🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 от "Капитал": Обратният ефект на тол системата, държавата харчи рекордни 20 млн. лв. за туристическа реклама

Тенденциите в дизайна на дома през 2021 г., как се управлява бизнес с биохрани, историята на пловдивския производител на заготовки за монети "Булминт уан"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Как тол системата не увеличи приходите, а само разходите за пътища

Системата за електронните винетки и тол такси не прави пари. Това е равносметката две години след началото на дигитализацията на пътните такси и похарчените около 200 млн. лв. за това. Данните ясно сочат, че през 2020 г., когато тежкотоварният трафик започна реално да плаща на база изминато разстояние, приходите са паднали с около 7% на годишна база. И това е на фона на факта, че в последните пет години постъпленията от винетки постоянно растат. По-ключовото обаче е, че разходите са повече.

Корона кризата несъмнено е част от проблема, но малка. Ако държавата беше компания, щеше да е направила всичко възможно инвестицията в тол системата да се изплати възможно най-бързо. В случая обаче тя не се справи с тази задача и сключи договор за "експлоатационна поддръжка" с фирмата, която я изгради - Kapsch. Това е нов годишен разход и засега няма хоризонт, в който системата ще излезе на солидна печалба и ще оправдае съществуването си. Подробности тук.

2. Държавата ще похарчи рекордна сума от 20 млн. лева за туристическа реклама

След над 1 трлн. долара загуби през 2020 г. в глобалната туристическа индустрия тази година започва състезание между държавите в опит първи да наваксат, като отсега кипи рекламна активност. И България ще се пробва. За целта държавата дава почти 20 млн. лв. Но ще ги използва по стария начин - да рекламира всичко без посока. Планът е парите от бюджета да отидат за имиджова реклама в различни страни, участия в изложения (ако има такива), както и рекламa в интернет на националния туристически портал bulgariatravel.org, който едва ли някой в чужбина или страната ползва.

Работещите в частния туристически сектор, макар и не в прав текст, казват, че тези средства елегантно могат да се насочат към поевтиняване на пакети, като от години конкурентни страни правят такива маскирани държавни субсидии. А представителите на рекламния сектор предлагат замяна на масовите клишета с нещо разчупено и запомнящо се. Прочетете тук.

3. Тенденциите в дизайна на дома през 2021 г.

Несъмнено 2020 г. ще остане в историята и като годината, в която (почти) всички пренесохме работното си място вкъщи.

Светът, в който живеем, а заедно с него и светът на дизайна се променят с шеметна бързина. И всички заедно се опитваме да догонваме промените, кой както умее. Учим се да живеем предимно онлайн, същевременно преоткриваме някои изоставени начини на общуване като разходките и дългите разговори по телефона или общуването в много тесен кръг.

През последните месеци свикваме с обратната промяна - от живот в глобализиран към живот в локален, микросвят. С периодите на принудително затваряне домът ни се превърна в убежище пред несигурния свят навън и сцена за всички дейности в ежедневието. Вече не е място за преминаване, а "базов лагер". Научихме се да ценим отново важността на домашната среда, на двора, балкона и градината. И бързо трябваше да обмислим какво харесваме в дома си и какво искаме да променим в него, за да ни служи той пълноценно при новите обстоятелства.

4. Поглед отвътре: как се управлява бизнес с биохрани

"Био България" произвежда биохрани с марката "Хармоника" (harmonica). Стартът на бизнеса е през 2006 г., когато Любомир Ноков, съпругата му Магдалена Малеева и Методи Методиев започват работа с първите две биокравеферми в България. Първият продукт с марката "Хармоника" е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото си до над 100 изделия в различни категории, сред които сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, ядки, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани и основно от български произход. Приходите на компания за 2020 г. са към 9 млн. лв. Заетите в дружеството са около 50.

Любомир Ноков е завършил френската гимназия в София, след което университетите в Ница и Лион със специалност "Информация и комуникация". Живее в София заедно със семейството си и се занимава с предприемачество и различни екологични инициативи. Разговора ни с него ще откриете тук.

5. Историята на една българска компания, която прави заготовки за монети

Нестандартен. Така буквално може да се нарече бизнесът на пловдивската "Булминт уан", защото конкурентите ѝ в Европа се броят на пръстите на едната ръка. Компанията прави заготовки от сребро и злато, които после някой монетен двор по света ще превърне в инвестиционни монети. Това включва целия цикъл на производство - от рафинирането на металите до крайния продукт. Понякога той може да тежи 1 кг - като сребърните монети за Норвежкия монетен двор, или дори 3 кг - за Чешкия монетен двор.

През последните три години бизнесът на компанията се развива толкова стремително, че сегашната сграда вече е тясна, а машините не достигат, за да изпълняват нарастващите поръчки, които идват основно от Европа, но и от по-далечни дестинации, като например Южна Корея. Затова и през тази година собствениците планират да инвестират около 10 млн. лв. в изграждането на нова фабрика край Пловдив. Вижте тук.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...

    Нередност?
  • 5
    cqm13699551 avatar :-|
    Стойчо

    Един много добър пример за просперитета в нашата България... Момчета, просто имате грешните атрибути за да направите и вие първият си милион от "комисионни" по сделки.

    Нередност?
  • 6
    fzr25699551 avatar :-|
    Антоанела

    Докато гореспоменатия господин е намерил друг начин за просперитет, измама и изнудване...

    Нередност?
  • 7
    ggf40699551 avatar :-|
    Irena

    И двамата са еднакви "професионалист", но за Харалампи Х. мога да кажа, че е доста изпечен измамник и единственото, което можете да направите за да се предпазите, е да избягвате такива съмнителни "финансови посредници" /измамници/!

    Нередност?
  • 8
    ubf55699551 avatar :-|
    Zoro

    Всеки ден излизат все нови милионери, забогатяли от измами. До кога в тая държава ще се забогатява или с външен вид, или с измама? Кога ще започнат да напрягат тия мозъци за нещо конструктивно, вместо как да прецавкат хората и да им вземат и малкото което имат?!

    Нередност?
  • 9
    jjf10699551 avatar :-|
    Stacy

    Срамота е да, че държата дава право на хора като г-н Хараланов да злоупотребява със закона, заради хилядите вратички и недоуточнения в него...

    Нередност?
  • 10
    mos26834388 avatar :-|
    Йордан

    Поне все още има хора, които се опитват да помогнат на потърпевшите от съответните фирми да си върнат парите като с условията могат да се запознаят на следните страници:
    1. www.finance-engineering-opinions.com
    2. www.opinions-postfinance.com
    3. www.capital-engineering-reviews.com
    4. www.grandeasternmarket-reviews.com
    5. www.reviews-grandresearch.com

    Нередност?
Нов коментар