🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Войната в Черно море: Борисов вика "Здравствуйте, братушки" още от 2016 г.

Две стратегически решения на бившия премиер помогнаха за войната срещу Украйна

Официално откриване на "Турски поток". Бойко Борисов и президентите Владимир Путин, Реджеп Ердоган и Александър Вучич. Снимки: Кремъл
Официално откриване на "Турски поток". Бойко Борисов и президентите Владимир Путин, Реджеп Ердоган и Александър Вучич. Снимки: Кремъл
Официално откриване на "Турски поток". Бойко Борисов и президентите Владимир Путин, Реджеп Ердоган и Александър Вучич. Снимки: Кремъл    ©  NA
Официално откриване на "Турски поток". Бойко Борисов и президентите Владимир Путин, Реджеп Ердоган и Александър Вучич. Снимки: Кремъл    ©  NA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Годината е 2016. Минали са само две години от руската окупация на Крим и за повечето умни политици вече е много ясно какво се опитва да направи Русия - украинският полуостров има стратегическо значение за контрола на цялото Черно море. Ясно е и че нито една от държавите, които имат бряг на него, не може да се изправи самостоятелно срещу Русия. Румъния предлага да се създаде общ флот с България, Турция и Украйна, така че да се противодейства на очевидната заплаха. Планът се проваля само заради категоричния отказ на Бойко Борисов - тогава в политическия си пик.

"Казах на румънските ми колеги вече два пъти - аз искам в Черно море да виждам платноходи, яхти, мир и любов, а не по курортите ми да се разхождат военни фрегати напред и назад", казва тогавашният премиер.

От днешна гледна точка това изглежда в най-добрия случай като политическа грешка с исторически мащаби. В Черно море днес няма много "платноходи" и се води пълномащабна война. Една съществена част от българската икономическа зона е блокирана от Русия вече трета седмица заради опитите й да контролира целия трафик в морето. Преди няколко дни руски специални части взеха на абордаж турски търговски кораб съвсем близо до българските териториални води.

Руснаците обикновено са смели само ако са много по-силни. Дали ако имаше общ черноморски флот, ситуацията нямаше да изглежда различно?

Този избор на Борисов на пръв поглед изглежда като грешка, но ако се сложи до други негови стратегически решения, придобива различно значение. Руският газопровод "Южен поток" беше ключов проект за заобикаляне на Украйна и войната там започна веднага след като той беше пуснат. Борисов положи огромни усилия той да се случи по възможно най-бързия начин - българската армия помагаше да се построи участъкът през България в дадения от Путин срок.

Като казахме "армия" - докато българските войски прокарваха тръбите на Кремъл към Сърбия и Унгария, още в първите години след окупацията на Крим румънската държава усилено се въоръжаваше, модернизираше армията си и засилваше сътрудничеството си с НАТО и САЩ. Заради това днес Румъния е сигурна държава, в която включително идват и много чужди инвестиции. "Последното, което Русия иска, е да се бие с Румъния", каза тази седмица бившият командващ на американските войски в Европа ген. Бен Ходжис. Дали обаче така седят нещата с България?

През цялото си управление правителствата на Бойко Борисов не направиха нищо за сигурността ни и днес тя до голяма степен зависи от чужди държави. В момента руската армия е със силно намален капацитет - Украйна унищожи най-боеспособните им подразделения заедно с огромно количество техника. България в момента може да е уязвима, но украинската армия ни спечели още време. Ако тези няколко години обаче бъдат отново пропилени - не се изгради боеспособна армия, изчистена от руско влияние чрез служби, които поставят българския интерес преди всичко, рисковете ще бъдат огромни.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 8
    • + 5

