🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Синята зона в София свърши

В идеалния център на София винетните стикери за живеещи са повече от общия брой паркоместа. Нужно е преосмисляне на модела, като съществуват различни варианти

В голяма част от сините подзони запълняемостта е над 90%, а продадените винетни стикери са повече от паркоместата
В голяма част от сините подзони запълняемостта е над 90%, а продадените винетни стикери са повече от паркоместата
В голяма част от сините подзони запълняемостта е над 90%, а продадените винетни стикери са повече от паркоместата    ©  Цветелина Белутова
В голяма част от сините подзони запълняемостта е над 90%, а продадените винетни стикери са повече от паркоместата    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В идеалния център на София платените зони са критично запълнени, а винетните стикери за живеещи са повече от общия брой паркоместа.
  • Нужно е преосмисляне на модела за паркиране. Това включва цени, нови зони и функционалности, паркинги и добър градски транспорт.
  • Предложенията на експерти и политици са за гъвкаво ценообразуване, нов вид зона, например "Червена", ограничаване на служебните абонаменти, подземни паркинги.

Четиридесет минути. Толкова може да загубите, ако търсите място за паркиране в идеалния център на София, независимо дали живеете там, или идвате по някакъв повод. Казано иначе, при всяко положение сигурно се чувствате, да го наречем по-леко - прецакани. И има защо. Начинът, по който е уредено паркирането в града, е сбъркан и не е променян от години. Така се получава следният феномен: София е продала хиляди повече винетни стикери за паркиране на живеещи, отколкото паркоместа има. Запълняемостта на някои подзони (предимно в "Синя зона") е над 90%. Още по-абсурдното е, че времето, в което от общината измерват тази запълняемост, е между 10 и 16 ч. Тоест, това дори не е в час пик.

Решенията тук не са лесни, защото проблемите са свързани в класически порочен кръг: Има много коли, когато няма достатъчно ограничения за тях. Същевременно не можеш да ограничаваш, когато не си предоставил добра алтернатива. Експерти и политици съветват различни неща: от разширяване на зоните, нова "Червена зона", гъвкавост и по-високи цени, до премахване на служебните абонаменти и повече паркинги. Преди всичко това обаче е нужно осигуряването на добър градски транспорт и това е теза, около която се обединяват от "Демократична България", БСП, "Спаси София", "Екипът на София" (техните идеи - виж по-надолу). От ГЕРБ не отговориха на въпросите на "Капитал" за това как може да се реши проблемът с колите на база данните за запълняемостта на зоните.

Повече, отколкото може

Идеалният център на София изглежда от години задавен от натиска на автомобилните гуми. Седем от подзоните в по-скъпата "Синя зона" са запълнени над 90%, като шест от тях дори над 96% в периода 24 април - 3 май 2023 г. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи от Центъра за градска мобилност. От там уточниха за медиата, че мониторинг върху запълняемостта се извършва ежегодно, като се броят свободните места в дадена подзона и се изчислява на база общ брой паркоместа. Въпросният мониторинг става в часовете между 10 и 16 ч. "Рекордьор" е зоната в карето между бул. "Витоша", "Евлоги и Христо Георгиеви" и "Граф Игнатиев", където измерената запълняемост е 98.76%. Там е силно изразена и друга аномалия, допусната от общината (впрочем не само в София, но и във Варна, както се разбра скоро). Продадените винетни стикери за живеещи, даващи право да се паркира в карето, са 2355, докато общият брой на паркоместата е 1448. Това са 907 паркоместа в повече. Иначе събраните приходи само от продажбата на винетни стикери за 2022 г. възлизат на общо 3.25 млн. лв., става ясно от публикуваните отчети на ЦГМ (за какво отиват те - виж в карето).

"Сините" подзони между "Александър Дондуков" и "Цар Освободител" и "Евлоги Георгиев" и Графа са рекордно запълнени на 98.7%.

