🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо църквата мълчи за бежанците

Кризата на любов и вяра в българското общество се чете и в отношението към търсещите убежище, казва докторът по богословие отец Добромир Димитров

За разлика от Светия синод организации като Българския червен кръст и "Каритас", както и редица доброволчески инициативи, реагираха на проблемите на бежанците
За разлика от Светия синод организации като Българския червен кръст и "Каритас", както и редица доброволчески инициативи, реагираха на проблемите на бежанците
За разлика от Светия синод организации като Българския червен кръст и "Каритас", както и редица доброволчески инициативи, реагираха на проблемите на бежанците    ©  Reuters
За разлика от Светия синод организации като Българския червен кръст и "Каритас", както и редица доброволчески инициативи, реагираха на проблемите на бежанците    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Нека всяка енория, всяка религиозна общност, всеки манастир, всеки храм в Европа да приеме по едно семейство." Папа Франциск имаше ясно послание и този път.

Когато направи обръщението си към хилядите хора, събрали се на площад "Свети Петър" във Ватикана, главата на Римокатолическата църква заяви, че не е достатъчно християните просто да отправят призиви за кураж и търпение към стотиците хиляди бежанци, които рискуват живота на семействата си, за да стигнат Европа и да се спасят от войната в Сирия и Ирак. Време е да отворят домовете си, категоричен беше той. И Ватиканът даде пример, поемайки грижата за две семейства.  

От устата на религиозен лидер, който има ярка позиция по всяка тема, която оформя бъдещето ни (глобализацията, консуматорството, климатичните промени), често по-смела и напредничава от визиите на политическите лидери, думите му не прозвучаха странно. По-скоро естествено и последователно. Папа Франциск пръв посети бреговете на Лампедуза, където най-често потъват лодките с мигранти от Африка, още през 2013, и разкритикува богатите европейски държави заради "глобализацията на безразличието" им към мащаба на проблема.  

Лидерството му по отношение на бежанците последваха религиозните водачи на отделни държави. Кардинал Винсент Николс, глава на Католическата църква в Англия и Уелс, също призова за повече щедрост и политическа отговорност, защото е "позор да позволяваме да умират хора по бреговете на Европа". В Германия и Австрия християнските организации и отделни църкви са в първите редици на доброволците, които се грижат за търсещите убежище хора, които са успели да стигнат до Западна Европа.

В Източна Европа обаче е малко по-различно. Тук от името на "християнските ценности" не говорят религиозните институции, а политици популисти, които плашат с "ислямско нашествие" и без това подозрителните към другостта избиратели.

Българската православна църква в лицето на Светия синод и до ден днешен няма официална позиция или послание към миряните по отношение на бежанците. Разбира се, трябва да отчетем, че православната и католическата църква са различни, когато става дума за изказвания по актуални проблеми, тъй като за първата всички отговори се намират в Евангелието. Това, което озадачава обаче, е, ако ще мълчи за най-голямата хуманитарна криза, сполетяла света след Втората световна война, защо й е да се изказва преди гей парада всяка година или покрай концерта на Мадона в София.

Освен това, ако съдим по медийните изяви на Пловдивския митрополит Николай, явно отделни духовници от Висшия клир имат мнение по темата. В интервю за "Стандарт" в началото на септември той заяви, че тъй като в цялата история с бежанската криза "има нещо гнило", му се струва, че "нашето правителство в никакъв случай не трябва да допуска в страната ни повече бежанци". "За тези, които вече са тук, е редно като общество да се погрижим, доколкото можем и ни стигат оскъдните ресурси, но повече - не! Който е запалил този конфликт, да го гаси. Не може ние да плащаме сметката, и то с цената на изчезването ни като държава", каза още митрополит Николай. В интервюто той прави уточнението, че изразява мнението си като гражданин, а не като духовник, но все пак контрастът с религиозните лидери от Западна Европа и в изказа, и в тезата е впечатляващ.

Помолихме един български свещеник с отношение към темата за бежанците да ни разтълкува поведението на митрополита и мълчанието на Светия синод. Разговаряхме за употребата на "християнските ценности" като идеология и за кризата на любов и вяра, които се четат и в отношението към бежанците в България.

Отец Добромир Димитров: Не ислямът е заплаха за Европа, а лицемерието и страхът от другия човек

Пред лицето най-голямата хуманитарна криза досега в Европа главите на Римокатолическата и на Англиканската църква призоваха вярващите да отворят домовете и сърцата си за бежанците. Българската православна църква (БПЦ) не е излизала със становище досега. Защо?

 

Профил

Добромир Димитров е доктор по богословие и преподавател в богословския факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Преподава по "Църковно право" и "Пастирска психология". Има двегодишна специализация към богословския факултет на Университета в Оксфорд.

Това е проблем, който засяга целия свят и постепенно ще засегне и България. Мисля, че Светият синод трябва да излезе със становище. Но защо това не е станало аз не мога да коментирам. БПЦ е част от едната съборна православна църква, а руският патриарх изказа апел към християните в Румъния да помагат на бежанците. Ако ние наистина сме християни обаче, няма да имаме нужда от никакво становище, за да извършваме това. Ако ние наистина живеем според Евангелието и имаме мислите на Христос, то дори не трябва да се замисляме дали да протегнем ръка към тези хора. Те са нашият ближен.

Но живеем в свят, в който имаме отчуждение от Бога, отчуждение от човека, отчуждение от себе си. Ние сме разградени личности и живеем в едно социално слабо общество, което не вярва в институциите - нито в полиция, нито в съдебна система, нито в църква. Това е отчуждение от другия човек. Живеем в дух на абсолютен индивидуализъм и сме свидетели на всички тези неща, които се бълват в социалните мрежи като страхове от другия човек. Ние ясно трябва да кажем, че тези, които бягат, не са терористи, а жертви на тази война. Българите са приемали такива хора в историята си - бежанците от Тракия, белогвардейците от Русия, арменците. Това го имаме в себе си.

И все пак е важно какво послание излъчва БПЦ. Един от представителите на Светия синод, митрополит Николай Пловдивски, заяви в интервю наскоро, че България не трябва в никакъв случай да допуска повече бежанци. 

Четох това интервю. Това беше неговото лично мнение, не мнението на църквата. Неговите думи бяха продиктувани от това, че в България обществото е толкова социално слабо и няма средства, че той се притесняваше, че това би го направило още по-слабо. Разбира се, ако той говори като духовник, мнението му ще бъде много по-различно. Защото истината е, че ние трябва да споделяме всичко, което имаме като християни. Тези хора, които бягат от войната сега, са цветът на сирийския народ, те са имали добра професия и бягат, за да спасят своето семейство. Те биха били ценни на фона на обезлюдяването на България.

Ние не можем да спрем тези процеси. България не може да затвори своите граници, да се капсулира и да стане остров. Тези процеси тепърва ще се случват, а историята е толкова превратна, че нищо чудно някой ден ние да се превърнем в бежанци по някакъв начин.

А какво мислите за заявките на страни като Словакия и Унгария, които казаха, че биха приели само бежанци християни?

Мисля, че това е някакъв популизъм. Особено изявленията на Виктор Орбан, който каза, че бежанците са заплаха за Европа. Ислямът не е заплаха за Европа. Заплаха са консуматорското общество и релативизмът на нравствените норми, лицемерието, страхът от другия човек, идеологическите платформи, в които биват използвани гражданите на ЕС. Все пак ислямът присъства в Европейския съюз и при положение че християнските ценности са формирали европейските ценности, ние няма как да бъдем против това. Самата идея да се допускат само християни на територията на тези две страни е, меко казано, лицемерна.

Смятате ли, че има ръст на ислямофобията покрай кризата с бежанците. Повечето аргументи срещу приемането им не са толкова икономически и социални, колкото религиозни?

