🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Учителят лидер трябва да вдъхновява

Професорът от IMD Гинка Тьогел пред "Капитал"

Гинка Тьогел: Трябва да имаме лидери абсолютно навсякъде
Гинка Тьогел: Трябва да имаме лидери абсолютно навсякъде
Гинка Тьогел: Трябва да имаме лидери абсолютно навсякъде    ©  IMD
Гинка Тьогел: Трябва да имаме лидери абсолютно навсякъде    ©  IMD
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Гинка Тьогел е преподавател в МВА програмата за действащи мениджъри на International Institute for Management Development (IMD) и изследовател в областта на лидерството и човешкото поведение. Основните й научни интереси са в сферата на развитието на лидерството, емоциите в организациите и мениджмънт консултирането. Гинка Тьогел води също семинари за лидерски умения и тимбилдинг за мениджъри от публичния и частния сектор. Преподавала е в London School of Economics, London Business School и корпоративната образователна програма на университета "Дюк".

"Децата от моя клас са суперученици и те го знаят, защото говорим за това всеки ден. Когато завършват, искам да са сигурни, че могат да постигнат всичко, стига да работят упорито за това", казва Челси Венъкоар. Тя преподава на три- и четиригодишни деца в предучилищна група в Тълса, Оклахома. Учител е от мрежата Teach for America, която има за цел да осигури равен достъп на всяко дете до качествено образование (представител на мрежата в България са "Заедно в час"). Челси учи децата да познават буквите, числата, различните форми и цветове. Но им дава много повече - дава им цел и увереност, че ще я постигнат, кара ги да вярват в себе си, помага им да имат пълноценен живот. Челси Венъкоар е лидер. И точно такива качества трябва да притежава всеки учител, за да предаде на учениците си най-важните умения - как да се справят в живота.

Според професор Гинка Тьогел, която изследва и преподава в областта на лидерството и човешкото поведение, добрият учител-лидер трябва да покаже на децата визията накъде отиват, да ги вдъхнови и убеди защо тя заслужава да бъде постигната, да ги стимулира да мислят по различен, иновативен начин и през цялото време да ги напътства и да им дава обратна връзка. Когато тези четири стъпки са налице, учениците вътрешно се мотивират да успеят и резултатите им бързо се повишават. Ефектът е много по-голям от това учителят просто да даде на децата някаква задача и след това да им пише отлична или слаба оценка, защото в този случай те могат да постигнат само очаквани резултати. Ако обаче ги насочи в правилната посока и ги насърчи да мислят креативно и извън определените граници, постигнатото може да е много повече от очакваното. "Това е може би рецептата и няма значение дали говорим за учители, лекари или инженери - моделът е един и същ", смята Тьогел.

Как да поведем групата

А може ли всеки да бъде лидер? "Трябва да имаме лидери абсолютно навсякъде", категорична е Гинка Тьогел и дава пример с екипа, който чисти стаите в института, в който тя преподава, и също неформално се води от даден негов член. За нея мнението, че лидерството е само за определени хора или само след като човек е достигнал някакво ниво в организационната йерархия, е нищо повече от мит и ако една компания или институция функционира добре, тя трябва да започне да работи върху лидерските качества на хората си от най-ниските нива. Това означава също, че лидерските умения трябва да се развиват още в училище. Както например в американската образователна система, в която учениците още от началните гимназиални нива започват да се занимават с обществено полезна дейност, за да придобиват нови умения и да попълват CV-то си. След което пък като кандидат-студенти пишат есета със самооценка на лидерските си качества. Нещо, от което българските училища, в които се набляга основно на теоретични знания вместо на умения за справяне в живота и практически занимания, все още са години назад.

Всъщност не е толкова сложно развиването на лидерски умения да влезе в програмата на учениците. Може например по време на извънкласни дейности да се задават задачи и едно от децата да бъде лидерът, който мотивира останалите. "Учениците обаче трябва да се редуват, защото най-опасното, което можем да направим, е да зададем убеждението, че има няколко избрани, които имат дарба, и само те могат да бъдат лидери", смята Тьогел. Идеята на тези задачи е детето да разбере кои негови качества му помагат да бъде добър лидер, кои му пречат и как може да се справи с вторите. И стъпка номер едно за учителите или менторите им е да им дадат кураж и обратна връзка, и то по много.

