Компаниите от водородния бранш се обединяват, за да свалят цените
Целта е перспективното чисто гориво да струва не повече от 2 долара за килограм
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
В близко бъдеще човечеството може да започне да получава голяма част от енергията си благодарение на "зеления" водород и вероятността за това се увеличава. Най-големите световни производители на перспективното гориво обединяват сили в начинание, което те наричат Green Hydrogen Catapult. Целта на амбициозната инициатива е да увеличи производството на водород 50 пъти в рамките на следващите шест години, като паралелно драматично свали цената му. Сред учредителите на сдружението са енергийни фирми като ACWA Power, CWP Renewables, Envision, Iberdrola, Ørsted, Snam и Yara.
Производството на "зелен" водород чрез електролиза, използвайки ток от възобновяеми източници, обаче в момента е много по-скъпо в сравнение на синтезирането му от природен газ. Компаниите, участващи в Green Hydrogen Catapult, се надяват, че ще постигнат икономии от мащаба и ще свалят цената до 2 долара за килограм, което според последните проучвания ще направи въпросното гориво достатъчно конкурентоспособно. Някои енергийни експерти обаче са скептични доколко това наистина е постижимо, особено в контекста на обстоятелството, че в момента килограм "зелен" водород струва между 3.5 и 8 долара.
Новата съвместна инициатива все пак се надява да постигне това, като лидерите в сектора се ангажират да инсталират нови съоръжения за производство на възобновяема енергия с мощност 25 гигавата до 2026 г. Едно от потенциалните места, където това може да се случи, е пустинята Сахара, където вече са построени първите големи соларни електроцентрали. Ако тази цел бъде постигната, това ще има сериозен ефект за декарбонизацията на световната икономика и ще помогне за трансформацията на бизнеси с голям въглероден отпечатък като енергетиката, металургията, химическата индустрия и корабоплаването, които ще могат да намалят зависимостта си от въглищата и природния газ. Водородът също така може да се използва по-ефикасно от електричеството в тежкотоварни превозни средства като автобуси, камиони и строителна механизация (съществува например прототип подобен багер, произведен от фирмата JCB).
"Като лидери в надпреварата да свалим цената на фотоволтаичната енергия под 2 цента за киловатчас вярваме, че колективната ни изобретателност и предприемачески дух могат да намалят себестойността на зеления водород под 2 долара за килограм", коментира Пади Падманатан от ACWA Power, цитиран от BBC. И допълва: "От гледна точка на индустрията не виждаме технически пречки за постигането на това, така че е време да продължим с намаляване на разходите чрез увеличаване на производствения капацитет".
Не всички обаче са технологични оптимисти по отношение на водорода. Въпреки че от това ново гориво има ползи, списъкът с недостатъците му е също толкова впечатляващ, коментира британският енергиен експерт Майкъл Либриг в публикация за BloombergNEF. "Водородът не съществува свободно в природата, така че е нужна енергия, за да бъде отделен", отбелязва той. И допълва, че съхранението му във втечнен вид става в резервоари с налягане 700 атмосфери и при температура от -253 градуса по Целзий. "Отделя една четвърт от енергията при аналогичен обем в сравнение с природния газ... Може да направи металите по-крехки, изтича през най-малката пукнатина и да, експлозивен е", обобщава експертът, добавяйки, че въпреки всичко изброено водородът "е обсебил порочно въображението на технооптимистите".
В групата на последните обаче попадат влиятелни хора и организации, като например британският премиер Борис Джонсън, който подготвя водородна стратегия, ръководството на ЕС, което има работна версия на подобен документ, и германското правителство, което планира да инвестира 8.25 млрд. евро във водородни проекти като част от зеленото възстановяване на икономиката си.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.