани да го направят - това може да дойде и от семейството, средата или от тях самите. Учителите трябва да убедят децата в собствените им възможности, в това, че могат да постигнат успех в живота. Не да им казват, че задължително трябва да влязат в университет, а че могат да го направят, ако поискат.

Много от децата, с които работим, не знаят как да използват възможностите, които им се предлагат. Учителят трябва да им помогне например да разберат как да кандидатстват за стаж, за работа или за място в университет, как да намерят изгодна екскурзия до Париж или да се запишат в спортен клуб, който им харесва.

Академичният успех включва всичко, и то от най-ранни години - ако 16-годишните ученици не успеят да си вземат изпитите, не може да се очаква да постигнат нещо след това.

Кой е начинът да мотивираш един ученик?

За нас преподаването е лидерска професия и няма само един начин да бъдеш лидер. Затова и няма един-единствен начин да бъдеш успешен учител. Но всички успешни учители трябва да имат високи очаквания към децата, способност да поставят цели и да работят усилено за постигането им. Друго общо качество е способността да работят в екип - да помагат на децата да работят със семействата си, с другите хора в училище.

Може би най-важната роля на училището е да научи децата как да се справят с проблемите в живота, как да разберат какво искат да постигнат - нещо, което за съжаление липсва в българските училища. Как можем да обърнем образованието в тази посока?

Един от начините е учителите да покажат на децата всички възможности, които стоят пред тях. Учениците трябва да разберат защо трябва да постигнат успехи и защо трябва да работят активно за това. Успелият учител трябва да може да накара учениците да вярват в себе си и да работят усилено за успеха си.

В България обаче често не се занимаваме с децата с лоши резултати и приемаме, че не могат да постигнат повече.

В Teach First силно вярваме, че интелигентността и постиженията не са вродени. Виждал съм изключително много случаи, в които учителите са успели да променят успеха на учениците си. Така че това е работата на учителя - ако той не вярва, че ученикът може да се промени и да постигне високи резултати, никой няма да може да повярва в това. Това е инвестиция в децата и не трябва да предаваме тези, които са под средното ниво. Идеята е да вярваме в тях, да имаме високи очаквания и да ги караме те самите да имат високи очаквания от себе си.

Вярно е, че това е сериозен проблем и твърде много деца са оставени без адекватно обучение. В Англия например много често разделят класовете по успеха на децата. Според нас това е изключително вредно, защото по този начин всяко дете е разпределено там, докъдето някой е казал, че му стигат възможностите. Ако децата с различни нива на успех са в един клас, това е по-трудно за учителя, но по-добре за учениците. А всички образователни политики трябва да се правят спрямо това кое е добре за децата.

Често в българските училища липсва добра атмосфера и дисциплина в класните стаи. Как можем да решим този проблем?

Според мен е важно директорът и преподавателите във всяко училище да имат обща политика и децата, дори най-малките, да са запознати с нея - да знаят какви са правилата и последствията, ако не се спазват.

Какво мислите за идеята ученици, които нарушават тези правила, да полагат някакъв обществено полезен труд?

Според мен зависи от училището - във всяко действат различни неща. Учителите трябва да определят правила и да налагат мерки, ако тези правила не се спазват, но и не трябва да се отказват от това да работят с ученика, който се е провинил, да го развиват и да го приобщят отново към училището.

Мрежата на Teach for All търси учители лидери. Какви качества трябва да притежават тези учители?

За нас проблемът с недостатъците на образованието може да се реши единствено с лидерски качества. Лидерството първо се проявява в класната стая - учителите са лидери, те ръководят 30 деца. Най-добрият лидер е този, който може да помогне на несигурните ученици да повярват в себе си и да постигнат успехи. Например някой, който ръководи група мотивирани служители в една фирма, не е непременно лидер, а по-скоро мениджър. Ако обаче ръководиш група 15-годишни и те успеят да вземат изпита, който никога не са вярвали, че ще минат, и не са разбирали въобще защо е важно да успеят, това вече е лидерство.

Освен лидерството в класната стая са нужни и лидери, които да ръководят цялата образователна система, за да може тя да се справи с проблемите.

В България обаче учителите нямат добър имидж сред обществото, недостатъчно добре платени са и често мнението им не се уважава от деца и родители. Това демотивира много млади професионалисти и ги кара да търсят алтернативни възможности за работа. Как могат да се мотивират тези учители да работят с децата по начина, който описахте?

Мисля, че директорите и ръководствата на училищата имат важна роля в този случай. Трябва да има високи очаквания към учителите, но същевременно трябва да им се оказва подкрепа и да им се помага непрекъснато да се развиват и обучават. Всъщност, когато учителите на Teach for all влязат в класните стаи, те показват на останалите какво е възможно да се направи и вдигат нивото на очакванията от училището.

Мога да дам пример с едно училище в западен Лондон, което преди няколко години изглеждаше като затвор. Никой не знаеше защо точно е там - децата просто стояха по чиновете, имаше учители, но нищо не се учеше и резултатите на учениците бяха много ниски. Попитах директора какво иска да постигне в училището и той отговори, че целта му е децата да не излязат на улицата и да се забъркат в неприятности. Това обаче не е идеята на едно училище. Тогава беше назначен нов директор, а една четвърт от учителите дойдоха от Teach First, включително зам.-директорите. Сега резултатите на това училище са много високи, успеваемостта на учениците се увеличи от около 8 на 60 процента и много от тях влизат в най-добрите университети. Училището вече има и съвсем друга култура и ценности. Децата говорят за това как да изкарат шестица, а не как ще се провалят на поредния изпит.