Училищна социална мрежа

"Обратната връзка е това, което новото поколение чака", коментира професор Тьогел. И то не накрая на срока или годината, ами веднага, така както идват и коментарите на съучениците им под новия им статус във "Фейсбук". Според Тьогел обаче все още няма напълно изградена култура на даване на обратна връзка. В повечето случаи тя се изчерпва с "отлично" или "много зле", което е толкова безполезно, че може и без него. Идеята е учителят да поясни какво точно е хубавото и лошото в поведението на детето и да му покаже какви са последствията, за да може то да знае какво да прави в следваща подобна ситуация. Например, ако имаме група деца, в която едно от тях доминира прекалено много, прекъсва другите и създава впечатление, че се държи грубо, погрешната обратна връзка би била "ти беше груб". Друг е вече въпросът, ако менторът каже "наблюдавах те, че прекъсна другите деца седем пъти, какво можем да направим по въпроса" и обясни последиците от това поведение така, че детето да почувства отговорността, която носи. Само тогава ученикът сам ще потърси отговора и ще тръгне в правилната посока.

Не всичко е само черно или бяло

"Учениците и студентите трябва да имат собствено мнение и да се научат да го аргументират." Гинка Тьогел е категорична, че българската образователна система трябва да се развива именно в тази посока и да стимулира критичното мислене и дискусиите. За нея пример в тази сфера е Великобритания, където децата още от ранна възраст разбират, че нещата не са абсолютни и всяка теза има плюсове и минуси. Те се учат да анализират въпросите от всички страни и да дебатират, което им дава огромно предимство, след като завършат и започнат професионалната си кариера. Затова и в английските училища и университети най-високи оценки получават тези ученици и студенти, които покажат критично мислене. Докато преподава в London School of Economics например, Гинка Тьогел дава най-висока оценка на студент, който прави изключително остра критика на много утвърдена в бизнес литературата теория. "Само ако студентите покажат критично мислене, можем да сме сигурни, че когато те отидат да управляват други хора и да вземат решения, ще изследват всички възможни страни на проблемите", казва Тьогел. Според нея "в много други образователни системи нещата твърде много се опростяват и често отговорът е да или не". А всъщност няма нищо страшно в това да дадем възможност на учениците да имат мнение.
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gadabout avatar :-P
    Stan Dodov
    • - 1
    • + 13

    Китна и слънчева статия, която се опасявам, че не съобщава нищо ново. Образователната ни система е повече от крайно време да заработи по посока развитие на уменията за живот на децата и младите хора и това може да бъде казано по хиляди начини, хиляди пъти и аргументирани с хиляди основания от хиляди специалисти (които не е необходимо да имат 40 стр. сиви - всеки съзнателен и добър педагог и психолог у нас може да го стори).
    Бедата е там, че другарите от МОМН с все сили поддържат една стара и грохнала образователна система, която все повече се свлича под собствената си тежест. Едно добро начало би било а) процесът в средното образование отново да стане учебно-възпитателен (И на практика, не само на теория), б) ученикът да влезе в активна роля по време на обучението и в) да се оптимизира учебната програма по начин, щото перспективата за развитие на социалните умения да бъде налице.
    Дотогава само ще се възхищаваме на напредничавите западни образователни системи, а родните млади хора ще сочим с пръст за бездарни и безценностни.

    Нередност?
  • 2
    gargamel09 avatar :-|
    gergana09
    • - 4
    • + 9

    "Китна и слънчева статия" - съгласна съм, нещата изглеждат много добре и много просто.
    Не че съм против идеите в статията. Напротив, опитвам се да прилагам някои от тях. Но. Нека да дам един не хипотетичен, а напълно реален казус - и какво ако аз уча студентите си да бъдат критични и мислещи? Това няма да им помогне нито в кариерата, нито при останалите преподаватели в университета - най-много да бъдат наказани за критичното си отношение и това, че се открояват от масата. Хората не искат проблемите, които създават питащите хора. А аз дали правя услуга на тези млади хора, които уча да бъдат цветни, различни, ангажирани?

