🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Войната | Ще проработи ли новият украински "хуманитарен коридор" в Черно море

Маршрутите вече са били предложени от Украйна директно на Международната морска организация, въпреки че рисковете от морски мини или руски атаки в тези райони остават

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Украйна обяви в четвъртък нов "хуманитарен коридор" за преминаване на кораби през Черно море без участието и гаранции за сигурността от страна на Русия. Той поне първоначално ще се прилага за плавателни съдове, които са били блокирани в украински пристанища след руското нахлуване в страната през февруари миналата година и не са попаднали в обхвата на миналогодишната сделка за превоз на зърно, съобщава Reuters.

След като Русия се оттегли от зърнената сделка на 17 юли Кремъл обяви, че ще смята всички кораби, приближаващ се към украински пристанища, за потенциални военни цели, а страните, под чиито флаг плават - за страна във въоръжения конфликт. Украйна на свой ред заяви същото за всеки плавателен съд, приближаващ руски или окупирани от Москва украински пристанища. Кремъл заяви, че ще се върне към споразумението, само ако получи по-добри условия за собствения си износ на храни и торове, който не попада в обхвата на западните санкции, но според Русия е засегнат от тях.

След като се оттегли от зърнената сделка, Кремъл обяви, че ще смята всички кораби, приближаващ се към украински пристанища, за потенциални военни цели.

В изявление на украинските военноморски сили се казва, че маршрутите вече са били предложени от Украйна директно на Международната морска организация и ще се използват "предимно за граждански кораби, които се намират в украинските пристанища Черноморск, Одеса и Пивден от началото на пълномащабната инвазия на Русия на 24 февруари 2022 г.". "Корабите, чиито собственици/капитани официално потвърдят, че са готови да плават при настоящите условия, ще бъдат допуснати да преминат през маршрутите", се казва в изявлението, като се добавя, че рисковете от мини и военната заплаха от страна на Русия остават.

"Коридорът ще бъде много прозрачен, ще поставим камери на корабите и ще има излъчване, за да покажем, че това е чисто хуманитарна мисия и няма военна цел", заяви пред Reuters Олех Чалик, говорител на украинските военноморски сили.

Транспортни и застрахователни източници, запознати с положението в Украйна, обаче заявиха, че те не са били информирани за новия коридор и че остават въпросите около неговата надеждност. Според тях в момента е малко вероятно повечето кораби да се съгласят да плават при тези условия. "Възможността за смърт на множество моряци (в случай, че кораб бъде ударен) не е разгледана, така че това е друг важен въпрос", e заявил източник от сектора на морския транспорт.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    viliyo avatar :-|
    Viliyo
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#1] от "Weiss":

    Доста нашамариха руската армия.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 2

    В текста има страшно много обективна информация, която обаче е окичена с пропагандни станьолчета и е удавена в тях за публиката.
    Иначе акламирам писането на истини. Тълкуванията им - според гънките на читателите.

    На пръв поглед перфектно звучи хрумката за "хуманитарен коридор" за износ на украинско зърно през териториалните води на Турция, БГ, Румъния, Украина! Защото всяко нападение срещу кораб в чужди за агресора териториални води е сериозно нарушение на морското право, което няма как да мине без последици за него. И в този смисъл керваните биха били максимално защитени, без да се налага САЩ да запълва небето над Черно с дронове и самолети.

    Защо обаче тази идея няма да проработи?
    По няколко елементарни причини.

    1. Украина през 2023 г вече няма толкова зърно в сравнение със засятата през предвоенната 2021 и ожъната през вече военната 2022 г. Причините за това са няколко и все елементарни:

    а) в житницата Донбас се водят бойни действия вече година и половина и никой не мисли да сее там, а посятото е унищожено;
    б) взривената стена на ВЕЦ Каховка, което целеше водната стихия да "измие" руските укрепления по левия по-нисък бряг на Днепър и да го остави незащитен за украинската контраофанзива, както и да остави Крим без водоснабдяване, освен всичко това, всъщност унищожи сложната (съветска) напоителна система и на левия, и на десния бряг на десетки км. навътре от реката. Т.е. до възстановяването ѝ в неопределено време, в обширни райони около Днепър не може да се развива интензивно земеделие;

    2. След изострянето на конфликта в Черно в резултат на руските "учения" в българската и турската ИИЗ, както и проведените от ВСУ атаки на руското пристанище Новоросийск, над руски десантен кораб и над руски танкер - и трите все в руски териториални води, а и след заявленията от канцеларията на украинския президент, че всеки кораб, без значение от каква националност е, щом акостира в руско пристанище, е легитимна украинска цел, видимо Черно море стана опасно за корабоплаване.

    Какво означава това?
    Ами просто е - корабособствениците и капитаните преценяват дали печалбата си струва риска да се поеме такъв рейс. И тъй като Lloyd, например, отпреди два месеца си е повишил премиите за застраховки на кораби/товари/екипаж в Черно от 0,25% на 5% от стойността на кораба (20 пъти!!!) всеки може лесно да си направи сметката, че по чисто икономически причини кервани кораби към Украина няма да тръгнат;

    3. В доклада на ООН за резултатите от досегашната "зърнена сделка" черно на бяло бе написано, че в бедните и гладуващи държави е отишло едва 2,6% от изнесеното по море украинско зърно. около 50% е отишло в ЕС и 24% в Китай.
    Т.е. богатите Испания, Холандия, Италия и т.н. са си натъпкали силозите с евтино украинско зърно за години напред. От новата реколта просто няма къде за го натъпчат, пък и стана неудобно, че богатите са прибрали зърното, което по дефиниция трябваше да отида за бедните.

    Та с две думи:
    1. Зърно в Украина за износ вече няма толкова;
    2. Транспортирането му по море е неизгодно;
    3. Далаверата на тези страни от ЕС, които прихващаха цената на доставеното зърно срещу цената на старото оръжие от складовете, което изнасят за Украина, бе осветена.

    И накрая - износ на зърно през Черно няма как да има, но не пречи с тая пропагандна шумотевица да се вдига пропагандно топката на неолибералния мейнстрийм концерт.

    Нередност?
Нов коментар