🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кога трябва да бъде завършена магистрала "Хемус" (на теория)

Общата дължина на пътя между София до Варна е приблизително 420 км. С пускането на 16.3 км тази седмица остават 229 за доизграждане

Новопостроеният участък се оказа и по-тесен, поради което скоростта на движение по него е ограничена до 120 км/ч.
Новопостроеният участък се оказа и по-тесен, поради което скоростта на движение по него е ограничена до 120 км/ч.
Новопостроеният участък се оказа и по-тесен, поради което скоростта на движение по него е ограничена до 120 км/ч.    ©  МРРБ
Новопостроеният участък се оказа и по-тесен, поради което скоростта на движение по него е ограничена до 120 км/ч.    ©  МРРБ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След повече от двегодишно отлагане бяха пуснати 16.3 км от магистрала "Хемус"
  • Проблемите на "Хемус" са много - от незаконно строителство до административни пречки
  • Сроковете за завършването на магистралата се изместват поне до 2028 г.

Няма никакво съмнение, че най-чаканият (и иронизиран с тъга) строителен обект в държавата е магистрала "Хемус". Вече почти половин век пътят между София и Варна не може да бъде завършен, а движението по него е меко казано отчайващо.

Причините са много, но се свеждат главно до корупционни схеми и липса на административна готовност.

Според правителството на ГЕРБ оптимистичният срок за завършването беше 2024 г. След почти 2 млрд. лв. раздадени аванси и почти никаква свършена работа, напредъкът по магистралата не е значим. Последното редовно правителство и регионалният министър Гроздан Караджов удължи оптимистичния срок с още една година или до 2025 г.

Сега (след повече от двегодишно забавяне по вина на държавата, заради отчуждителни процедури) служебният кабинет с министър на регионалното развитие Иван Шишков успя да пусне първата нова отсечка от 16.3 км. Тя е от Лот 5 на магистралата, а това е трасето между Буховци и Белокопитово. Тази 16 километрова отсечка струва на държавата почти 145 млн. лв.

Проблемната магистрала

Изпълнител на този участък е ДЗЗД "Хемус-16320", в което участват "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22".

Точно в тази отсечка около Търговище през ноември 2021 година имаше срутване на 600 метра от магистралата, което беше обяснено от тогавашното управление на Агенция пътна инфраструктура (временно изпълняващ длъжността заемаше инж. Ивайло Денчев) с деформации в строителството. Изпълнителят ("Автомагистрали Черно море") пък го окачестви като отводнителни мероприятия.

По същото това време тогавашният министър на вътрешните работи Бойко Рашков обяви и злоупотребите при строителството на магистрала "Хемус" в своя пресконференция. А малко по-късно, през юни 2022, обяви и че около 1 милиард лева, дадени авансово от правителството на Бойко Борисов за строеж на магистралата, са били отклонени по сметки на дружества, както и в лични сметки, а голяма част от парите са изтеглени и използвани за строеж на луксозни жилищни сгради, вили, вилни селища и нежилищни сгради.

Също през юни 2022 ДНСК издаде 11 наказателни постановления за незаконно строителство на Лот 4 и Лот 5 на аутобана.

"Всичките проблеми, свързани с проектирането и бъдещото строителство на АМ "Хемус", вече имат своето решение", заяви сега министър Иван Шишков. А решението според него е заключено единствено в промени в ЗУТ (Закон за устройството на територията), които да позволят незаконното строителство да бъде обявено за търпимо, а процесите на довършване на строителните дейности да се отпушат.

"Надявам се, че ако Народното събрание го одобри, ще има възможност по тях да бъде започнато строителство. В момента приключва отчуждаването на необходимите имоти по трасето на участък 6, т.е. там също може да започне строителство", каза още Шишков.

Големите надежди

Сроковете преди почти 3 години изглеждаха така: откритият сега участък трябваше да е готов през 2021 г., 52 км от Боаза до Плевен - през 2023 г., а оставащите 170 км между Плевен и Търговище нямаха дата, защото нямаха и строителни книжа.

Ситуацията и към момента е следната: първите три лота, които са между Боаза и Плевен, вървят и се строят. По тях наскоро бяха отпуснати още 120 млн. лв. от служебното правителство.

По най-проблемните лотове между 4 и 9, за които бяха отпуснати огромните аванси, сроковете са по-далечни. Между Плевен и Павликени (лот 4 и 5) върви процедура за строителни разрешителни. Между Павликени и Велико Търново (лот 6) още върви отчуждаване.

Министър Шишков поясни, че по останалите три лота - от 7 до 9, има забавяне. Лотовете между Велико Търново-Попово (участък 7) и Попово-Лозница (участък 8), според него ще бъдат разделени на по три подучастъка.

Там има два проблемни момента - ловното стопанство "Черни лом", което е близо до Шумен и склад за боеприпаси. И за двете ще се намери решение за заобикалянето им, което изисква препроектиране. Според Шишков заедно с новата оценка на околната среда това ще допълни около година към процеса - т.е. вероятно 2028 г., ако съдим по досегашните срокове.

На трасето на участък 9 (Лозница-Буховци), каза той е намерено "решение", което дава надежда за "ударен старт" на дейностите. Там настоящият срок за завършване е 2026 г. Практически обаче това е възможно, ако има редовно правителство, което да предложи адекватни и бързи решения.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 1

    На теория е едно , на практика на куково лято ...

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Говорите за някакви лотове, които изобщо не отговарят на цифрите в инфографиката.

    За който се интересува, https://magistralahemus.bg/napredak/ - тук може да следите всичко, което общо взето са казали в статията.

    Нередност?
Нов коментар