    Нередност?
  • 3
    fleur avatar :-|
    Гери Б
    • - 1
    • + 10

    "А аз дали правя услуга на тези млади хора, които уча да бъдат цветни, различни, ангажирани?" Мисля, че определено им правите услуга. И точно така трябва да е. А не смятате ли, че все отнякъде трябва да се започне? Ако всеки си казва: "А дали не е по-добре да продължавам по същия начин?", промяната никога няма да настъпи. Не е ли време, въпреки всички тези перпятствия поне да се опита. Точно такива промени са началото на формирането на гражданското общество, което в България смятам, че е жизнено важно да съществува. Не е ли крайно време да се спре изтичането на потенциал в чужбина?

    Нередност?
  • 4
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran
    • - 2
    • + 4

    Сложно нещо е образованието. По-добре в такива случаи човек да бъде консервативен отколкото друго. Иначе всякакви схеми и методики дават резултати. Проблемът с лидерската нагласа на личността пък направо е екзистенциален.

    Нередност?
  • 5
    tbm15434101 avatar :-|
    Калин Цанов
    • - 1
    • + 6

    Всичко е сложно, ние няма да измислим топлата вода.Има водещи нации в образователната система, просто трябва да ги следваме.
    Тук образованието е трагично, комично:)То затова такъв ни е бизнеса и всичко около нас.Засега ще продължаваме да инвестираме в децата ни , за да учат някъде в по-добра среда , с по-добри възможности.
    Всичко е вързано- не може учител с 300-400 лв заплата да те учи на нещо, като се чуди всеки месец как ще си плати сметките.

    Нередност?
  • 6
    elii avatar :-|
    elii
    • + 7

    "А аз дали правя услуга на тези млади хора, които уча да бъдат цветни, различни, ангажирани?" - Всъщност проблемът не е в това дали студентите, учениците ще питат, ще бъдат критични, ще изразяват мнение. Проблемът е в учителите - дали са способни да приемат критичност и да я търсят даже. Дали им е възможно да си проведат часа, търсейки различните мнения, провеждайки дискусия. Времето на "изпетия" материал трябва да отмине.
    Но от друга страна - не съм съгласна и с буквалното копиране в нашето образование на идеите на чуждите образователни системи и изводите, които се опитват да им наложат. За мен фрапиращ е изводът на един от уроците по Джуниър Ачийвмънт във втори клас - "Когато помогнеш на някого, можеш да спечелиш пари" ....... аз мислех, че печелиш приятел.....

    Нередност?
  • 7
    manager avatar :-|
    Зам. Директор
    • - 4
    • + 3

    За инглиша другарЕ, нема три мнения, а само две негативни, че английскиьо и УСАняшкия му веъриънт са много актОални в Бюлгаристан.
    На едно парти у нашто пУсолство у Нашингтон, Окръг Колумбия, наша другарка от село Горно Нанадолнище, завършила с отличие не само инглш хай скуул, ами и ФилУлогийя у Свети Климентий Охридский, каза следното нЯщо:
    I wouldn’t be surprised if he didn’t come? Она изцепи и други подобни бисери, ама това го запомних, защото мадам Горно Нанадолнище ми вика: "Абе, защо така нещо май не ме разбират?"
    Казвам й, "Ами, май хич нимоът тъ ръзбра щото си много фамилиър с инглишЪ и ако искаш да тъ сфанат гаче ли е по-ясно да кайш: I wouldn’t be surprised if he came. или I would be surprised if he didn’t come.

    Та за това требе да се викат повече преподаватели от острова, за да просперират нашите переводчици и останалите около тях.

    Нередност?
  • 8
    cheta avatar :-|
    cheta
    • + 4

    Чудесна тема - различни мнения, нагласи. Май започваме да мислим за ИЗРАСТВАНЕ от ранна възраст!

    Нередност?
  • 9
    big19695814 avatar :-|
    kurkumichka
    • - 1
    • + 3

    "...най-опасното, което можем да направим, е да зададем убеждението, че има няколко избрани, които имат дарба, и само те могат да бъдат лидери" - колко години и колко деца са били възпитавани така... Сега лека-полека сякаш започва обществото ни да се съвзема от тази заблуда, но е трудно.

    Нередност?
  • 10
    midilev avatar :-|
    Марин Мидилев
    • - 1

    Лидерът си се ражда лидер, със своите таланти и потенциални възможности!
    За да има лидери то те трябва да се отглеждат и развиват.
    Но тук евгениката е в пълна сила!
    Обществото ни страда че никой не си е на мястото, че никой не си зане " мястото в строя"!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал