Meta обмисля забраната на политическите реклами в Европа

През февруари европейските законодатели подкрепиха въвеждането на по-строги правила за политическите реклами

Според Insider Intelligence между 2019-2020 г. компанията е получила около 800 млн. долара от политически реклами в САЩ, което е по-малко от 1% от общите ѝ рекламни постъпления
Според Insider Intelligence между 2019-2020 г. компанията е получила около 800 млн. долара от политически реклами в САЩ, което е по-малко от 1% от общите ѝ рекламни постъпления
Според Insider Intelligence между 2019-2020 г. компанията е получила около 800 млн. долара от политически реклами в САЩ, което е по-малко от 1% от общите ѝ рекламни постъпления    ©  Reuters
Според Insider Intelligence между 2019-2020 г. компанията е получила около 800 млн. долара от политически реклами в САЩ, което е по-малко от 1% от общите ѝ рекламни постъпления    ©  Reuters

Ръководството на Meta обсъжда цялостна забрана на политическите реклами в Европа поради опасения, че социалните мрежи на компанията - Facebook и Instagram, няма да могат да се съобразят с предстоящите регулации на ЕС, насочени срещу онлайн кампаниите. Компанията се опасява, че дефиницията на политическа реклама, заложена в предложението, ще е прекалено широка, поради което ще е по-лесно да се откажат всички платени политически кампании в сайтовете на компанията, заявиха пред Financial Times двама души, запознати с вътрешните дискусии.

Те добавят, че този ход се обмисля сериозно, тъй като потребителите до голяма степен не се интересуват от това съдържание и рекламните приходи, генерирани от него, са малки. Според Insider Intelligence между 2019 и 2020 г. компанията е получила около 800 млн. долара от политически реклами в САЩ, което е по-малко от 1% от общите ѝ рекламни постъпления.

Източници на изданието предупреждават, че дискусиите между ръководителите на Meta продължават, като някои от тях са против въвеждането на забраната. Окончателното решение ще бъде взето, след като ЕС установи определението за политическата реклама за целите на новите разпоредби, добавят те. Европейските институции и държавите членки трябва да договорят окончателното определение за политическа реклама до 5 юни.

Според представител на ЕС, запознат с вътрешните дискусии в компанията, новият закон ще има малък ефект върху Meta, добавя Financial Times. "Тяхната отговорност е минимална, що се отнася до контрола върху политическите реклами, и те вече правят много по отношение на прозрачността." Според него целта на действията на Meta е да окаже натиск върху ЕС, за да стесни още определението си за политическа реклама, за да улесни прилагането на новите правила.

Новите регулации на ЕС

Предложението на ЕС определя политическите реклами като съобщения "от, за или от името на политически субект", освен ако не са от частен или търговски характер, или като съобщения, които могат да повлияят на резултата от избори, референдум, законодателен или регулаторен процес или на поведението на избирателите като цяло, дори ако не идват от политически субект.

Предложените регулации изискват от разпространителите на политически реклами да гарантират, че всяка политическа реклама да бъде "лесно идентифицирана като такава". Освен това те изискват да се предостави лесен достъп до самоличността и данните за контакт на поръчителя, периода на публикуване, общите разходи за рекламата, източниците на средствата и информация за гласуването, с което е свързана рекламата, ако има такова.

Борба с дезинформацията в социалните платформи

Правителства от Източна Европа призоваваха технологичните компании да се борят с дезинформацията, включително създаваната чрез изкуствен интелект. Украйна и седем други държави призоваха в сряда водещите световни технологични фирми да действат за борба в техните социални медийни платформи от враждебни сили, които според тях подкопават демокрацията, мира, стабилността и националната сигурност. Държавите в инициативата са Украйна, Молдова, Полша, Чехия, Словакия, Естония, Латвия и Литва.

В отворено писмо, подписано от техните премиери, страните заявяват, че технологичните платформи, като Facebook на Meta, трябва да предприемат конкретни стъпки като отхвърляне на плащания от санкционирани лица и промяна на алгоритмите за насърчаване на точността, а не толкова ангажираността на потребителите.