🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мария Генова е новият генерален директор на НКЖИ

Ръководството беше сменено след закъсненията на всички жп проекти с европейско финансиране

Новият генерален директор на НКЖИ Мария Генова получава тежко наследство и много забавени проекти
Новият генерален директор на НКЖИ Мария Генова получава тежко наследство и много забавени проекти
Новият генерален директор на НКЖИ Мария Генова получава тежко наследство и много забавени проекти    ©  Министерство на транспорта
Новият генерален директор на НКЖИ Мария Генова получава тежко наследство и много забавени проекти    ©  Министерство на транспорта
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мария Генова сменя Златин Крумов като генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Досега тя заемаше поста зам. генерален директор "Стратегия и администрация" в държавната компания.

Председател на УС и независим член става Камен Диков, а за член на УС е назначен Васко Балабанов. Вписването им в Търговския регистър предстои. Смените бяха потвърдени от министерството на транспорта пред "Капитал".

Новото ръководство на НКЖИ е назначено до провеждането на конкурс за всяка една от трите позиции, обясняват още от транспорта.

Причините за смяната на ръководството са огромните закъснения по всички жп инфраструктурни проекти. Слабото представяне на НКЖИ на практика държи страната извън жп картата на бързите и удобни влакове, които се ползват от потребителите в голяма част от ЕС, и въпреки парите, които се наливат от Брюксел в проекти за жп линии.

Една бавна и проблемна компания

"Основна причина за смяната са генерираните закъснения в изпълнението на всички проекти с европейско финансиране, което поставя под риск завършването на основни железопътни трасета, част от европейската мрежа", обясняват рокадите от транспортното ведомство.

Друг мотив са стартиралите разследвания на европрокуратурата по двата железопътни проекта с европейско финансиране (Костенец - Септември и Оризово - Михайлово), както и изразеното становище на ОЛАФ по отношение на проекта Костенец - Септември. "Това показва липсата на достатъчно ефективен контрол върху изпълнението на железопътните проекти в страната", пишат още от министерството.

Златин Крумов беше назначен на поста в края на 2021 г. от Николай Събев, който беше министър в кабинета на "Продължаваме промяната". Освен Златин Крумов досега в ръководството на компанията бяха Марио Гълъбов и Кристиан Кръстев, който беше зам.-кмет по транспорта в Столичната община и служебен транспортен министър.

В държавната компания работят 10 733 души. За изминалата година дружеството има приходи в размер на 576.4 млн. лв., като 80% от тях са от държавни финансирания и продажба на активи.

Кои са новите директори

Обяснението на министерството за мотивите за избор на конкретните директори е притежанието на "управленски опит" и "добри познания в изпълнението на проекти".

Мария Генова досега е била зам. генерален директор "Стратегия и администрация" в НКЖИ, има над 10 години в системата на железопътния транспорт, като е заемала различни длъжности в компанията. Генова е с магистърска степен по публична администрация от Техническия университет и сертификати по икономическа информатика от Техническия университет във Виена, Австрия.

Камен Диков е бил член на съвета на директорите на "Напоителни системи" по време на правителството на Кирил Петков. Името му се спрягаше и за поста зам.-директор на фонд "Земеделие", но до заемането му не се стигна, като беше съобщено, че се е оттеглил по лични причини. Според информацията в Търговския регистър и от Министерство на транспорта има опит в управлението на различни компании от частния сектор и е с магистърска степен по математика от СУ "Св. Климент Охридски" и сертификати по "Бизнес анализ и оценки" от икономическия университет в Делауер, САЩ.

Васко Балабанов е с дългогодишен стаж в Министерството на отбраната. "Притежава магистърска степен "Офицер по логистично осигуряване" от Национален военен университет "Васил Левски", гр. Велико Търново. Той е "Доктор по организация и управление на сигурността" от Академията на МВР, София", написаха от министерството на транспорта.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dan1 avatar :-|
    dan1
    • + 1

    Мария има " сертификати по икономическа информатика " - явно тя ще дигитализира жп релсите (по програмата на ПП)

    Нередност?
  • 2
    val1320 avatar :-P
    val1320

    За какво е тогава ВТУ "Т.Каблешков",когато назначават магистри по публична администрация в ж.п. компания?!Бай Иван кантонерът ще я направи луда с въпросите си,ако му иде на посещение на терен.

    Нередност?
Нов коментар