Мнение | Огромните надценки на онколекарствата са незаконни
Не може да продължава практиката за една и съща терапия болници да отчитат цени с 20 пъти разлика и НЗОК да плаща и двете
Деян Денев
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Цените на лекарствените продукти в България се регулират от Националния съвет по цени и реимбурсиране (НСЦРЛП) на базата на международно ценово сравнение. Според него цената на производител в България не трябва да бъде по-висока от най-ниската цена в 10 европейски държави. Определянето на тази цена се прави веднъж на 6 месеца за продуктите, които са под патент, и веднъж на 24 месеца за продуктите, които се произвеждат от повече от един производител и вече са извън патент. Върху тази цена се начислява надценка на търговец на едро (дистрибутор). Тази надценка не може да бъде повече от 7%, когато цената на лекарството е до 10 лева; не повече от 6%, когато цената е между 10 и 30 лв.; не повече от 4%, но без да надвишава 10 лева, когато цената на лекарството е над 30 лева. Над тази цена се начислява и ДДС. Тези компоненти формират крайната продажна цена, над която една болница не може да закупи лекарствен продукт и НЗОК да ѝ го плати.
- Здравната касичка на ГЕРБ и ДПС
- Световната банка: Здравната система не помага на българите да бъдат по-здрави и богати
Надценката, която си начислява дистрибуторът, би трябвало да е върху цената, на която придобива лекарствата от производителя. Но дори и да е върху максималната утвърдена цена на производител, надценката не може да е повече от 10 лева - по наредба. Ако търговецът на едро е купил лекарството от производителя за 100 лева, надценката му може да бъде 4 лева. Ако го е купил за 1000 лева от производителя, надценката от 4% би била 40 лева, но той няма право да начисли повече от 10 лева. Но ако търговецът на едро купи лекарството от производителя за 1000 лв. и го продаде на болницата за 2000 лв., разликата между 1000 и 2000 лева е надценка. А тази надценка не може да бъде повече от 10 лв.
За мен лично е необяснимо как е възможно една фармацевтична компания да продава на дистрибутор лекарство на такава цена, която да му позволи да формира цена от 100 лева в една болница и цена от 1000 лева в друга болница. Не знам как се случва. Според мен търговецът на едро не би трябвало да може да начисли такава надценка, а ако го прави, това става в нарушение на закона. Разбира се, производителят предоставя и отстъпки, например за обем или за предплащане, но и те не би следвало да водят до такива големи разлики в цените.
Според мен търговецът на едро не би трябвало да може да начисли такава надценка, а ако го прави, това става в нарушение на закона.
След като на базата на най-ниската цена на производител, определена чрез международното ценово сравнение, надценката на търговец на едро и ДДС се формира максималната продажна цена, тя подлежи на периодична проверка от НСЦРЛП. И ако се установи, че в някоя от 10-те референтни държави има по-ниска цена, съответно тя се сваля и в България. Когато изтече патентът на един лекарствен продукт и започнат да го произвеждат повече фирми, се получава конкуренция. Нашето законодателство стимулира тази конкуренция, като казва, че НЗОК заплаща лекарствените продукти с различни търговски наименования, но една и съща активна съставка на една и съща стойност. Определя се най-ниската референтна стойност за дефинирана дневна доза и на всички производители, които доставят съответното лекарство, НЗОК заплаща не повече от тази максимална публична цена.
Трябва да кажем, че разлики в цените, на които болниците купуват лекарствени продукти, има и ще продължи да има. Това е нормално. Но не е нормално тези разлики да са десетки пъти. Тоест нужна е регулация, която да гарантира, че цените, на които болниците отчитат и НЗОК плаща, са близки. Не може да продължи практиката за една и съща терапия две болници в България да отчитат цени с 20 пъти разлика и НЗОК да плаща и двете. Нашето предложение е, вместо да се ползват отчетените от болниците цени, които са динамични и видимо се променят, да се използват постигнатите при обществените поръчки в болниците цени. На базата на тези цени от обществени поръчки, които са стабилни, да се определя новата максимална болнична цена. И тя да важи както за болниците, които провеждат поръчки, така и за тези, които не провеждат. Като това да важи само когато няма проведено централизирано рамково договаряне от Министерството на здравеопазването.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.