    Страшни глупости и то на килограм. Нито е пострадал българския интерес по какъвто и да е начин, нито имаме нужда от някаква супер-дупер армия, нито Русия ще нападне НАТО. Нямаме и търговски флот, който да защитаваме и въобще на фона на икономическото ни и демографско положение, последното нещо от което имаме нужда е да даваме някакви луди пари за железа. Обвързването на инвестициите у нас със железата е профанско, а споменаването на конкретни политици разкрива и целта на този пасквил... Четири години по-късно единствените поръчки за армията са договорените тогава, има рекорден недокомплект. На този фон обаче военната промишленост процъфтява, до Бургас се строи завод за бронирани машини. И като цяло страната ни повече е спечелила от тази война отколкото да е загубила... Да не говорим за газовите доставки от които ще видим дали ще успеем да се възползваме максимално, но реално сме в перфектна позиция. Въобще слаб материал, едностранчив и с политическа окраска да не говорим за дежурните глупости за газопровода... Чакаме и одита на Сметната палата за да видим как Газпром ни е "набутал" с газопровода - ще лъсне поредната глупост - повтаряна с години лъжа! Да не се окаже, че за 7-8 години се е "избил" на фона на 20-30 години за такива проекти...

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 9
    • + 5

    И да, да не вземе да се окаже, че транзитният газопровод е най-печелившата инвестиция за над 30 години лутане...
    Газетата е сред малкото БГ медии, чиито диванни експерти с пълно гърло зоват за включване на страната във война, която - както и всички досегашни войни, когато е проливала кръв за чужди интереси, - видимо ще е отново губеща.
    И в този смисъле по-честно ястебите да си пробват вярата и смелостта на фронта, а не между хладилника и клавиатурката.
    Лазаров, запишете се доброволец!
    Дайте пример.

    Нередност?
  • 3
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • - 6
    • + 7

    Ако смяташ че транзитният газопровод, построен с нашите пари, е печеливша инвестиция, отиди при някой твой колега да те прегледа.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 4
    • + 3

    Газопроводът е един от малкото видимо печеливши държавни проекти.

    Спорът е дали ще се изплати за 6г или за 10г както твърдеше министър от правителството в което Петков бе Мин на икономиката.

    И за 16г да се изплати - пак е невероятно печеливш. Коя банка би Ви дала 6% годишна лихва в/у депозит. Щото това означава да се изплати за 16г. А той, както изглежда, ще се изплати дори по-рано

    Нередност?
  • 5
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 1
    • + 2

    Написано е това, което трябва да се набие в мозъчето на плебса, че този газопровод е лош - без цифри, без експертиза. Лош! Лош! Лош!
    А в края на седмицата унгарски министър заяви, че от догодина страната му ще получава газ не през Украйна, а по "Турски поток". Което означава единствено допълнителни транзитни такси за собственика на газопровода - Република България.

    Нередност?
  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#4] от "Николов":

    Прави ли ви впечатление, че вместо обективни анализи, газетата все повече затъва в първосигнални пропагандни конструкти? Някогашният лидер в икономическата аналитика се е превърнал в преразказвач на опорки. И защото опорка не се доказва, а просто се затрупва с думи, в текста горе липсва каквато и да било конкретика: обеми газ, проценти възвращаемост, тенденции.

    Да, заради този транзитен газопровод, който адски пречи на САЩ да удушат Вучич и Орбан, БМБ бе смазан и поставен в политически партер, та всеки пъпчив юноша в политиката (ППДБ) да може да се пробва на него.
    Предполагам как е постигнат тоя ступор у Борисов - със заплахи от потока US чиновници, които му показаха черновата с името му на поредния Магнитски и последващото запориране на сметките му по чужбините.
    Но дори и нищо читаво занапред да не направи, Борисов ще остане не с крадливите си магистрали, а с газопровода. ОК, там той също - по навик - сигурно си е потопил и двете ръце в кацата с меда, но газопроводът го има, работи и носи приходи на държавата.

    Да погледнем на него от тази гл.т.
    Няма друго инфраструктурно съоръжение, построено след 1989 г, което да може да се сравни по положителен бизнес ефект с него.

    А проблемът с премълчаването/преиначаването на истината в Капитал е все по-тревожен.

    Нередност?
Нов коментар