Голямата четворка на одиторите се насочва към устойчиви инвестиции

Новите им стратегии имат за цел да се възползват от бума на ESG, но има съмнения, че това е повече маркетингов трик

Възходът на устойчивото инвестиране вкара трилиони долари в екологични, социални и управленски фондове и донесе нов дневен ред в заседателните зали на корпорациите. ESG (Environmental, Social and Governance) е най-новият подход към инвестициите.

Одиторските компании от Голямата четворка (PwC, Deloitte, KPMG, EY) също се насочват към устойчивите инвестиции тип ESG, което предлага две примамливи възможности - разширяване на това, което компаниите трябва да одитират, и възможност да ребрандират професията си, представяйки се за експерти по изменението на климата, разнообразието и спечелването на доверието на потребителите.

PwC постави нарастващото търсене на ESG съвети в основата на инвестиционния си план от 12 млрд. долара, който беше обявен през юни. Планът ще включва добавяне на 100 хил. служители и пологането основите на "институти за доверие", за да обучава клиентите на етика. Боб Мориц, глобалният председател на компанията, заяви пред Financial Times, че инвестицията ще ребрандира фирмата "за да сме сигурни, че можем да се погрижим за това, от което се нуждаят нашите клиенти и от което се нуждае светът".

Deloitte обяви "програма за обучение по климата" този месец за своите 330 хил. служители. Работата на KPМG по ESG включва подпомагане на Ikea да анализира социалните и екологичните рискове, свързани със суровините на шведския търговец на мебели.

Възможна е и негативна реакция

Тъй като ESG става все по-популярен в маркетинга на четирите компании, някои партньори се съмняват в степента, до която той ще трансформира бизнеса им, и предупреждават, че това може да изложи фирмите на негативна реакция, ако те не отговарят на стандартите, които насърчават. Голямата четворка реагира отчасти на увеличаването на бюджетите на клиентите за разработване на планове за нулеви емисии и други инициативи за устойчивост. Проследяването на нефинансови показатели като въглеродните отпечатъци на компаниите, а не просто техните финансови резултати, им дава шанс да генерират повече приходи от такси и да подобрят маржовете на печалба.

Въвеждането на стандартизирани показатели за отчитане на ESG за компаниите също би създало повече работа за счетоводителите. Това потенциално ще бъде улеснено от предложения Съвет за международни стандарти за устойчивост, орган, който може да бъде създаден до ноември.

Целта на "новото уравнение" на PwC, което включва ребрандиране, основано на "доверие", беше да се възползва от "преломна точка", тъй като компаниите обмислят как да обяснят своето въздействие върху обществото след пандемията, каза човек, запознат с плановете на водещата компания.

Маркетингов трик?

Консултантите и одиторите виждат ESG като търговска възможност. По-малко ясно е дали мащабът на промените в техните организации ще съответства на създадения вече маркетингов шум. Понякога фирмите изпитват затруднения при формулирането на широки понятия като "доверие" и "устойчивост".

"Програмата за обучение по климата" е последната инициатива на Deloitte, свързана с климата. Обратно на очаквания, породени от постоянната реклама на инициативата, проектът представлява една 35-45 минутна онлайн презентация, шепа интерактивни елементи и призив към персонала да намали своето лично въздействие върху климата.

Докато Голямата четворка подчертава изменението на климата в своите маркетингови и набиращи материали, голяма част от инвестициите им са в несвързани области. Съобщението на стратегията на PwC се фокусира силно върху "доверие" и "устойчивост", но голяма част от 12 млрд. долара, които планира да инвестира, ще отидат за две други ключови перспективи за растеж - технологиите и Азия, които не рекламира толкова целенасочено.

По-голямата част от обявените 100 хил. нови работни места се очаква да бъдат в областта на технологиите, като се възползват от търсенето от компании, търсещи помощ в областта на киберсигурността, облачните платформи и науката за данни. Само някои от тези обявени работни места ще са свързани с развитието на ESG инвестиции, като PwC не е дала конкретно число.

Една четвърт от новата инвестиция ще отиде за удвояване на бизнеса на PwC в Азия, където само консултантският пазар е нараснал с една трета от 2015 г. до 32.9 млрд. долара, според Source Global Research, но представлява по-малко от 15% от приходите на компанията. Въпреки шума около климата и социалното въздействие, продължаващият интерес на консултантските фирми към други възможности за растеж подсказва, че те признават, че съветите на ESG няма да изместят или дори да преобразят съществуващите им операции.

Двама преподаватели от Harvard заключиха този месец, че изявлението на кръглата маса за бизнеса през 2019 г., което предвещава нова ера на капитализма на заинтересованите страни, е "най-вече за шоу". Членовете на кръглата маса включват ръководителите на Голямата четворка, както и конкурентните консултантски компании Accenture, Bain & Company, Boston Consulting Group и McKinsey.

"Мисля, че те ще се превърнат в мишена за активистите", казва управляващият партньор за Великобритания от друга счетоводна фирма за плановете на PwC, като твърди, че чрез популяризиране на своите данни за ESG инвестициите фирмата ще привлече проверка на собствените си дейности.

"Няма да е трудно... за някой да намери PwC в държава X, където компанията не отговаря напълно на собствените си въглеродни стандарти за емисии или обслужва клиенти, които имат ужасен профил.

Тим Райън, председател и старши партньор на PwC в САЩ, каза: "Винаги има риск да ръководиш. Ние не сме съвършени, но инвестираме масово, за да сме сигурни, че всичко, което правим, е по-добро."