Либертарианството на Марк Зукърбърг като технофеодализъм

Докато дигитални гиганти като Meta набират сили, тяхната практика е да изтриват всяка реалност, която не служи на интересите им

Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг никога не е бил особено склонен да се ангажира с конкретни действия за прозрачност.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг никога не е бил особено склонен да се ангажира с конкретни действия за прозрачност.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг никога не е бил особено склонен да се ангажира с конкретни действия за прозрачност.    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг никога не е бил особено склонен да се ангажира с конкретни действия за прозрачност.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Елиз Берлински, преподавател в Copenhagen Business School, в анализ за The Conversation

От психологическите експерименти върху несъзнаващи потребители на Facebook през 2014 г., през скандала с Cambridge Analytica през 2018 г. до Facebook Files през 2021 г. - противоречията около компанията са многобройни. Въпреки увеличаващите се призиви за прозрачност Марк Зукърбърг, главен изпълнителен директор на Meta (в миналото известна като Facebook), никога не е бил особено склонен да се ангажира с някакви конкретни действия.

Това може да се обясни с факта, че социалните медии оперират в т.нар. икономика на вниманието. Техният алгоритъм - системите за подредба и препоръка, които използват, за да филтрират и предлагат съдържание, се стреми да увеличи максимално времето, което потребителите прекарват в дадена платформа. Целта е те да бъдат изложени на реклами за по-дълъг период и също така да се съберат повече лични данни, които впоследствие да бъдат монетизирани. За да направят това, компаниите така структурират своите алгоритми, че да предизвикат определено поведение - те покачват нашите желания и ни насърчават незабавно да ги задоволим, като така ни лишават от способността наистина да избираме.

Да загубиш следите на разпространената невярна информация

Настоящото ми изследване се фокусира върху това как са конструирани и как се разрастват конспиративните социални движения, включително QAnon - групата, която имаше централна роля в щурма на Капитолия в САЩ през 2021 г. За мой късмет през 2019 г. Meta даде началото на пилотна програма, "за да си партнира с изследователи и академици и да им помогне да изучат разпространението на публично съдържание във Facebook и Instagram". Програмата приоритизира проследяването на теми като невярната информация, изборите и ковид-19, като анализирането става възможно чрез базата данни на Facebook CrowdTangle.

Но от бърз поглед върху документацията, описваща наличните данни, става ясно, че CrowdTangle е създадена по начин, който прави почти невъзможно да се извърши проучване на мащабно разпространение на фалшиви новини от групи като QAnon. Например съдържание, изтрито от Facebook или Instagram, се изтрива също и от CrowdTangle. Първоначално Meta не бе склонна да спре разпространението на невярна информация от QAnon, а когато компанията най-накрая взе мерки, тя премахна съдържанието и от базата данни, която изследователите трябваше да използват, за да изучават похватите на QAnon.

Facebook блокира архивирането на своите страници и групи, което го прави най-рестриктивната медиа.

Не само базата данни CrowdTangle е сама по себе си непрозрачна, а това се отнася и за процеса по кандидатстване за достъп. За да се включат в нея, изследователите трябва да представят своя лична информация, да опишат своето проучване и как смятат да използват данните. В отговор на кандидатурата се получава автоматичен мейл, в който се посочва, че Meta ще се свърже с вас, ако прецени, че проучването може да бъде допуснато, без да се дават повече подробности. Макар че хората в академичните среди са свикнали да бъдат оценявани, това, което е по-малко обичайно, е, че не се дава информация както за очакванията, така и за критериите за оценяване. Какво очаква Meta да получи от тази програма?

Когато търсиш данни, до които няма директен достъп, много ефективен начин е да потърсиш Wayback Machine на Internet Archive, която осигурява достъп до уеб страниците, както са били на определена дата. Макар да е възможно да получиш достъп до изтрити акаунти на Twitter или до изтрити страници в YouTube например, Facebook е недостъпен. Дори да се открие защо Facebook не се архивира е също предизвикателство. Обяснение се появява на сайта archive-it.org - Facebook блокира архивирането на своите страници и групи, което го прави най-рестриктивната медиа.

В резултат е изключително трудно да се изучава как се разпространяват и как се разрастват конспиративните теории и дезинформацията на платформите на Meta. Разбира се, възможно е да се следи в реално време, преди компанията да вземе мерки и да изтрие подобно съдържание както от своите обществени платформи, така и от частната база данни. Но проучването на такива събития изисква да имаш достъп и да можеш да изучаваш пълната динамика на процеса, защото само така целият пъзел може да бъде сглобен.

Да изтриеш миналото

Възпрепятстваното от Meta изучаването на дезинформацията в социалните мрежи е още по-притеснително, тъй като нейният главен изпълнителен директор провежда идеологическа кампания. Той се надява да "промени начина, по който хората се отнасят към техните правителства и социални институции", и признава, че най-добре може да бъде описан като либертарианец - популистка идеология, която в някои форми настоява за намаляване на ролята на правителството до абсолютен минимум.

Тези дигитални гиганти наистина промениха всички наши институции - от социалната сфера до работното място.

И все пак либертарианството според Meta изглежда, че означава заменянето на държавните правителства с частни компании, което означава заменяне на демокрациите с някакъв вид технофеодализъм. Тези дигитални гиганти наистина промениха всички наши институции - от социалната сфера до работното място, и в замяна наложиха режим на генерализирано наблюдение. Този нов режим доведе до увеличена концентрация на богатство, до по-голяма несигурност на работните места и до опълчване на въвеждането на правила и регулации.

Докато компании като Meta продължават да набират сили, тяхната практика да изтриват всяка реалност, която не служи на интересите им, напомня на стария съветски модел, вместо да прави света "по-отворен и по-свързан", както Марк Зукърбърг парадоксално твърди.

Все още няма коментари
Нов коментар