Повече продадени винетки от налични паркоместа има реално в 21 от общо 36-те подзони за платено паркиране в София. Разбира се, въпросните стикери не гарантират паркомясто, те дават просто възможност за паркиране в определен участък. Реално нито един законов текст, нито общинските наредби гарантират паркоместа на хората и това е, защото паркирането не е право за гражданите, нито е безплатно за общината. Но една от причините в центъра да няма място от коли е именно това, че ценатa, срещу която общината го позволява, е ниска.

Карта на синя и зелена зона в София

"Винетният стикер за синя зона е 150 лв. на година и се пада по 12.5 лв. на месец, а за зелена - 100 лв., или малко над 8 лв. месечно. Платените паркинги варират в диапазони от 5 до 15 пъти повече на месец. Самата цената не е увеличавана от 15 години и изследванията показват, че синята зона е запълнена на 95%", коментира за "Капитал" Калоян Карамитов, урбанист в експертната организация "Екипът на София". Подобен тип запълняемост е "нездравословна" - практиките в градовете показват, че когато тя мине 85%, трябва да се мисли за увеличение на цената.

Но това със сигурност не е най-привлекателният вариант за политиците, които внимават да не си навлекат общественото недоволство. И има защо предвид сегашното положение. Нужни са добри аргументи, комплексен подход и алтернативи, които да смекчат изостряне на настроенията.

Спасителна "червена зона"

Един вариант е въвеждането на платена зона в София, съобразяваща място с цени и посетители, или т. нар. червена зона. Представете си я като малко по-рестриктивна от сегашната синя зона - с по-висока цена и максимален престой до 1 час. Тя би могла да обхваща най-представителната част от центъра, където са повечето административни и културни зони и е предвидена в Плана за устойчива градска мобилност (ПУГМ) на Столичната община.

"Аз застъпвам тезата, че ако има червена зона, там паркирането трябва да е позволено за по-малък интервал от време, както е в синята - до 2 часа, т.е. за максимум 1 час. Въвеждането ѝ обаче трябва да е свързано с реален ангажимент и крайни срокове от страна на общината, съвета, ЦГМ да построят многоетажни обществени паркинги", коментира Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България", за "Капитал". Той дава като "лош пример" ремонта на площад "Македония", където е било подходящо да се направи подземен паркинг за стотици коли, но кметът Фандъкова "не свърши тази задача".

Според "Екипът на София" е редно да се работи в посока въвеждане на динамично и гъвкаво ценообразуване спрямо моментното натоварване. "Това означава почасовата цена да бъде по-скъпа, когато има повече коли, и по-евтина, когато те са по-малко. Това е и по-справедливият подход, понеже цената ще се формира на база търсенето и съответната значимост на паркомястото към дадения момент, казва Карамитов.

Подобно мнение споделят и от "Спаси София". "Всичко това трябва да бъде извършено на база подробни данни, така че всяка зона или подзона да получи своето справедливо ценообразуване, с възможност за динамично формиране на цената. По този начин в пиковите часове най-натоварените подзони ще бъдат по-скъпи за паркиране, но по-важното - общината ще има възможност да управлява услугата, която предлага, и да я оптимизира и подобрява съобразно актуалното търсене", казва инж. Кристиян Христов, експерт транспортно строителство. Според Милка Христова, зам.-председател на СОС и общински съветник от БСП, въвеждането на "Червена зона" не е подходящо на този етап. "Това означава да "наказваме" столичани с по-високи цени заради невъзможността Столичната община да се справи с липсата на достатъчно паркоместа", коментира тя за "Капитал".

И освобождаване на "превзетото"

Според представителите на ДБ, БСП, "Спаси София" и "Екипът на София" най-важното е градският транспорт да бъде удобен и достъпен за всеки, за да бъде предпочитаният избор пред колата. "Първата и най-важната е довеждащият до центъра градски транспорт да бъде конкурентоспособен на личните коли, т.е. да е евтин, удобен и достъпен", казва Милка Христова (БСП). Другото, за което се обединяват повечето от тях, е освобождаването на заети сега паркоместа например от служебни абонаменти.

