Амил Имрен Хан: ИДИЛ предават посланието си чрез спектакъл

Специалистът по комуникации пред "Капитал"

Как успява "Ислямска държава в Ирак и Леванта" (ИДИЛ) толкова ефективно да разпространява посланията си и да вербува хора от Белгия, Франция и други европейски държави?

ИДИЛ е организация от XXI век. Срещу тях има организации от XIX век с техните министерства, техните големи тромави структури и техните начини да правят нещата. ИДИЛ и до известна степен "Ал Каида" се развиха в света, в който живеем сега - много по-интегриран и медийно фокусиран. Докато правителствата традиционно действат така - първо предприемат някакво действие и после мислят за медиите, как да го комуникират и популяризират. А това не е най-ефективният начин. Най-добре работи първо да решиш какво искаш да постигнеш и после да интегрираш медиите и действията си. При ИДИЛ има театър, спектакъл. Трудно е да се разграничи докъде е медийният елемент и откъде е действието. Същото е при "Ал Каида" - нещото, с което всички ги помнят, са атаките от 11 септември, които бяха театър, самогенерираща се публичност.

Същевременно джихадистките групи станаха особено добри в това да проникват до индивидуалните фрустрации на хората и да ги свързват с универсален смисъл. За личните проблеми се намира враг, посочва се начин на действие и се дават решения на общо ниво. Това е ефективна политическа комуникация.

Как се случва тя?

ИДИЛ и "Ал Каида" действат по следния начин - казват, че ти като индивид имаш проблем. След това посочват някой, когото можеш да обвиняваш, и нещо, което можеш да направиш. Това е същото, което ще ви посъветват политическите стратези, за да спечелите изборите - да отидете при хората, да им кажете, че разбирате проблемите им, да посочите причините, да предложите решение и да обещаете резултат. При ИДИЛ мотивът е - ти си потискан, защото си мюсюлманин, Западът е проблемът, защото той те потиска, затова трябва война срещу Запада и ще постигнем глобален халифат. Това е опростената обща версия на техния наратив. Индивидуалните версии варират. Например вие сте младеж, който се шляе по улиците на Париж, може дори да не сте от мюсюлманско семейство, но сте фрустриран от света, било заради проблеми в семейството, в училище, на работа или от липсата на работа. И ви посочват причината - тя е, че Западът, полицията, правителствата искат да потискат мюсюлманите, черните, изобщо всички нас, хората. И единственият начин да противодействаш е физическата сила, не можеш да преговаряш с тях, можеш само да се биеш с тях. Начинът е насилие, война. А финалното решение е халифатът на ИДИЛ. Ако сте афганистански овчар, има вариация на тази версия, която работи за вас, но основната структура е същата. Защо твоят свят е ужасен и кошмарен - защото американците дойдоха и разрушиха страната, преди тях бяха руснаците. Защо тези хора правят това - защото има война срещу исляма. Това е по-лесната част, да обясниш защо животът е гаден. После е по-трудно - когато стигнете до частта, че е нужен насилствен джихад, за да се поправят нещата, по-малко хора ще се съгласят.

Факт е, че сме изправени пред много софистицирана политическа, военна и комуникационна операция. Не бива да забравяме, че тя не се е появила изведнъж от нищото, а се развива близо три десетилетия. Има стратегически документи на "Ал Каида" още от 60-те години. В основата стои добре и дълго обмисляна и дълбоко залегнала политическа програма.

От профилите на атентаторите в Париж и Брюксел виждаме, че много от тях, преди да станат джихадисти, са били обикновени престъпници. Френският изследовател Оливие Роа посочва по този повод, че това не е радикализация на исляма, а ислямизация на радикализма. Как може да се противодейства?

Най-доброто противодействие е прекъсване на връзката между личните проблеми и глобалните въпроси. Давам си сметка, че това е лесно да се каже, но трудно да се направи. Ако се върнем назад и се запитаме дали случилото се след 11 септември 2001 г. беше най-добрият отговор на терора, повечето хора с днешна дата ще кажат "не". Защото, ако сега сте беден нещастен човек в Лондон или Париж, е лесно някой да ви убеди, че това е война срещу исляма, и да свърже личните ви проблеми с глобална причина - Ирак, Афганистан, Сирия. Реалността няма значение, все едно е дали Западът подкрепя продемократични промени в тези страни. Този имидж вече е създаден и всеки взема от него каквото си поиска. А екстремистите искат да вземат от него само едно - че има глобална война срещу исляма. Можете да правите много неща от макро до микро ниво - интервенции, подкрепа при изграждане на институции, хуманитарна помощ дори - но накрая всичко може да бъде сложено под този знаменател. Вече сме в етапа, когато решенията са много трудни за взимане.

Какви са решенията - национални стратегии за интегриране и борба с радикализацията, интервенция в Сирия, нещо друго?

В Сирия и Ирак имаме ситуация, при която войната се използва от джихадистите като инструмент за рекрутиране. Стана толкова сложно, че не е ясно, ако направите нещо, какви ще са последствията и кое до какво може да доведе. И вече продължава толкова дълго, че както екстремизмът, така и противодействието на екстремизма се институционализираха. Те живеят свой собствен живот, обраснали в мрежа от преплетени интереси.

