Незаконните договори за "Хемус" - милионите си текат в следизборното затишие

Новата власт търси решение на юридическия проблем, но не е ясно дали ще може да реши политическия

Държавната "Автомагистрали" има договор за озеленяване на бъдещата магистрала "Хемус", но не и за строителството й, което не може да извърши сама.
Държавната "Автомагистрали" има договор за озеленяване на бъдещата магистрала "Хемус", но не и за строителството й, което не може да извърши сама.
Държавната "Автомагистрали" има договор за озеленяване на бъдещата магистрала "Хемус", но не и за строителството й, което не може да извърши сама.    ©  Цветелина Белутова
Държавната "Автомагистрали" има договор за озеленяване на бъдещата магистрала "Хемус", но не и за строителството й, което не може да извърши сама.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Договорите на държавната "Автомагистрали" ЕАД с подизпълнители за строителството на магистрала "Хемус" са незаконни, но ако бъдат прекратени, държавата ще плаща неустойки.

Откакто миналото лято служебното правителство огласи официално скандалните обстоятелства около раздадените от правителството на ГЕРБ стотици милиони под претекста за строителство на "Хемус", това твърдение редовно се появява в публичното пространство. Но не прави кой знае какво впечатление. И продължава да е така дори след разкритието на МВР за изтеглените и изнесени кеш 60 млн.лв. от парите за бъдещата магистрала.

Какво разбрахме

"Превежданите авансово суми за строителството на магистралата са се движили между различни фирми", поясни тогава директорът на "Национална полиция" Станислав Станев. Според огласената разбивка на изхарчените близо 1.5 млрд. лв. по единодушно установената като незаконна схема:

  • за лот 4 без разрешение за строителство са разплатени над 77 млн. лв., като на частната "Автомагистрали Хемус АД" са дадени авансово близо 73 млн. за доставка на материали и наем за механизация;

  • за лот 5 също без разрешение за строителство сумата е 91 млн. лв., за лот 6 - 101 млн., а за лотове 7, 8 и 9, където нищо не е направено, са сключени договори за 1. 15 млрд. лв.,без ДДС.

Покрай онези 60 млн.лв. от парите за лот 5, изтеглени само за ден от банка. без предварителна заявка, в сакове и чували, главният секретар на МВР Петър Тодоров разказа, че парите минавали през буферни фирми, после отивали в други, кухи фирми на слабоимотни граждани.

През почти цялото предизборно лято и до късната есен на 2021 г. редовно бяха съобщавани възмутителни детайли по случая, даван като пример и в заявките за "нулева толерантност" към корупцията, с които новите управляващи спечелиха изборите. Така аферата "Хемус" придоби популярност, която може да конкурира аферата КТБ, включително с мащаба на финансовото завличане.

В началото на декември беше арестуван и един от получателите на милионите в чували, но прокуратурата скоростно удави разследването. Настъпи мълчание и за прословутите договори на подчинената на МРРБ "Автомагистрали" ЕАД, които хем не били за строителство (защото така би се нарушила законовата забрана за наемане на подизпълнители), хем с тях сме платили магистралата "на зелено", по думите на бившия служебен министър Комитова.

Сега редовното управление на четворната коалиция търси решение, но по някои признаци то започва да изглежда познато. Ако това, което се търси, е начин хем тези договори да се узаконят без да се променят, хем публичният образ на новата власт да не пострада, задачата ще е трудна и дори нерешима.

Министърът не иска промяна

А междувременно парите по иначе незаконните договори си текат. "В края на миналата година бяха извършени плащания по тези договори за десетки милиони лева с оправданието, че МРРБ е било поставено в капан от ГЕРБ. Този така наречен капан беше разкрит преди повече от шест месеца от служебното правителство. Необяснимо е поведението на редовното правителство и неспособността им да не влизат в капан, очевиден за цялото общество", заявиха в разпространено в понеделник становище от гражданската организация Институт за пътна безопасност.

В затишието говори единствено регионалният министър от "Има такъв народ" Гроздан Караджов. "Народното събрание може да обяви това за лоши практики и да вземе решение - или прекратяват тези договори, или, въпреки че са порочни и незаконни, да разреши да продължи изграждането на обектите. Ако договорите бъдат прекратени, държавата ще трябва да плати 15% неустойка на фирмите, а строителството ще се забави", заяви той пред "Медиапул" в началото на февруари за сключените от ГЕРБ договори, които по собствените му думи са за 4 млрд. лв. Министърът уточни, че ще настоява те да продължат да се изпълняват във вида, в който са, тоест да не са за строителство, защото "не смятам, че е възможно да се преформатират като договори за строително-монтажни работи, каквито предложения имаше".

Депутатите нямат отговор

Така същинските въпроси - може ли да се строи без договори за строителство, може ли да има законни неустойки по незаконни договори и вярва ли някой, че с онези 60 млн. в чувалите "ще продължи изграждането на обектите" - са прехвърлени в парламента. Където се очертава сериозна вероятност комисията по регионално развитие да приеме с мнозинство предложението на министъра. "Първо ще поканим ръководството на "Автомагистрали" и АПИ да запознаят комисията с цялата фактология. Целта е АМ "Хемус" да бъде строена законно, но и някой да понесе отговорност за незаконната дейност и политическия чадър, който беше разпънат над нея. МРРБ имат законодателна инициатива и могат да дадат конкретни предложения към комисията, които ние бихме подкрепили, за да се реши казуса, като целта е строителството да продължи законно, а парите на данъкоплатците да бъдат защитени и използвани ефективно", е мнението на председателя на комисията - Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната", потърсен от "Капитал" за коментар. Какво се има предвид под "законно" строителство не става ясно, но предвид предварително заявената подкрепа за предложенията на МРРБ, посоката е по-скоро към "узаконяване".

Представителят на БСП в ресорната комисия Борислав Гуцанов посъветва въпросите за договорите за "Хемус" да се отправят към МРРБ, където всъщност чакат решението на депутатите.

От "Демократична България" само Владислав Панев, който не е член на комисията, пожела да коментира по принцип проблема с незаконните договори. "Трябва максимално ясно да се видят ползите и вредите от продължаването на тяхното изпълнение, доколкото приоритетът за Северна България е построяването на цялата магистрала. Но моето мнение е, че неподписани договори (за строителство - бел. ред.) не би трябвало да се изпълняват. То това е и принципът на правовата държава в крайна сметка. Ако в правото лош договор е договор и той трябва да се изпълнява, то липсата на договор означава, че никоя от страните не е задължена да го изпълнява, особено ако условията по него не са в неин интерес", каза Панев.

"За нас е необяснима невъзможността на целия държавен апарат да защити обществения интерес, и то за разходи в размер на над 1 млрд. лв. Във всеки случай не може да приемем, че протакането и липсата на яснота по темата от лицата, които са ангажирани с нейното изясняване, могат да помогнат. По скоро се обслужват икономически интереси, различни от обществения", заявяват в становището си от Института за пътна безопасност, в което изразяват и несъгласие с позицията на регионалния министър, че договорите не можело да се преформатират.

Според Йордан Терзийски, член на регионалната комисия от "Продължаваме промяната", в момента се извършва юридически анализ, на базата на който ще се вземе законодателното решение. "Всяко действие ще бъде съобразено с това да се защити държавния интерес. Защото не може да допуснем още държавен ресурс да бъде загубен, както в момента едни големи аванси са платени за магистрала, която реално няма разрешение за строеж и няма учредителни процедури", увери той. По неофициална информация на "Капитал" е поискан анализ от поне две юридически кантори.

Все пак нещата около "Хемус" може би още не са напълно предрешени по тертипа на КТБ. Но не е излишно да припомним с какво заключение излезе анализът на "Аликс партнърс", наета от ГЕРБ след фалита на КТБ: пийте една студена вода. Както и онзи известен колаж с тогавашния управител на БНБ Иван Искров: "Майната им на парите, важното е да сме здрави".

Общото между двата големи скандала е политическият проблем, който създават и който не изчезва с формални обяснения. Отделно узаконяването на договори, през които парите на данъкоплатците се изливат, необвързани с условия за надеждност и качество, не обещава и свястна магистрала.

По темата работиха също Велина Господинова и Деян Димитров

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-@
    scuby
    • - 6
    • + 5

    Какви милиони текат? Само партенки за дебилите на Иво ви Христов. Тази магистрала няма да стане в близките 10 години, а беше жизненоважна за онзи регион. За да докопате тази пуста власт осъдихте хората в Северна България! на бедност и мизерия!

    Нередност?
Нов коментар