АПИ ще плати задълженията си по договорите с пътните строители

Това ще стане с решение на парламента по искане на регионалния министър Гроздан Караджов след протестите на работниците от Автомагистрали "Черно море"

Протестите на пътните строители дадоха резултат и те ще получат забавените с година плащания от АПИ
Протестите на пътните строители дадоха резултат и те ще получат забавените с година плащания от АПИ
Протестите на пътните строители дадоха резултат и те ще получат забавените с година плащания от АПИ    ©  Цветелина Белутова
Протестите на пътните строители дадоха резултат и те ще получат забавените с година плащания от АПИ    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В най-кратък срок на строителните компании, които имат договори за поддръжка на националната пътна мрежа, включително и на "Автомагистрали - Черно море", ще бъдат платени 50% от дължимите средства. За изпълнени дейности по договорите за доставка и монтаж на мантинели и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка пък ще бъдат платени 100% от сумите. Това става ясно от съобщение на пътната агенция и е ясен сигнал, че държавата се е отказала да спори със строителите, след като през цялата 2021 г. служебното правителство твърдеше, че има куп нарушения във въпросните договори.

"Както вече обявих, има политическа воля за погасяване на част от задълженията към пътните фирми. Надявам се този проблем да бъде разрешен от Народното събрание още през следващата седмица", коментира министър Караджов на брифинг от 30 март, по повод на последните протестите на пътните строители.

По негово настояване още същия ден депутатите от управляващата коалиция внесоха в Народното събрание проект на решение, с което ще се даде възможност на Агенция "Пътна инфраструктура" частично да изплати дължимите суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа към пътните фирми.

В мотивите се казва още, че решението има за цел да избегне сериозният риск АПИ да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, което е важно за безопасността на пътуващите в страната. Въз основа на входирания проект на решение пътната агенция ще може да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка, докато бъдат избрани нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г.

Това обаче означава, че АПИ ще може да възлага нови дейности по тези договори, въпреки че бюджетите им отдавна са изчерпани.

Предисторията

Няколко дни преди действията на МРРБ и проекторешението на депутатите, работници на шуменското пътностроителното дружество "Автомагистрали - Черно море" излязоха на пореден протест и блокираха автомагистрала "Хемус". Исканията им бяха свързани със забавените плащания от страна на държавата за ремонта на магистрала "Тракия", който приключи миналата година. Дължимата сума по него е 26.7 млин. лв.

Тогава строителите заплашиха, че ако държавата не реагира и не се издължи незабавно, ще се наложи съкращение на персонала с около 70%.

Такива протести обаче имаше и през юли, септември и октомври 2021 г., когато АПИ плати 9.2 млн. лв., което бе една четвърт от цялата сума от близо 37 млн. и частично да се разплати с изпълнителя.

По информация от МРРБ, в края на миналата година, при управлението на служебното правителство, са сключени споразумения за предсрочно прекратяване на договорите между АПИ и пътноподдържащите фирми. Според тях четири от договорите изтичат в края на април 2022 г., останалите - в края на юни 2022 г. Това на практика означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили.

Решението на НС ще позволи на АПИ да довърши и започнатите, но неприключили ремонти на републиканската пътна мрежа. Според споразуменията за предсрочно прекратяване на договорите те трябва да се изпълнят до 30 юни 2022 г., което за много обекти е нереалистичен срок.

Спешните действия

"Забавянето на решението по казуса с неразплатените суми по старите договори за текущ ремонт и поддръжка беше по юридически причини. Решението е принципно и важи за всички пътностроителни фирми, на които се дължат средства по този казус", съобщи за медиите министър Караджов.

Въпросът за "отпушването на казуса" беше повдигнат на проведената тези дни среща на регионалния министър и представители на синдикатите от пътния бранш. По мнението на Настимир Ананиев, който е председател на парламентарната комисия по регионално развитие, благоустройство и местно самоуправление, "много от коректните фирми стават жертва на обстоятелства. Решението на Народното събрание ще даде мандат на Министерския съвет да взима решения при различни хипотези, а за други това да се прави от Агенция "Пътна инфраструктура".

От своя страна членовете на синдикатите ще предоставят получената информация на своите членове и ще обсъдят по-нататъшните си действия. "Нашата основна цел е запазване на работните места, заяви Петя Стоянова - представител на КНСБ в "Автомагистрали - Черно море". Дружеството е с персонал между 750 и 1000 човека, като 80% от тях са синдикални членове. Нашата борба е да запазим тези трайни работни места и условията, при които работят хората", посочи още тя.