🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следизборна анкета на "Капитал" II: Ново поколение в политиката е обнадеждаващо, но капаните не са на повърхността

Хора от различни сфери коментират необичайния изборен цикъл през тази година и какво предстои оттук нататък

Иванина Манчева, икономист, и Анастас Георгиев, агенция за недвижими имоти МАНАСО
Иванина Манчева, икономист, и Анастас Георгиев, агенция за недвижими имоти МАНАСО
Иванина Манчева, икономист, и Анастас Георгиев, агенция за недвижими имоти МАНАСО
Иванина Манчева, икономист, и Анастас Георгиев, агенция за недвижими имоти МАНАСО
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След първите парламентарни избори през тази година - редовните на 4 април, "Капитал" се обърна към хора от различни сфери за очакванията им какво ще последва за развитието на страната. Общото в оценките им за резултата от вота тогава беше, че той може да се приеме като добро начало на труден път.

Осем месеца по-късно, след третите парламентарни избори, ги попитахме:

  • Какви изводи си направихте за ситуацията в страната, след като два парламента не успяха да излъчат редовно правителство?
  • С какво са свързани положителните ви очаквания и с какво опасенията при настоящия опит за сформиране на коалиционно управление?

Днес публикуваме последните две мнения от второто издание на анкетата.

Капаните не са на повърхността

Иванина Манчева, икономист, основател на Economix.bg

1. Причините за тези неуспехи вече са добре известни. Това бяха етапи по пътя към нормализация, който не следваше права линия. Изкушавам се да повторя казаното през април (отново за "Капитал"), че развръзката не бе възможна от първия опит. И тогава, и сега един от проблемите е до каква степен партиите са изразители на интересите и предпочитанията на отделните групи избиратели, как агрегират тези предпочитания и как се опитват да ги управляват.

Обнадеждаващо е, че този път бе потърсен общ знаменател - борбата с корупцията. Но също така през последните десетилетия неведнъж чухме формулата "Ако спрем кражбите, ще има за всички", а обещаният бляскав финал не се състоя. Освен това по много други проблеми българското общество и неговите политически представители остават разделени и объркани.

2. Гледам с предпазлив оптимизъм. Хубавото сега е, че усещането за безалтернативност и безнаказаност, което царуваше до 2020 г., се скри. Виждаме и заявка за смяна на поколенията. Но не бих преувеличавала. Хората, които подаряват кюлчета и зависят от симбиозата с държавата, ще търсят начини да се прегрупират. Има шанс преговорите да са успешни и правителството да започне дейността си с голямо одобрение. Последното няма да е толкова трудно предвид ниската изходна база. Но след като бъдат "обрани ниските плодове", различията ще натежат, а всяка от четирите партии би имала блокираща квота.

Началото на преговорите между тях изглежда обнадеждаващо, но това е защото капаните не са на повърхността. Всъщност струпването на противоречиви и разнопосочни предложения в теми като здравеопазването вече подсказва, че не са изключени трудности. Без да влизам в подробности, показателно е и това, че се обсъждат мерки, които противоречат на европейски директиви (например, в областта на данъците), или са трудно осъществими на този етап. Очаква ни тежка зима, а много от лансираните идеи за овладяване на инфлацията са проблематични.

Възможни са противоречия по схемите и размера на компенсациите и помощите във връзка с пандемията, Зеления преход, инфлацията, бедността и неравенствата, като не е ясно как ще бъдат преодолени идеологическите различия. Малко озадачава и фокусът върху стимули за различни предприятия, стъртъпи и отделни индивиди. От досегашния опит с еврофондовете е известно, че под благовиден предлог могат да бъдат изтласкани по-производителни инициативи - често в полза на приближени до властта. Видимо е, че възможностите, които дава Планът за възстановяване и устойчивост, са втората, невидима спойка на бъдещата коалиция. Това не е непременно лошо, стига да се приложат грамотни критерии за ефективност и да има отчетност. Очаквам с интерес преговорите по финансовите теми и проектобюджета, когато ще стане ясно дали заявеният апетит за реформи води до апетит за по-голяма държава.

Следното противоречие ще ограничава новото правителство: От една страна стои предизвикателството да се предложат дългосрочни решения и значими реформи. Обяснимо е, че след толкова години почти непрекъсната власт на ГЕРБ, партиите от четворката са нетърпеливи да покажат своите приоритети. За някои те са свързани със съдебната реформа, за други - с промяната на бизнес средата и т.н. (А аз бих извела на първо място правилата за публичните инвестиционни проекти, което не се свежда само до инхаус поръчките).

От друга страна, резултатът от изборите сякаш предполага преходно управление, може би поредица от коалиционни правителства. Следващият кабинет трябва да се фокусира върху конкретната задача, която получи от избирателите - да възстанови правовия ред и справедливостта и да създаде базисни условия за нормална работа на фирмите и домакинствата. В допълнение, той трябва да се справи с извънредната ситуация, която следва от пандемията и поскъпването на енергоносителите и суровините. Това стеснява хоризонта. Плановете за преструктуриране на ведомства и агенции, нови стратегии и подобни идеи би трябвало да влязат в резервен списък. За съжаление, това може да засегне и повечето планове за модернизация на икономиката, както и по-тежките реформи. Съгласуването на тези две различни перспективи ще бъде трудно.

Хората направиха цивилизационен избор

Анастас Георгиев, съдружник и управител в агенция за недвижими имоти МАНАСО

1. Не бе нужно да си кой знае какъв политически анализатор, за да си наясно, че нямаше шанс да се създаде смислено и дългосрочно управление в периода април - ноември. Формациите, които се нарекоха протестни, механично смениха улицата с парламентарните седалки и като изключа ДБ, не притежаваха професионални умения и компетентност. Мандатът бе в партия, чийто успех се дължеше на опростяването на народа ни и липсата на приоритети, свързани с образование и култура. В парламента влязоха хора със спорен морал, търсещи лична кариера на всяка цена, а не каузи. Така че аз не бях изненадан. Радвам се, че ДБ (моят избор тогава) не се подведе и не влезе в безпринципни коалиции, като това им коства по-сериозно представителство в новия парламент.

2. Сега идва завръзката. Преговорите за съставяне на правителство ще са трудни, но виждам обнадеждени хора около мен. И тук не става дума само за бизнесите ни, за пенсии, за справяне с ковид. Хората направиха цивилизационен избор. Избраха млади, образовани, усмихнати и позитивни пред нещо, което е по-близо до мафиотско формирование, отколкото политическа партия. Ще следя с интерес поведението на БСП и ИТН в хода на преговорите. Очаквам още новини по закона "Магнитски". Какво ще е поведението на ДПС - също.

Влизането на Пеевски обратно в политиката със сигурност е план, свързан или с личното му оцеляване или друго, което предстои да разберем. Очаквам съдебна реформа. Ако Кирил Петков и Асен Василев влязат в изпълнителната власт, доколко младите им колеги ще се справят с очакваните атаки от остриетата на статуквото - Йордан Цонев, Тома Биков...

Аз съм оптимист. Идва ново поколение в политиката и то ще покаже, че тя е за професионалисти. Като че това е светът на нашите деца и ние просто трябва да им помагаме. Те са по-умни от нас. Другото трябва да остане в миналото.
Все още няма коментари
Нов коментар