🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Meta, компанията зад Facebook, обяви, че ще замрази наемането на кадри през текущата година, докато прецени кои са най-жизненоважните позиции.
Meta, компанията зад Facebook, обяви, че ще замрази наемането на кадри през текущата година, докато прецени кои са най-жизненоважните позиции.    ©  unsplash

Meta ще изкупи обратно акции за 40 млрд. долара

Акциите на технологичния гигант поскъпват с над 15% след публикуването на годишния отчет

Meta, компанията зад Facebook, обяви, че ще замрази наемането на кадри през текущата година, докато прецени кои са най-жизненоважните позиции.    ©  unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Приходите и печалбата намаляват в сравнение с предходната година.
  • Компанията инвестира в нови центрове с данни, които да поддържат изкуствен интелект.
  • Инвестициите в персонал са замразени, търсят се решения на проблемите с Apple и ЕС.

"Бих казал, че двете най-големи теми, върху които ще се фокусираме тази година, са ефективността и генеративният изкуствен интелект." Това заяви Марк Зукърбърг пред инвеститорите на 1 февруари след годишния отчет на Meta. Компанията обяви 116 млрд. долара приходи за 2022 г., с около процент по-малко от предходната, и печалба 22 млрд. - с 40% по-малко от година по-рано.

Противно на очакванията, акциите на компанията поскъпват с над 15% след публикуването на данните, след като компанията обяви, че е придобила акции обратно за над 27 млрд. през 2022 г. и планира да изкупи обратно за още над 40 млрд. долара. За последната година Meta е загубила над 50% от стойността си, или около 400 млрд. долара в пазарна капитализация.

Инвестиции в изкуствен интелект

"Двете основни технологични вълни, движещи нашата пътна карта, са изкуственият интелект днес и в дългосрочен план метавселената", добави основателят на социалната мрежа Facebook. Само преди няколко седмици Microsoft обяви, че ще инвестира над 10 млрд. долара в нашумелия чатбот ChatGPT. "Мисля, че това е наистина вълнуваща област", казва Зукърбърг, без да споделя твърде много информация за развитието на продуктите на Meta в сферата. "Искам да кажа, че искам да внимавам да не изпреваря твърде много развитието му (на изкуствения интелект)", допълва милиардерът.

Целта на Meta е да има работещ продукт, който първо да работи добре, след това да достигне критична маса - "стотици милиони или милиарди потребители", чак след което може да се мисли за монетизация. Към момента обаче машинно генерираното съдържание е скъпо. "Говорим за центове или части от цента", уточнява Зукърбърг, като посочва, че проблем може да се окаже скалирането на подобни услуги, които ще бъдат насочени към създателите на съдържание в Meta.

По-висока сметка

Разходите на Meta нарастват с над една пета през 2022 г., което се дължи на два основни фактора: изграждането на инфраструктура, която да поддържа скалирането на продуктите на компанията, и инфлацията. "Текущият скок на капиталовите разходи се дължи на изграждането на AI инфраструктура, която започнахме миналата година и продължаваме през тази година", каза пред инвеститорите Сюзън Ли, финансов директор на Meta. "Така че ние пренасочваме нашите центрове за данни към нова архитектура, която може по-ефективно да поддържа както изкуствен интелект, така и други натоварвания", споделя Ли, посочвайки, че новият дизайн на инфраструктурата ще бъде по-евтин и по-бърз за изграждане от предишната архитектура на центровете за данни.

Другата причина за нарастващите разходи са свързани с кадрите - за Meta работят над 86 хил. души, ръст с около 20% в сравнение с предходната. През ноември гигантът обяви, че ще съкрати около 11 хил. души, което не е отразено в годишния отчет, а според компанията ще бъде отразено през първото тримесечие на 2023 г. Технологичният гигант понижи очакванията си за разходите през годината с около 5 млрд. долара. "Ние продължаваме да проверяваме как разпределяме ресурсите в компанията по този въпрос. В момента сме замразили наемането (на кадри) в цялата компания. И продължаваме да очакваме по-бавен темп на наемане през годината, докато оценяваме какви позиции ще отворим", обясни финансовият директор.

Проблеми с властите и колегите

"Не сме съгласни", добави Сюзън Ли относно решението на Европейската комисия за защита на данните (Data Protection Commission), че компанията трябва да промени подхода на рекламния си бизнес в Европа, настоявайки за повече прозрачност. Според Meta настоящият подход е съвместим с GDPR и ще обжалва решенията и глобите (за около 400 млн. долара), наложени от комисията.

Освен проблеми с регулаторите Facebook среща съпротива и от конкуренцията си - най-вече Apple, която наложи изисквания за прозрачност на данните, които приложенията събират от потребителите на iPhone. Ограничаването на достъпа до данни прави таргетирането на реклами по-трудно за Мета. "Бих казала, че със сигурност ще е пречка за размера на приходите ни", добави финансовият директор. "За Android е твърде рано да се каже докъде ще стигне. Мисля, че Google възприема подход, който си сътрудничи с индустрията, което според нас е критично", заключва Ли.

Потребителите на Facebook продължават да се увеличават. На дневна база вече достигат 2 млрд. души, като активните профили поне веднъж месечно са 2.96 млрд. Общо активните профили месечно в цялата гама от приложения на компанията - Facebook, Instagram и WhatsApp, са около 3.74 млрд.

Все още няма коментари
Нов коментар