Коментар | Прабаба ти само на електрически коли се е возила

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всъщност да - колите първо са били електрически. През 1835 г. професор Сибрандус Стратинг от Грьонинген, Нидерландия, и неговият асистент Кристофър Бекер от Германия създават първия автомобил с електрическа батерия. По същото време в Унгария и Шотландия също се правят електрически мотори, които се монтират на файтони. В края на XIX век тези коли изживяват първия си бум - в Париж, Лондон и Ню Йорк автомобилите на ток са много, има таксиметрови компании с по няколко десетки електромобила. В началото на XX век делът на електрическите коли в САЩ е 38% (с близо 34 хил. броя коли) срещу 40% за тези с парен двигател и 22% с бензинов. По това време там има 300 производители на автомобили с ток.

И тогава технологията е била по-ефективна и по-икономична от тази на двигателите с вътрешно горене. Печелят обаче колите с бензин поради две причини:

  • Двигателите с вътрешно горене тогава имат по-дълъг пробег с едно зареждане.
  • За разлика от бензиностанциите, няма възможност да се изгради лесно масова инфраструктура от зарядни станции.

Сега и двете предпоставки постепенно отпадат. Батериите са все по-ефективни и вече има работещи прототипи, които с едно зареждане изминават колкото сравнително икономична кола на бензин/дизел. Заедно с това зарядните станции стават по-мощни и се строят по-начесто. Цените на електрическите коли падат. Накратко, пред очите ни се превърта историята. Бъдещето на колите е като миналото им - електрическо. (Вижте всичко по темата тук.)

Това преобръщане не създава усещане за déjà vu само защото първият епизод е бил много отдавна. Не е така обаче с друга от темите в броя на "Капитал", на които обръщаме повече внимание - предложенията за промени в конституцията. Наскоро коалицията между "Демократична България" и "Продължаваме промяната" представи своите идеи какво да се промени в основния закон. Тази тема може на пръв поглед да не изглежда толкова интересна, колкото електромобилите, но всъщност е доста важна. Поправките в конституцията, ако бъдат направени умно и добронамерено, могат да променят сериозно средата, в която живеем и работим. В положителния сценарий те ще направят по-ефективна съдебната система, която от своя страна ще може да изчисти донякъде политиката и държавното управление от корупция. Чистата публична среда увеличава личния потенциал на почти всеки човек, както и перспективите пред компаниите, значително.

От предложенията за промени в момента най-много шум се вдига за смяната на датата на националния празник, но точно този дебат в момента създава повече шум. И без това България, по думите на Яворов, е покрита с "черния прах на един груб живот - с много празници в календара и с никакъв празник в сърцата". Датата няма абсолютно никакво значение, въпросът е хората да си върнат съдебната система, така че тя да произвежда справедливост, а не защита за няколко десетки човека, които да крадат парите на останалите.

За да има шанс това да се случи в момента, лидерите на "Демократична България" и "Продължаваме промяната" правят политически компромис с почти невиждани до момента размери. Те де факто влязоха в коалиция с ГЕРБ и което е още по-трудно - с ДПС, в опит да намерят нужните им гласове за промяна в конституцията. За някои хора това изглежда предателство. За други е просто реалполитика - прагматичен опит да се свърши работа предвид обстоятелствата. Истинската оценка обаче ще бъде дадена след време, когато се видят резултатите от случващото се в момента. Сигурното сега е, че ако спечели залогът на прогресивните градски партии, ще спечелят всички. Ако загуби, те, от политическа гледна точка, ще загубят себе си (вижте още по тези теми тук и тук).

И както колите първо са били повече електрически, така и политиците преди са били повече честни. Ще е хубаво историята да се превърти и в тази посока.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 1

    Мотивацията за "жертвоготовността" на ППДБ е взаимствана 1:1 от речта на проф. Богдан Филов през март 1941 г в НС, в която обяснява безспорните ползи от присъединяването.
    Но става друго.
    Да не съм лош пророк, но пак ще стане същото. И диренето на вина - също.
    Така е винаги при национална катастрофа - при първата, при втората, и при всяка следваща...Винаги омаскареният "елит на нацията" се подменя. С нов.
    Sorry, ама цикличността навежда на подобни изводи.

    Нередност?
  • 2
    baza avatar :-(
    Божидар Здравков
    • + 1

    С удивление наблюдавам наивната вяра, че Борисов и Пеевски (специално присъединил се) ще направят съдебна реформа, след която съдебната власт ще заработи нормално. Т.е. горните двама ще получат заслуженото. За връщане на открадната е смешно дори да се спомене. Втори опит, след ДАНС, Пеевски да стане "баща" на реформа.

    Нередност?
Нов коментар