Зверствата, които извършва "Ислямска държава", се проектират в отношението на света към исляма. Срещу исляма. Аз имах шанса да живея една година в Оксфорд и имах достъп до хора от тази култура и виждам, че тази медийна пропаганда е ужасна. Тя предизвиква страх в обществото, който рефлектира върху обикновените хора, чиято вяра няма нищо общо с ислямския фундаментализъм, който цели унищожаването не само на християнството, но и на цялата европейска и западна култура. Разбира се, ние не можем да борим злото със зло, но трябва да изкореним лицемерието и злото, което поражда тази реакция у хората. Нека да не се лъжем, Западът е много виновен за появата на терористичните организации и конкретно на "Ислямска държава". Би било лицемерно да хвърлим вината върху една религия. "Ислямска държава" е терористична организация, срещу която се борят и ислямски държави със своите армии.

"Ислямска държава" не прави разлика между мюсюлмани и християни. Всеки мюсюлманин, който не споделя тяхната идеология, е обявяван за неверник.

Могат ли да бъдат рационализирани и преборени тези страхове от ислямизация на Европа?

Донякъде това се опитва да направи германското общество, което има опит с гастарбайтерите, дошли да работят от Турция. Бъдещето ще покаже какво ще стане, но ние в България не можем да се държим все едно нищо не се случва. Нашите съдби са свързани. Можем да приложим думите на Достоевски, че всеки е виновен за всичко и за всеки. Не можем да останем безучастни към болката и страданието на другия до нас, още повече като християни.

Но аз съм далеч от мисълта, че българското общество е християнско. Казвам го най-отговорно. Ние приемаме християнството повече като идеология - църквата е съкровищница на традиции, институция, извършваща религиозни услуги дори. А истината е, че църквата сме всички ние. Тези, които сме кръстени. Но ние не сме узрели. Не сме узрели да помагаме на нашия съсед, да си помагаме един на друг, а какво остава за тези, които са с друг цвят на кожата и с друга религия.

В България има криза на идентичността и криза на доверието. Криза на любовта и на вярата. Изходът е само един, но той е много болезнен и изисква много големи усилия, за които се съмнявам, че българското общество има интелектуалните и духовни усилия в момента.

Има ли отделни свещеници в България, които подават ръка на бежанците?

Да, но това винаги става анонимно, защото църквата функционира в рамките на енорията, на една малка общност, в един квартал. Хората се познават и всеки помага с каквото може. Има сирийски християни, които са се обърнали към църквата. Троянският манастир в лицето на своя игумен дава подкрепа и съпричастност на бежанците.

Аз не виждам реално изход от тази криза, защото въпросите тепърва остават. Ние наистина живеем във време, в което, както казва Сартр, "адът са другите". А сме забравили християнското кредо, което казва, че другият е нашият рай. И богат е човек, който живее в добродетелите. Когато помага и е добър, той вижда смисъла на своя живот. Първото нещо, в което човешката личност проявява своето достойнство, е грижата за живота на другия човек. Ако ние сме християни и чрез нашите действия, ум, мисли и чувства действа Христос на земята, ние няма да позволяваме на злото да тържествува по този начин. Ако ние, които се имаме за добри, просто подминаваме и казваме: "Това не е мой проблем. Това е проблем на "Ислямската държава", на западното общество." Не, това е наш проблем. Защото тук и сега ние имаме реална ситуация дали да отхвърлим този човек, или да го приемем. Дали да помогнем, или да не помогнем. Пътят към нравственото съвършенство и обожествяването минава през това да проявиш човешкото. Какво ни остава, ако сме самодостатъчни егоисти?

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gitbul avatar :-|
    Woodstock
    • - 5
    • + 29

    "Това беше неговото лично мнение, не мнението на църквата....
    Разбира се, ако той говори като духовник, мнението му ще бъде много по-различно."


    Що за оправдание?! Значи като сложи расото е добър и човеколюбив, а като го свали може да бъде всякакъв?

    Да не бъда разбран погрешно - против съм целия този театър с добрите германци, които искат 1 млн. бежанци да им дойдат на гости и след това залостват вратата, прехвърляйки грижата на други държави. Всички "бежанци" трябва да бъдат проверявани и само на тези от Сирия и Ирак да се дава убежище. Останалите са гастербайтери и радикалисти.
    За жалост Меркел има каза "Елате!" и всички хвърлиха паспортите си, за да "станат" сирийци и иракчани, които, "странно" защо, бягат от проверките на документи...