Каква е ролята на западните медии в цялата тази битка?

Досега не е особено полезна. "Ал Каида" и ИДИЛ комуникират чрез спектакъл. Знаят, че когато направят нещо и то бива отразено, те стигат до хората, на които искат да предадат посланието си. Разбира се, когато има атентат, медиите се фокусират върху него. Проблемът не е просто фактът, че се отразява в новините, а начинът, по който се прави. Например с насаждане на негативни внушения за мюсюлманите. Следя по стената си във Facebook - медийното отразяване веднага се фокусира върху религията, дали предполагаемите извършители на атентата са мюсюлмани или не. Няколко дни по-късно във фийда ми се появяват новини за атакувани мюсюлмани, за запалени джамии. Но те не получават такова медийно покритие. И хората си казват - ето, утре майка ми може да бъде атакувана в автобуса, защото е мюсюлманка, и никой няма да обърне внимание. Получава се поляризация на обществото и точно това е, което джихадистите целят. В тази динамика медиите подхранват резултата, който те искат.

Има неща, които медиите могат да направят. Например големите западни медии решиха, че няма да отразяват обезглавявания и подобни шокови тактики по сензационен начин. Видимо е, че ИДИЛ напоследък не присъства толкова в новините. И в момента, в който започнат да получават по-малко кислород, това вече не работи така добре за тях.

Има политици, и в Европа и в САЩ, които се хранят от ислямофобията и страховете на хората. Какъв е начинът за справяне с популистите?

Трябва да се започне със законите срещу речта на омразата. Сега някои казват - ислямът не е раса, не става въпрос за расизъм, така че няма проблем да говоря каквото си искам. Но насилието срещу мюсюлмани е проблем. Трябва да се затворят законовите пролуки, да не се позволява хората да обличат омразата си в дрехите на теологичния дебат и да продължават да я насаждат и подбуждат. Това работи за някои политици, но работи и за екстремистите.

Има и аргумент, че битката срещу екстремизма трябва да се поведе от самите мюсюлмани. Как може да се случи това?

Чувал съм много пъти например шейх Ахмед ал Тайеб, главен имам на най-авторитетния сунитски университет "Ал Азхар" в Кайро, да заклеймява екстремизма. Но той не говори на всички, а и изказванията му не са водеща новина.

По-широкият въпрос е за гражданското общество в ислямския свят. Няма голям смисъл да се говори какво трябва да се реформира в исляма, защото не е това основният проблем. По-важно е да има дебат в ислямските общества какво означава добро управление, какви са неговите фундаменти и как могат да се приложат. Да се говори за неща като уважаване на плурализма на мненията, приемане на различията, представителност на публичните действия. В момента в ислямския свят няма съгласие за тези неща, няма подобни концепции, следват се правилата на тоталитаризма. При липсата на фундаментално политическо разбиране как обществата и институциите да работят по-добре приключваме или с диктатори, или с ИДИЛ. Нужно е да чуваме ислямски духовници от Лондон, Кайро и Мека да заклеймяват ИДИЛ, но по-важно е мюсюлманите да си говорят за добро управление. Ако екстремизмът е мислил своята политическа платформа 20 - 30 години, къде е алтернативната платформа, базовата политическа рамка как да се управляват общества и общности? Това не са теологични въпроси и ще е по-продуктивно религията да се държи извън този разговор. Това е най-доброто, което може да се случи.

Интервюто взе Светломира Гюрова

Профил

Амил Имрен Хан е директор "Комуникационни стратегии" на американската комуникационна компания InCoStrat. Бил е кореспондент на Reuters и BBC повече от десетилетие и е отразявал събития като войната в Ирак, възхода на екстремизма след 11 септември и хаоса в Близкия изток. След като излиза от журналистиката, работи предимно по британски правителствени проекти като съветник и консултант в Азия и Близкия изток. В началото на 2013 г. поема ролята на британски държавен съветник на сирийската политическа опозиция. Работил е по медийни и комуникационни проекти в подкрепа на Международната политическа коалиция в Ирак и Сирия. Беше гост лектор на годишната конференция на БАПРА.
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zo avatar :-|
    zo
    • - 1
    • + 8

    >„много софистицирана политическа“

    Преди се смеехме на македонците, че езикът им е изпъстрен с думи като „софистициран“, а сега благодарение на „качествената“ ни журналистика ставаме като тях.

    Нередност?
  • 2
    uli01310814 avatar :-|
    Winter Mute
    • - 2
    • + 9

    Като в Индия, там поне наистина си нямат свои думи и използват Английски. Ние си имаме наши си думи, но журналистите ни мразят българския език.

    софистицирана = усложнена
    фрустриран = объркан
    рекрутиране = набиране, набор

    Не дочетох до края, бедния речник на автора ме отказа.

    Нередност?
  • 3
    plamen_hristov avatar :-|
    plamen_hristov
    • - 1
    • + 3

    "Ислямска държава в Ирак и Леванта" (ИДИЛ)... била организация от 21-ви век.
    Да, така е, що се отнася до използването на днешните комуникационни средства. Но иначе те са "дървени" варварски глави от 7-ми век. Нищо не може да ме убеди в обратното.
    Сигурен съм, че този този господин знае за каква "умма" се борят мюсюлманските катили.

    Нередност?
Нов коментар