Сбогом, руски метровлакове: Skoda и Siemens ще доставят новите за 318 млн. лв.

Чешката група за пръв път доставя метровагони за София. Те ще приличат на скоро пристигналите във Варшава, а срокът е 2026 г.

Метро, произведено от Skoda за варшавското метро. Подобни влакове ще бъдат доставени в София
Метро, произведено от Skoda за варшавското метро. Подобни влакове ще бъдат доставени в София
Метро, произведено от Skoda за варшавското метро. Подобни влакове ще бъдат доставени в София    ©  Rolling stock
Метро, произведено от Skoda за варшавското метро. Подобни влакове ще бъдат доставени в София    ©  Rolling stock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Влаковете ще са 60- и 80-метрови, със специални системи за охлаждане, но ще отговарят на съществуващата автоматика.
  • Срокът за доставка е 2026 г., когато се предвижда да бъде готова и новата станция между "Сливница" и "Обеля".
  • Двете компании са единствените кандидати за двете позиции и едната предлага малко по-висока сума от прогнозната.

За първи път по т. нар. руски линии (1-ва, 2-ра, 4-та) на софийското метро ще се движат влакове, които не са произведени от "Метровагонмаш". Общинското дружество "Метрополитен" е избрало и подписало договор със Skoda Group срещу 134 млн. лв. без ДДС. Също толкова ще получи и германската Siemens за доставката на други осем метровлака, които да се движат по третата метролиния, която и досега се обслужваше от мотриси на същата компания.

София обаче ще ги получи след три години - какъвто е посоченият срок. Влаковете, които ще доставя Skoda, са дълги 80 метра, а тези на Siemens - 60 м. Това се вижда от документите към обществената поръчка в сайта ЦАИС ЕОП. Общата стойност е 268.5 млн. лв. без ДДС или 318 млн. лв. с ДСС

В търга нямаше как да участват руски компании, защото действа европейски регламент, който изисква над 50% от стоката да е произведена в Европейския съюз, както и заради санкциите срещу Русия, обясни проф. инж. Стоян Братоев за "Дневник" в началото на годината. В изискванията на "Метрополитен" обаче е заложено новите метровлакове да отговарят на сега съществуващата действаща автоматика, която е руска.

Влаковете на Skoda в София - като новите във Варшава

"Закупуваме 8 нови метровлака, с които ще намалим интервалите на движение по линии 1, 2 и 4. Договорът, който подписахме днес, е с "Шкода" - един от най-големите европейски индустриални конгломерати. По план доставката на новите влакове трябва да съвпадне с пускането на новата метростанция между "Сливница" и "Обеля", написа във фейбсук пост кметът на София Йорданка Фандъкова.

"Шкода" е получила максималният брой точки (100) при кандидатстването по критериите на метрото. Предложената цена е 134 млн. лв. без ДДС при прогнозни 140 млн. лв. Според сайта Metro report international влакчетата ще са подобни на скоро доставените във Варшава, отново от Skoda. С разликата, че ще са оборудвани със "силна климатична инсталация, подходяща за по-топлия климат и наземните участъци от софийската мрежа".

Групата Skoda е доставила първите метровлакове във Варшава този януари (виж как изглеждат в клипчето долу), като договорът е бил първият подобен от години за компанията, според сайта Rolling stock. Влаковете за София ще бъдат произведени в заводите на чешкия доставчик в Острава и Пилзен. В тях има места за инвалидни колички и велосипеди. Влаковете разчитат на електродинамично спиране, както и система, която позволява връщане на електричество в мрежата. Максималната скорост е 90 км/ч.

Предвижда се влаковете да влязат в експлоатация по линии 1 (Люлин - Младост), 2 (Надежда -Лозенец) и 4 (Обеля - летище София) през 2026 г. Целта е да "подпомогнат" новата станция между Сливница и Обеля за 43 млн. лв. по линия 4 и да позволят по-малки интервали на чакане.

"Уверен съм, че въз основа на това сътрудничество ще установим силна връзка с "Метрополитен", която ще подпомогне бъдещото развитие на системата за обществен транспорт на София", коментира Зденек Свата, президент на Skoda за Централноизточния регион, цитиран от Metro International.

Поръчката на Skoda във Варшава е била за 45 влака срещу 307 млн. евро. Компанията е била единствен кандидат за позицията в софийския търг.

И още осем влака на Siemens за третата метролиния

"Сименс мобилити" също е без конкурент за втората позиция в поръчката на "Метрополитен" за доставката на другите осем влака за третата линия (Хаджи Димитър - Овча купел). Тя също е получила максималните 100 точки. Предложената цена е 134.5 млн. лв. при прогнозни 110 млн. лв. Влакчетата вероятно ще са същите като сега движещите се по линията, доставени от Siemens.

Според изискванията, влаковете ще бъдат с дължина 60 м, асинхронни двигатели и рекуперация, както и да са съвместими със сега действащата система. Влаковете трябва да могат да работят, без да се изисква монтиране на допълнително стационарно оборудване по трета метролиния и в диспечерските пунктове. В сайта на Агенцията за обществени поръчки все още няма качени договори с двете компании.

Това обаче вероятно е въпрос на време, тъй като няма постъпили жалби в Комисията за защита на конкуренцията в законовия срок.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679
    • - 1
    • + 1

    Китай е лидер в скоростния релсов транспорт. Търсена ли е тяхна оферта или просто помпаме "наште"?

    Нередност?
  • 2
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev

    т.е Русия губи, и тези загубени позиции НЯМА да си ги върне и след войната. Новината е добра за Българите, Шкода и Сименс са стабилен доставчик за идващите деситилетия, не съм запознат с параметрите, но ми е трудно да си представя как Руски държавен завод под командване на диктатор дава добра продукция... Има способни руснаци доста, ама в Русия такива не остават - щото те виждат и разбират какво я чака РУсия ..

    Нередност?
  • 3
    edgar avatar :-@
    edgar

    До коментар [#1] от "ahj21578679":

    помпаме нашите, да помпаме китайците ли? защо да го правим?

    Нередност?
Нов коментар