    Нередност?
  • 2
    khmerrouge avatar :-|
    khmerrouge
    • - 9
    • + 25

    правилно казваш отец Добромир. Няма да минат и 20 г и българите ще станат също бежанци и тогава не знам кой ще се смили над тях след като те не се смиляват над хората в нужда. Нима в Либия не живееха охолно, и не даваха работа на хора от къде ли не, Либия беше мястото за изкарване на твърда валута при социализма- сега е в руини и населението й са бежанци...Нима в инфраструктурните обекти на Ирак и Сирия не намираха препитание хиляди българи през 70-те и 80-те, сега тези страни са в руини, а населението им бежанци...Никоя страна, колкото и просперираща да е не е застрахована, като ли слаби и разделени като България. На никой комфорта не му е гарантиран и вечен и никой бежанец не си е взел имота на гръба без значение колко голям и хубав е бил, тези които обръщат поглед от бежанците и не помагат на тях и на страните им да се пре тази трагедия, скоро ще са на тяхно място.

    Нередност?
  • 3
    balla avatar :-|
    Ел Бала
    • - 2
    • + 12

    Много точна преценка.
    Само не съм съгласен, че никога не сме били християнска държава, били сме истински християни по царско време след войната!

    Нередност?
  • 4
    sa6 avatar :-|
    sa6
    • - 6
    • + 45

    Поредната провокация. Църквата мълчи, защото няма какво да каже - това не е хуманитарен а икономически казус. Едни хора искат да живеят по-богато и предприемат противозаконна инвазия.

    Нередност?
  • 5
    xmm avatar :-|
    xmm
    • - 5
    • + 28

    Не вярвам българите да откажат храна и подслон на БЕЖАНЦИ.
    На авантюристично настроени икономически имигранти всеки ще откаже.Има си ред и законен начин за това.
    пп
    Църквата също не се е засилила да приютява.

    Нередност?
  • 6
    ttrafopostt avatar :-|
    трафоПОСТ
    • - 5
    • + 32

    Снимката е много показателна. Жена с агресивно изражение и хиджап (символ на подчинението и пред мъжа и Аллах) с дете на ръце "моли" за закрила от лош живот в държава с по-добър.

    На въпрос към бежанците напускащи Турция, защо не останете тук, все пак е мюсюлманска държава, бягащите отговарят: Много е скъпо и живота е тежък, искаме в Германия.

    Нередност?
  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 1
    • + 30

    До коментар [#2] от "khmerrouge":

    По време на социализма, наистина хиляди българи работеха в Либия, Ирак, Сирия и къде ли още не...! Подчертавам, работеха! Изкарваха по някой долар, че да си купят кола от Кореком или да си платят жилищата! Повече от половината заработено им се прибираше от българската външнотърговска организация, която ги пращаше! Не са отивали там, заради социалната им система...!

    Нередност?
  • 8
    koinov34 avatar :-|
    koinov34
    • - 7
    • + 14

    Ммм,да този другар нарича тракийците бежанци в собстената им държава!??Дипломите му са за тоалетната.

    Нередност?
  • 9
    vinetu avatar :-|
    vinetu
    • - 8
    • + 27

    Точно лицемерието е основната заплаха. Че какво друго освен лицемерие е да наричаш имигрантите "бежанци" и да ги сравняваш с българите от Беломорска Тракия.

    Нередност?
  • 10
    trezven avatar :-|
    Трезвен
    • - 4
    • + 8

    [quote#1:"Woodstock"]"Това беше неговото лично мнение, не мнението на църквата....
    Разбира се, ако той говори като духовник, мнението му ще бъде много по-различно."
    Що за оправдание?! Значи като сложи расото е добър и човеколюбив, а като го свали може да бъде всякакъв? [/quote]
    Ако си включиш мозъка ще видиш колко мъдро не само хваща един въпрос за по-висшестоящ в йерархията, но и го хваща така натясно, че ако Николайчо се наложи да критикува интервюто, да няма какво да каже.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал