🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Геострой" ще строи новата метростанция между "Сливница" и "Обеля" с жп връзка

Строителството за 43.7 млн. лв. без ДДС може да започне още това лято и ще продължи три години. Връзката ще бъде с влаковете за Драгоман, Кюстендил, Божурище

През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите.
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите.
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите.    ©  Надежда Чипева
През 2020 г. "Метрополитен" модернизира старите метро влакове в депо "Обеля", а сега поръча още нови, които този път няма да са руски заради санкциите.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Метростанцията ще е част от първата линия на метрото и е замислена главно да обслужва междуградските пътници.
  • "Геострой" е предложила цена от 43.7 млн. лв. за изпълнението при прогнозни 47 млн. лв. и има най-висока оценка по технически показатели.
  • Строителството ѝ може да започне оптимистично в края на лятото и ще продължи до 2026 г., когато би трябвало да е готово и метрото до "Арена Армеец".

Идеята за метростанция между "Сливница" и "Обеля" е на повече от двадесет години, но чак сега София намира начин да я осъществи. Причината: вече има налично финансиране по нова оперативна програма и избран изпълнител - фирмата "Геострой". А понеже няма жалби в Комисията за защита на конкуренцията, сега се подготвят документите за подписване на договора.

Директорът на общинското дружество "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев обясни за "Капитал", че се надява строителството да започне още този август, като по план се очаква да продължи три години.

Предвижда се директна връзка между метрото и жп гарата с влаковете до Драгоман, Кюстендил, Божурище и Банкя и вход-изход направо на пероните. Предложената от "Геострой" сума за изпълнението е 43.7 млн. лв. при прогнозните 47 млн. лв. и е най-ниската в сравнение с дадената от другите кандидати.

Новото: връзка с влаковете, автогара, по-малко чакане

Миналия месец Столичният общински съвет прие подробен устройствен план, който гарантира строителството на новата станция. Целта ѝ е най-вече да осигури лесен достъп на междуградските пътници, тъй като дава директен достъп до жп гара "Обеля". Предвижда се и нова автогара. Станцията ще обслужва и кварталите "Обеля 1" и "Модерно предградие", а очакванията са да превозва между 8 и 12 хиляди души на ден. Много инвеститорски погледи също са насочени към този район и предвиденото метро със сигурност ще има отражение.

Връзката с жп транспорта позволи финансирането да дойде по новата оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027. Строежът ѝ ще позволи и изграждане на връзка с втория метродиаметър с депо "Обеля", което може да намали времето за чакане на метрото по втората линия.

Изборът на "Геострой"

"Геострой" е избрана за изпълнител още на 20 юни, като в законовия срок няма подадени жалби. Фирмата е спечелила с максималните 100 точки надпреварата. Тя е под шапката на представляваната от Цоло Вутов и Ярмила Гоазиу група "Геотехмин", като дял в собствеността има и швейцарската "Ти Ай Ви инвестмънт", представлявана от Волфганг Цюрхер, според справка в регистъра АПИС. В съвета на директорите на "Геострой" са Владимир Вутов, Емилия Илиева, Доминик Хамерс.

"Геострой" има опит с изграждане на метростанция "Бизнес парк" и метродепо "Земляне". Преди това "Геотехмин" (от чиято група е "Геострой" сега) е изпълнявала метростанция "Васил Левски" и "Джеймс Баучер". "Геострой" участваше и в последните търгове на "Метрополитен", но досега не успяваше да се пребори за позиция.

"В момента подготвяме документите за договора, като предстоят още административни процедури в законовия срок. Надяваме се строителството да започне още август, като добрата новина е, че имаме осигурено финансиране. Иначе още през 2001 г. сме заложили като план строителството на метростанцията", коментира за "Капитал" директорът на "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев.

В търга участваха още петима кандидати, всички с опит в изграждането на столичното метро. На второ място е класирана "БС конструкциа" (98,65 т.), на трето - "Монолит София" (97,26) и на четвърто е "Трейс груп холд" (89.84). От надпреварата е отстранена единствено "Джи Пи груп", която се прочу с ремонта на "Графа", но има и опит в строителството на няколко метростанции. Причината за отпадането ѝ е заради пропуски в техническото предложение, пише в документите към поръчката.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wlr26637645 avatar :-|
    wlr26637645

    Заглавието на статията е в пълен унисон с друга статия в газетата: На матурите за бъдещето България има слаб (2).

    Тази жп връзка - кой, къде, какво…

    Нередност?
  • 2
    yfu16319541891076305 avatar :-|
    русороби вън

    Как 3 години за 1 станция...
    И кога най-накрая ще отделят втората линия от четвъртата? Абсурдно е да се чака по 15 минути като крайградска линия заради общата част на линии 1 и 4.
    Трябва колкото се може по-скоро да се направи м.с. "Модерно предградие" и линии 2 и 4 да имат достъп до депото.

    Нередност?
Нов коментар