🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коронавирусът доведе до силен интерес към пътувания с бизнес самолети

По-заможните туристи се обръщат към частни превозвачи да организират полети от и до Китай

Епидемията от новия коронавирус, която взе над 2100 жертви в Китай, принуди редица авиокомпании да намалят драстично полетите си до и от страната
Епидемията от новия коронавирус, която взе над 2100 жертви в Китай, принуди редица авиокомпании да намалят драстично полетите си до и от страната
Епидемията от новия коронавирус, която взе над 2100 жертви в Китай, принуди редица авиокомпании да намалят драстично полетите си до и от страната    ©  Reuters
Епидемията от новия коронавирус, която взе над 2100 жертви в Китай, принуди редица авиокомпании да намалят драстично полетите си до и от страната    ©  Reuters

Много чартърни авиокомпании с бизнес джетове са получили огромен брой запитвания за организиране на полети от началото на епидемията с коронавирус. Някои пътници са "заклещени" в Китай заради отменените полети от и до страната. По-заможните от тях се обръщат към частни превозвачи с молба да организират полети въпреки високите цени, съобщава BBC. Но компаниите се налага да отказват заявките заради забраните за пътуване и липсата на достатъчно самолети и екипажи.

Алтернативно решение

Епидемията от новия коронавирус, която взе над 2100 жертви в Китай, принуди авиокомпании като базираната в Хонконг Cathay Pacific Airways и Singapore Airlines да намалят драстично полетите си до и от страната. Според консултантската агенция Ascend by Cirium броят на тези, които са били предвидени да бъдат извършени в периода 23 януари - 11 февруари, е намалял с 34%, съобщава Reuters.

Заради отменените полети много граждани разчитат на евакуации, организирани от правителството. По-заможните от тях имат възможност да пътуват с частни чартърни компании, които превозват по-малки групи и вероятността от зараза е по-малка.

Един много малък самолет може да превози от двама до четирима души и струва 2400 долара на час според Paramount Business Jets. Един "суперсреден" такъв може да превози от 8 до 10 души и струва 6000 долара на час.

Австралийската Darin Boyles, част от групата Paramount Business Jets, казва пред BBC, че отчита "значително повишаване" на заявките, но голяма част от тях не могат да бъдат изпълнени, защото екипажите и самолетите не стигат.

Забрани и ограничения

"Много компании просто не искат да изпращат самолети и екипажи до Китай. Освен риска за служителите от излагане на заразата имаме операционни и бизнес притеснения, че когато се върнат оттам, няма да могат да работят и ще бъдат поставени под карантина за две седмици", добавят те.

От сингапурската MyJet Asia споделят, че заявките за чартърни полети са се увеличили с 80-90% през последния месец. "Много хора пътуваха заради китайската нова година, но сега е трудно да се върнат обратно в Китай", твърди главният изпълнителен директор на компанията Логан Равишкансар. Много от туристите са поискали да бъдат върнати в Шанхай, Пекин и Хонконг.

Равишкансар споделя още, че по време на епидемията от SARS през 2003 г. е било много по-лесно да се пътува с чартърни самолети: "Тогава също имаше голям брой запитвания, но беше много по-лесно да се лети от и до държавите. Този път правителствата са наложили по-строг контрол."

Малко самолети, много желаещи

Други пътуващи искат да напуснат Китай. Клиент от Южна Америка се е обърнал към глобалната чартърна компания PrivateFly, за "да организира четири полета от Ухан за стотици пасажери", казва главният й изпълнителен директор Адам Туидел. Базираният във Великобритания чартърен превозвач споделя, че е получил множество запитвания за полети от други частни лица и групи.

От глобалната частна авиокомпания VistaJet отчитат двуцифрен растеж в заявките за полети през последния месец, въпреки че са прекратили операции от и до Китай.

"Докато голяма част от получените запитвания са заради китайската нова година, то ние отдаваме растежа им и на големия брой клиенти, които предпочитат частните полети пред традиционните заради избухването на епидемията с новия коронавирус", съобщава главният търговски директор на фирмата Йън Мур.