"Редуцирането на служебните паркоместа би отворило повече възможности за паркиране на гражданите, а самите институции биха дали добър личен пример за намалено ползване на автомобили", казва Калоян Карамитов. Същото напомня и инж. Христов от "Спаси София". От там предложиха и въведоха ограничението на максимума паркоместа за институция, или фирма до 5, и включването на чиновническите паркоместа в зоните на платения абонамент. В момента над 1100 места в платените зони на града са с режим "Служебен абонамент" - резервирани от фирми и институции. Далеч от примерно е иначе това, че ЦГМ е отдал част от тях и на частно лице. Пет места денонощно са резервирани като "Служебен абонамент" на ул. "Велико Търново" пред жилището на бизнесмена и бивш директор на "Лукойл" Валентин Златев, стана ясно от отговори на ЦГМ до "Капитал" преди време.

Трудните паркинги

Друг проблем на общината е строителството на повече паркинги в центъра - нещо, което градове като Белград и Скопие успяха да направят. "Необходимо е изграждането на подземни паркинги и в центъра, но това е много трудна задача предвид липсата на подходящи терени", обяснява Милка Христова от БСП. Калоян Карамитов от "Екипът на София" счита, че една възможна стъпка е проверката на договорите с частни оператори на паркинги на общински терени в центъра, за да се види дали тези места не могат да се включат към зоните за платено паркиране.

Интересно наблюдение, отбелязано в Плана за устойчива градска мобилност (ПУГМ), е това, че буферните паркинги на ЦГМ не се използват ефективно и запълняемостта не е висока в повечето от тях. А това е в пряка зависимост от цените в почасовите зони за паркиране. В момента притежаването на един билет за еднократно пътуване в метрото дава възможност за 2 часа безплатен престой на един автомобил в буферен паркинг, а една абонаментна карта дава възможност за целодневен престой. В някои градове в Европа се практикува обратният модел - заплаща се буферният паркинг, а всички пътници в автомобила имат право на безплатен обществен транспорт. По този начин се стимулира груповото пътуване с един автомобил.

"Световната практика показва, че в много от буферните паркинги се позволява смесено паркиране, като паркоместата се предоставят и за общо ползване (например за живещи и за свободно паркиране), а не само с цел буфериране на трафика, но при завишени цени. По този начин се гарантира по-ефективно управление на мобилността", пише в плана. Други мерки, които той предлага, са:

  • разширяване обхвата на зоните за платено улично паркиране
  • гъвкаво зониране
  • разширяване обхвата на "Синя зона" за паркиране с подзони от "Зелена зона", в които се наблюдава по-висока заетост
  • добавяне на локални "Зелени зони" за платено паркиране извън обособената компактна "Зелена зона" - в жилищните комплекси и зони с офиси
  • въвеждане на "Жълти места" за платено краткотрайно паркиране в зоните за платено паркиране и извън тях в близост до здравни, обществени, културни и други сгради, без право на ползване на винетен стикер и "Служебен абонамент".

В плана се казва: "ЦГМ има възможности и ресурс да осигури контрола на тези места, включително с използването на съвременните технологии (CCTV) или чрез дислоциране на служители на тези места, при значителен брой места за обслужване."

Спорно е доколко дружество като ЦГМ може да се справи с подобна задача предвид сегашната му структура, репутация и финансово състояние. В тази връзка общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев предлага реформа - паркирането да се извади от ЦГМ и да се обособи пак като самостоятелно дружество "Паркинги и гаражи". "ЦГМ му прехвърля всички дейности по паркирането, с които се занимава. Така парите от синя и зелена зона няма да отиват повече за градски транспорт. Общината трябва да намери други механизми за недостига на пари за градския транспорт. Съответно "Паркинги и гаражи" започва да придобива терени и да строи обществени многоетажни паркинги. Законът дори позволява общината да отчуждава имоти на собственици, които са ги изоставили и не ги стопанисват, ако тези терени са за неотложна необходимост на града. По същата процедура може да се придобиват терени и за детски градини", обяснява той за "Капитал".

