Ако не можеш да промениш системата - направи си сам училище
Явор Джонев от "Сирма груп холдинг" излиза от активния бизнес, за да работи за качествено образование за всички деца
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Представете си училище, в което децата ходят с удоволствие. Учат предметите така, че в бъдеще да могат да прилагат знанието. Взимат интердисциплинарни курсове, които им показват връзките между различните сфери. Всичко е преплетено с изграждане на навици за мислене и чувстване. Два дни от седмицата учениците са извън училище, имат лагери за обучение чрез преживяване. Учителите и директорите им са подготвени в специален институт, пренесъл най-добрите световни педагогически практики. Центърът за изследователска и развойна дейност анализира различните методи на преподаване и последните резултати от науките за учене, за да изгради подходящите за децата учебна програма и план. Цялата мрежа се управлява от училищен борд по примера на успешните частни компании. Местната общност е в училището и то е в нея.
Това не е фантазия, а реален проект, който ще започне през септември тази година с обучението на първите учители за новото училище. Самото то ще отвори врати година по-късно. Идеята е на основателя на софтуерната компания "Сирма груп холдинг" Явор Джонев и мрежата от представители на бизнеса и неправителствения сектор около него, обединени в гражданската инициатива "Диалог за бъдещето". От години те провеждат дискусии и изследват добри световни практики за това какво искаме от образованието и как това да се постигне. Сега Явор Джонев и екипът му вече са на следващата стъпка - да го осъществят.
Не можем повече да чакаме
"Първоначалната идея беше, че ще си изясним какво искаме и ще се опитаме да убедим целокупния български народ - който съвсем не е и целокупен, и политическата класа, че това е най-важното нещо за страната, да потърсим политически консенсус и да направим реформата", разказва Явор Джонев за "Капитал", "но дойде следващият въпрос - как правиш реформа на една такава тежка, бавна, затлачена с хиляди проблеми в нея система". Отговорът идва наскоро - не трансформираш старата, а правиш изцяло нова. Целта на Джонев и екипа му е да направят прототип на успешна образователна среда с надеждата, когато тя се докаже, да бъде внедрена навсякъде. "Разбрахме, че ако тръгнем да реформираме сегашната система, в ситуацията, в която сме, ще изхарчим ужасно много енергия и ще минат още десет години, и пак няма да сме успели", споделя той. А цената са 60-те хиляди ученици, които всяка година минават през образованието и голяма част от тях биват изгубени.
За Явор Джонев процесът по изграждане на идеята за ново училище тече отдавна. Започва още преди осем години, когато той все още живее в Канада, а пътуванията покрай бизнеса му му позволяват да изследва различни методи за преподаване. Връща се в България с идеята за частно училище за децата на служителите на компанията. Скоро обаче стига до извода, че това не е решението. Много по-важно е, казва Джонев, "вместо да се спасяваме поединично - т.е. да изтикаме нашите деца по-напред, защото имаме повече ресурси, да се опитаме да променим системата като цяло и да осигурим високо образование за всички деца - тогава и нашите ще са по-добре". Или иначе казано - "да се спасим заедно". В рамките на "Диалог за бъдещето" изкристализират новите изисквания към образованието - да направи от учениците свободни, отговорни и самостоятелни личности, които изграждат ефективни взаимоотношения с другите, мислят, решават проблеми и творят, отстояват тезите си, водят здравословен живот и имат принос към общността. Тези изисквания се превръщат в ясни цели на промяната - нещо, което Явор Джонев смята, че липсва при всеки опит за държавна реформа. За него каузата на образованието е вече на преден план - от средата на следващата година той ще замени позицията си на изпълнителен директор в бизнеса с работата по новата образователна среда - не като директор на училище, подчертава Джонев, а със знанията как се прави система, как се управлява изследователски и развоен процес и как се създават условия за творчески хора.
16 коментара
Благодарности на автора за статията и на г-н Джонев за огромната вложена енергия! Пожелавам успех при реализацията и все повече хора да споделяме визията му.
Успех му желая. Мащабна идея, логична и новаторска. Дано да има енергията и подобно мислещи хора да я одъществи.
Публикувано през m.capital.bg
Рекламата е хубаво нещо, а нещо за финансовата страна на нещата да напишете...""Не правим частно училище - в смисъла, в който съществува в момента в България", подчертава Явор Джонев. То не тръгва с идеята, че е елитно и само за избрани деца, а точно обратното - че е висококачествено публично училище. Ще разчита все пак на подкрепа от родителите, като ще има стипендии за тези деца, които не могат да си го позволят, но ще работи като организация с идеална цел и отворен лиценз...
Страхотно! Откривам, че все повече хора работят в посока промяна на образованието, това дава надежда за промяна на мисленето като цяло!
Идеята не е нова.Доста са се опитвали да направят такова училище на мечтите.Повечето родители искат децата им да влизат в елитни висши училища, а за да са подготвени трябва много строга дисциплина.Дано "Сирма груп" успее да намери оптималното в съчетанието за "дисциплината" и моркова.
да в заглавието се казва за всички деца а тук само наивници ли има,че вярват на тия глупости?
Кога започва обучението и как ще е организирано? Проявявам интерес :)
Поздравления за проекта! Това е начинът. В България е много трудно, ако искаш да научиш нещо, което е извън системата. Колкото до финансирането - без пари не става, а държавата няма да окаже съдействие. Естествено е финансирането да се търси от родителите, а стипендиите отварят вратата за всички, стига да покажат нужния капацитет. Това е начинът в чужбина и аз вярвам в този проект! А колкото до тези хейтърите-надали г-н Джонев оставя Сирма Груп, за да търси печалби от частно училище. Има хора, които работят просто за благото на България!
Публикувано през m.capital.bg
Адмирации за смелостта! Нашата образователна система насърчава и създава не мислещи а зубрещи и помнещи хора, добри изпълнители, но не и иноватори.
Опасявам се единствено от навлизането на прикрити под обазователна дрежка на ню ейдж и сциентологически практики, които доказано са опасни.
Обективно потребна промяна на образователната ни система. Дано успеят!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.