🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Общото между Мидхат Паша, Кольо Фичето и НАТО

Някои от по-важните теми в новия брой на седмичния "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През XVII век един френски пътешественик описва феноменалния начин, по който тогава се придвижва из Европа османската армия. Тя е била способна да се придвижва през нощта, като за това време изминава три пъти по-голямо разстояние, отколкото която и да е европейска армия през деня. По това време Османската империя пак е водела война с Русия и двете армии са били организирали по съвършено различен начин прехранването на войниците си. Руските войници са били оставени да разчитат изцяло на себе си - каквото си носят, уловят или откраднат. През това време османската армия е била в състояние според френския пътешественик да осигури ястия с ориз, булгур, ечемик, масло, кафе, мед, брашно и месо. Милиони килограми храна са се придвижвали всеки ден след войниците, така че те да имат качествена храна и да се помогне за победата им. Тази логистика е била възможна не само заради доброто планиране, финансиране и производство, но и по друга, много важна причина.

Османската империя по това време е обръщала огромно внимание на инфраструктурата - пътища и мостове. Това е и една от основните причини нейният възход да продължи толкова дълго (нали, пет века), като в началото транспортните й мрежи са били много по-добри от тези в останалата част от Европа. И понеже една от държавите, с които най-често се в водела война, е била Русия, тази инфраструктура често е била в посока от юг на север, така че да могат бързо да се изпращат войски, заедно с булгур, масло, кафе и мед, през териториите на сегашна България към териториите на сегашна Украйна.

По тази причина например Кольо Фичето построява прословутия си мост над Янтра при Бяла. Той е бил поръчан лично от Мидхат паша, който усилено подготвя инфраструктурата в балканската част от империята за война с Русия. Строи пътища, както и прохода Арабаконак, за да свърже Южна и Северна България. Построява първата влакова линия. По това време обаче Османската империя вече е в упадък и добрата инфраструктура не помага при следващата руско-турска война.

Няколко десетилетия по-късно вече съветската империя е окупирала България и това отново бележи тукашната инфраструктура, но този път в обратна посока. Понеже тогава оттук минава Желязната завеса, не се строят никакви пътища, за да не би да послужат за евентуална инвазия на НАТО към Съветския съюз. Затова пътищата към Гърция и Турция толкова дълго време бяха малки, тесни и с много завои, имаше само един и малък мост над Дунав, а магистралите почваха отникъде и свършваха доникъде, като вървяха предимно от запад на изток, но никога от юг на север. И руските усилия България да няма качествена инфраструктура вероятно не са спрели с разпадането на Съветския съюз.

Сега войната срещу Украйна и възраждането на агресивния руски империализъм връщат плановете за изграждане на пътища, тунели и мостове през България. В момента Украйна купува с кръвта на хората си време, в което ние да се подготвим за лошия сценарий. Ако Русия успее да спечели войната там, тя едва ли ще се спре само дотам. Следващите държави са Молдова и после Румъния. За да може НАТО да помогне (това в случай, че Доналд Тръмп не го разпусне), трябва да е в състояние бързо да прехвърли войници и техника натам. Най-лесният начин това да стане е от гръцките пристанища през България. Тук обаче, от юг на север, съветската стратегия за липса на инфраструктура още работи - няма как да се премине лесно.

Темата на броя в този "Капитал" е за плановете как това да се поправи - вижте я тук. Сега има военни причини за изграждане на транспортни коридори, но както винаги е ставало, дори и по тях да не минават танкове и артилерия, ще свършат добра работа и за търговия или туризъм. За да не минават оттук пак руски танкове, първо трябва да пуснем армия от багери и валяци.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Благодаря на г-н Алексей, че ни припомни от каква уредена империя ни е отървала скапаната Русия през 1878 г! Дали ако не беше го напаравила, щяхме изобщо да се мислим за българи?
    Ами Захарий, Ботьов, Стамболов, Кочо, Бенковски - те не се ли бориха и някои от тях не умряха ли за националната ни независимост?

    Срам ли ви е, че сте българин, Алексей?

    Наскоро попътувах пак из оная част на Европа, където не е успял да стъпи османски чехъл. Потресаваща е разликата - и като държавност, и като култура, и като архитектура, и като национален манталитет.

    Слава на руската имперска войска, че повъзстанови БГ държавата.
    Която сега партийните другари на Алексей затриват.
    По-успешно от османците...

    Нередност?
Нов коментар