От "Спаси София" предлагат още преразглеждане на териториалния обхват на отделните подзони за паркиране, за да не се допуска едни зони да са твърде натоварени за сметка на други. "Считаме, че е разумно да се мисли в посока разширение на зоните за паркиране, но само след внимателен анализ и обществени обсъждания с хората по места. Продължаваме да смятаме, че особено в центъра част от паркоместата трябва да са резервирани само за живеещи в съответната зона", казва инж. Христов.

Всичките тези предложения говорят, че проблемът с паркирането в София е достатъчно осъзнат, за да се пристъпи и към публични дебати как да бъде разрешен. Видно е и че са налице достатъчно анализи и мерки, отлежавали досега само на хартия. Въпросът е дали следващото управление на общината ще реши да премине към реални действия.

Средствата от платените зони - за маркировка, поддръжка, издръжка

Един от въпросите, които вълнува хората, плащащи за паркиране, е какво се случва със средствата, които ЦГМ събира. Преди от там са обещавали паркинги, нови тротоари и др. Сега от отговорите на ЦГМ до "Капитал" става ясно, че отиват предимно за маркировка и поддръжка на зоните и буферните паркинги, както и за издръжка. "Част от приходите за почасово платено паркиране отиват за поддръжка на зоните за почасово платено паркиране/пътни знаци, хоризонтална маркировка, АПС и т.н., обясниха от общинското дружество.

"Други са за обезпечаване на дейности, които не носят приходи - като контрол върху неправилното паркиране, отпечатването на картите за преференциално паркиране, обозначаването и контрола на паркоместата предназначени за хора с трайни увреждания в близост до дома им, за предоставяне на услугата "Паркирай и пътувай" и др., както и за поддръжка на петте буферни паркинги, чиято поддръжка многократно надвишава приходите от тях." Част от приходите се разходват и за цялостната издръжка на дружеството, както и за подпомагане на дейността на градския транспорт. "През 2022 г. със средствата, получени от зоните за почасово платено паркиране, бяха изградени допълнително осем зарядни станции за електромобили в буферните паркинги", казват от ЦГМ.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • - 3
    • + 9

    5лв синя зона, 3лв зелена зона, 720лв/година винетен стикер за паркиран и със събраните суми да се направи градският транспорт безплатен

    Нередност?
  • 2
    kvt10319485 avatar :-(
    kvt10319485
    • - 1
    • + 3

    Същата драма искат да приложат и за новите квартали за нова Зелена зона. В Мусагеница ни предложиха план за 60-70 % най-много от наличнити коли на живеещите и стана скандал на обсъжданията. Никаква мисъл, анализ и съобразяване с проблемите, искат само бързо и евтино усвояване на пари от общината. За какво плащаме данъци?

    Нередност?
  • 3
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • - 1
    • + 4

    Елементарно е, таксата за синя зона трябва да е минимум 5лв на час, а годишната поне 500лв. И зона в целия град.

    Нередност?
  • 4
    arz14663196 avatar :-|
    arz14663196
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#3] от "grigoo":

    И какво ? Богатите пак да намажат лесно паркиране. А тези които зависят от колите си , какво е решението ??? И 50000 лв да стане , не се решава проблема. Да бяха построили няколко паркинга , а не да всигат такси само.

    Нередност?
  • 6
    vasilangelov avatar :-?
    Vasil Angelov

    Като живущ в едно от тези карета "синя зона", бих казал че нещата не са толкоз прости. Трябва малко наблюдение "на терен" - например в моето каренце, според тези данни има 25% презапълняемост; а реално живущите не страдаме (много) - места за нас има. Други каренца гледам имат по 8-10% надписани, но там (познати) казват, че е ад.

    Това надписване е съвсем в реда на нещата, въпросът е да се знае здравословният коефициент за фсяко каренце, и да не се надвишава.

    Нередност?
  • 7
    snower avatar :-@
    snower

    До коментар [#1] от "ekp351157130":

    Ще те викам всяка сутрин в безплатния рейс да носиш раниците на двама ученици, които тежат по 7 кила плюс раниците им за спорт и евентуално храна.

    Нередност?
Нов коментар