Тъжното е, че само преди няколко години братята и сестрите на днешните ученици, които са посещавали това училище, не са получили никакво образование и сега имат много по-малко възможности в живота. И това не е било по тяхна вина, просто са имали лошия късмет да бъдат в училището, преди то да се промени.

Но този пример показва, че промяната може да се случи само за няколко години и учениците да спечелят от това. И то без да са нужни много допълнителни финансови стимули. Финансовите средства съвсем не са най-важният фактор за подобряване на образованието. САЩ например харчат най-много пари за образование от всички страни по света, но са далеч от най-добрите резултати.

В България често вече се говори за използването на интерактивни уроци в часовете, но това не означава автоматично по-добри резултати. Как според вас трябва да е представен материалът, за да ангажира учениците?

Ние също очакваме от учителите си да използват повече интерактивни методи, за да подобрят успеха на децата. Идеята обаче по-скоро е учениците да се научат да мислят и да разберат материала. Това не става с учител, който просто седи преди класа си и чете нещо от някаква книга. Добрите уроци са тези, които ангажират учениците. Преди няколко седмици например присъствах на урок, който трябваше да се занимава с романа "Оливър Туист". Учителят раздели класа на три групи и те трябваше да изиграят съдебно дело срещу Фейгън - едната група беше прокурорът, другата - защитата, а третата бяха съдиите. Мисля, че този урок едновременно забавляваше учениците, но и ги накара да се задълбочат в романа.

Друг пример, за който се сещам, е един урок по математика, в който се преподаваше Питагоровата теорема. Много хора си мислят, че математиката е скучна, но в крайна сметка зависи от начина, по който се преподава. Учителят изкара децата на футболното игрище на двора и ги накара да изиграят ъглов удар. После ги попита къде пред вратата трябва да застане нападателят, който да поеме топката, за да вкара гол. Така изиграха ъгловия удар с няколко различни дължини и посоки и в крайна сметка учиха материала през някакъв практически пример. Учениците бяха наистина ангажирани с това, което правиха, и мисля, че разбраха Питагоровата теорема много по-добре, отколкото ако просто бяха стояли в класните стаи.

Може би такива примери биха помогнали да се реши основният проблем в българските училища - функционалната неграмотност на учениците, това, че могат да четат и пишат, но не разбират смисъла от прочетеното.

Мисля, че с такъв тип уроци учениците имат по-голям шанс да разберат това, което им се преподава, защото се ангажират истински с материала, виждат къде в реалния живот може да се приложи. Работата на учителя е да търси такъв тип интерактивност, да се постарае да предаде урока така, че децата да го разберат.

Кои са Teach First

Teach First е член на международната мрежа Teach for all, която обединява благотворителни организации в различни страни по света, работещи за подобряване на образователните стандарти. Идеята на мрежата е да намери млади професионалисти, които да започнат работа като учители в училища с по-слабо представящи се ученици. Според концепцията на Teach for all най-важните качества за един учител са лидерските умения, способността да мотивира децата и да развива целия им потенциал. Партньор на Teach for all в България е "Заедно в час", чиито учители ще започнат работа от септември тази година.

От създаването на Teach First във Великобритания през 2002 г. повече от 2520 учители на организацията са започнали работа в проблемни училища. През 2010 г. The Times поставят Teach First на седмо място в топ 100 класацията на компании, които наемат току-що завършили висшисти. Това е най-високо изкачилата се благотворителна организация в историята на класацията.
29 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xon2003 avatar :-|
    Starsky
    • - 33
    • + 12

    Боже опази от еврейски консултантчета свързани с международни благотворителни организации от сорта на Отворено Общество!!!

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 8
    • + 20

    Да, може да се промени. Достатъчно е само държавата да каже, че ще плаща за резултати. На края на всеки семестър - централно уреден изпит подобно на матурата. Издържи ли го ученикът, училището взема държавната субсидия, без значение дали е частно, общинско, църковно и т.н. Може и изобщо да не ходи детето на училище, стига да вземе изпита. Оттук нататък всеки има свобода, да избере най-съзидателния път за постигане на целта

    Нередност?
  • 4
    nellyb avatar :-|
    nellyb
    • - 7
    • + 20

    В Англия има много добри училища, но само децата от по-заможни семейства успяват да влязат в тях.
    Мммм, да!
    Има семейства, в които образованието и възпитанието на ценности са част от ежедневието. Никой дори не ги коментра - те просто са неизбежни. Ето защо учат в по-добри училища, ето защо са заможни.
    Дейноста на учителите е втората част на това, което се изгражда в къщи. Когато нямаш основа, няма какво да надграждаш. Елементарно Уотсън!

    Нередност?
  • 5
    luckanova avatar :-|
    luckanova
    • - 11
    • + 13

    Отново месия за родното образование.Господинът си прави фриволни предложения-няма лошо,но тази словесна еквилибристика да е чак обект на вниманието на ''Капитал"?Ако същите думички бяха изречени от Иван или Стоян,никой нямаше да ги отрази,защото в тези реплики наистина няма нищо интересно и определено не съдържат рецепта за образованието ни.

    Нередност?
  • 6
    l avatar :-|
    |
    • - 5
    • + 20

    Добро интервю. Само дето противоречи на постоянно рекламираната от Капитал теза, че новите технологии могат да променят нещо в образованието. Както беше казал някой, "бедните деца получават компютри, богатите деца получават добри учители".

    Нередност?
  • 7
    l avatar :-|
    |
    • - 12
    • + 12

    До коментар [#3] от "cinik":

    Омръзнало ми е от идиоти, дето си мислят че пазарните принципи могат да се прилагат навсякъде, включително и в образованието.

    Къде по света образованието е така както го искаш? Някакви доказателства, че този принцип работи?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал