Коментар | Какво, по дяволите, става с влаковете

Крайно време е някой от хората, които отговарят за развитието на жп мрежата в страната, да отговори на въпроса: "Какво строите вие?"

НКЖИ вече втори пореден програмен период не може да усвои парите за проектите си, с което оставя бързите влакове в България само фантазия
НКЖИ вече втори пореден програмен период не може да усвои парите за проектите си, с което оставя бързите влакове в България само фантазия
НКЖИ вече втори пореден програмен период не може да усвои парите за проектите си, с което оставя бързите влакове в България само фантазия    ©  Цветелина Белутова
НКЖИ вече втори пореден програмен период не може да усвои парите за проектите си, с което оставя бързите влакове в България само фантазия    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Обикновено, когато общините в България получават пари от правителството, се вдига шум. Премиери отиват да се снимат, лентички се режат, пишат се бомбастични заглавия. Ето защо е малко странно как тихо, с едно кратко съобщение от Министерския съвет тази сряда, стана ясно, че три общини в България ще получат милиард и половина.

Става дума за София, Бургас и Варна. София - както винаги, за метрото, Бургас - за обходен път и удълбочаване на пристанището, а Варна - за модернизация на местния фериботен комплекс. Както става ясно от съобщението, тези проекти ще получат парите, които ще им се прехвърлят от други забавени и неизпълнени европроекти за периода 2014 - 2021 г.

Както "Капитал" провери и написа преди два месеца, България трябва да усвои 4 милиарда лева до края на годината, за да не ги загуби. Причината за това забавяне се дължи предимно на две неща - железници и ВиК. Водният сектор е в пълен хаос и частичен колапс и повсеместно не може да се справи с поръчките и ремонтите, които е имал, и ще загуби 320 милиона лева.

Но дори на този фон колапсът на НКЖИ - държавната компания, която "управлява" железопътната мрежа, е драматичен. Пет от проектите на компанията на практика няма да завършат този период и се прехвърлят за следващия, сред които жп линиите Елин Пелин - Костенец, Волуяк - Драгоман, Пловдив - Бургас. Въпреки че еврокомисията изрично забрани този път парите за влакове да се прехвърлят към метрото, както стана в предния период, на практика друг жп проект в готовност тук няма.

Така отново цялата страна ще плати за софийското метро. Това е чудесно за ръководителя му Стоян Братоев, който се доказва като може би най-добрия project manager в страната и ще завърши и третия лъч на метрото. Но е ужасна новина за всички останали.

И е крайно време някой от хората, които отговарят за развитието на жп мрежата в страната, да отговори на въпроса: "Какво, по дяволите, строите вие?"

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    а Варна - за модернизация на местния фериботен комплекс
    WTF?!?!?!?! Ето я причината за тихото, кратко съобщение. Ще се усвояват едни пари от едни хора... за нищо.

    Нередност?
  • 2
    xfu16763627741163132 avatar :-|
    Vasil Stoychev
    • + 1

    До коментар [#1] от "sasoss":

    Когато те оставят да повисиш, като паяк, известно време някъде по гарите между Елин Пелин и Костенец, за да мине друг влак , пак ще говорим. Но това е и ДОКАЗАТЕЛСТВОТО, че на държавата ни жп. транспорта не и е приоритет, въпреки многото празни приказки по въпроса и въпреки, че е решение на много въпроси - от намаление на емисиите от транспорта до намаляване на трафика от тирове по пътищата. И защо няма проект за рехабилитация на жп линията Русе - Варна? Или ще чакаме да се случи още една трагедия , като в Хитрино и тогава?

    ПС. И сигурно барон Хирш ни е виновен, че въобще ни е построил жп. линии, коитто да поддържаме.

    Нередност?
Нов коментар