🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Глобалните авиокомпании може да загубят почти 30 млрд. долара тази година заради коронавирус

Голяма част от загубите през 2020г. ще бъдат понесени от китайските превозвачи

Reuters    ©  Reuters

Доклад на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира, че глобалната авиоиндустрия ще загуби 29.3 млрд. долара от нереализирани приходи през 2020 г. заради коронавирус. Според Forbes продажбите на китайски авиокомпании ще бъдат засегнати най-силно. Загубите ще са следствие на заземяването на самолети и регулирането на пътуванията по света в опит да се ограничи разпространението на вируса, съобщава Financial Times.

Авиокомпаниите в Китай

До момента най-силно засегнати от изблика на вируса са китайските авиокомпании, като две трети от китайските пътнически самолети са били заземени. Air China, China Southern Airline. и China Eastern Airline, трите най-големи авиокомпании в страната, вече са понесли между 2.9% и 5.4% спад в броя на пътниците през януари в сравнение с предходната година. Според данни на компанията за анализ на въздушен транспорт Cirium, в периода между 23 януари и до 11 февруари в страната са били отменени почти 86 000 вътрешни и международни полета.

Прогнозираните общи загуби за 2020 г. се очаква отново до голяма степен да бъдат понесени от китайските авиокомпании. Международната асоциация за въздушен транспорт оценява загубите от нереализирани приходи в азиатско-тихоокеанският регион да се равняват на 27.8 млрд. долара през 2020 г. 12.8 млрд. долара от загубите ще идват само от домашния им пазар. Асоциацията прогнозира 13% спад на търсенето на въздушен транспорт в региона. IATA базира споменатите прогнози на допускането, че световният изблик на коронавирус ще бъде подобен на изблика на вируса Sars през 2009 г.

Вече реализираните загуби, както и новите прогнозирани такива, поставят китайските компании за въздушен транспорт под напрежение, включително тези, притежавани от конгломерата HNA. "HNA вече имаше проблеми, но коронавирусът е като кама за тях. За тях е почти невъзможно да поддържат бизнеса си" казва Иван Су, анализатор от компанията за финансови услуги Morningstar. По-рано тази седмица Bloomberg съобщи, че китайското правителство планира да "погълне" конгломерата и да продаде авиотранспортните му активи в опит да регулира задълбочаващите се икономически щети от вируса.

Търсенето на полети

"Резкият спад в търсенето в резултат на Covid-19 ще има финансово въздействие върху авиокомпаниите - ще бъде тежко за тези, които са особено изложени на пазара в Китай... Това ще бъде много трудна година за авиокомпаниите" казва Александър Джуниак от IATA. Епидемията подтиква притеснения за глобално забавяне в икономическия растеж и спад в търсене на стоки като гориво.

Австралийската авиокомпания Quantas са отчели спад в търсенето на полети до Хонконг и Сингапур и в по-малка степен до Япония. В резултат на спада прогнозират, че коронавирус ще им причини загуби в размер на 99 млн. долара от нереализирана печалба, след като спират всички полети до континентален Китай. Френската авиокомпания Air France-KLM прогнозира загуби от 216 млн. долара, допускайки, че полетите им към континентален Китай ще останат спрени до април.

"Не е изненадващо, че посещенията в Китай са силно намалели, но учудващото е, че тенденцията се е разпространила и в други части на Азия" казва говорителят на компанията за анализ на транспорта ForwardKeys Дейвид Тарш. ForwardKeys открива, че резервациите на полети в азиатско-тихоокеанският регион без тези от Китай и Хонконг, са спаднали с 10.5% в периода март - април. Според Тарш, спадът в полетите в Азия е причинен от притесненията от заразяване по време на полет и честото отразяване на вируса в медиите.

Международната асоциация за въздушен транспорт предупреждава, че загубите в авиоиндустрията ще бъдат по-тежки ако ако темпът на нови заразявания извън Китай започне да се ускорява. Техните предположения се базират на допускането, че вирусът ще бъде до голяма степен задържан в Китай. "Ако се разпространи по-широко на азиатско-тихоокеанските пазари, тогава въздействието върху авиокомпаниите от други региони ще бъде по-голямо" казват представители на IATA.

Влияние върху цените

Има вероятност глобалните цени на полети да станат по-конкурентни за потребителите поради загубите на авиокомпаниите.

"Възможно е в краткосрочен план отмяната на полетите от САЩ до Китай всъщност да намали тарифите по други маршрути," твърди Скот Кийс, създателят на уебсайта scottscheapflights.com. "Това е така, защото широкофюзелажните самолети, които преди това летяха за Китай, сега се очаква да бъдат използвани за определени вътрешни маршрути, както и за полети до места като Канкун и Европа. Това надграждане на капацитета ще означава по-голямо предлагане на места и потенциално понижаващ натиск върху цените"