Как Русия печели от изменението на климата

Освен сериозна опасност глобалното затопляне може да бъде билет за просперитет

Реновирано пристанище, нова централа за производство на електричество, наскоро ремонтирани пътища. И достатъчно пари за ремонта на местната библиотека и нов издигнат кей към Северния ледовит океан. В световен мащаб затоплящият се климат е пълзящо бедствие, застрашаващо живота и поминъка на населението с наводнения, пожари и суши и изисква огромни усилия и разходи.

Но в Певек, малък пристанищен град на брега на Северния ледовит океан в Русия, който се възползва от ръста в арктическото корабоплаване, затоплянето на климата е повод за празнуване. "Бих го нарекла прераждане", казва пред в. New York Times Валентина Христофорова, уредник в местния исторически музей. "Ние сме в нова ера."

Докато правителствата по целия свят се състезават, за да избегнат потенциално катастрофалните последици от изменението на климата, икономиката на глобалното затопляне се разглежда по различен начин в Русия. Обработваемата земя се разширява и фермерите отглеждат царевица в части от Сибир - невъзможна досега задача. Сметките за отопление през зимата намаляват, а руските рибари имат нови места за риболов край размразените райони на Северния ледовит океан в близост до Аляска. Повишаването на температурата в Северна Русия дава път на множество нови възможности, от минно дело до енергийни проекти. Най-вълнуваща е възможността за целогодишен проход през Северния ледовит океан, която да предложи алтернатива на Суецкия канал.

Политиката на Кремъл по отношение на климатичните промени е противоречива. Това не е тема от дневния ред във вътрешната политика на страната. Но с оглед на глобалния имидж на страната наскоро президентът Владимир Путин обеща за пръв път, че Русия като четвъртия най-голям производител на емисии на парникови газове ще стане въглеродно неутрална до 2060 г. За щастие на Певек и други далечни северни градове руският подход, изглежда, се свежда до следното - докато изменението на климата може да бъде огромна заплаха за бъдещето, защо да не се възползваме от възможностите, които ни предлага в настоящето?

Бизнес в Северния ледовит океан

По целия северен бряг на Русия консорциум от компании, подкрепяни от правителството, планират развитието на Североизточния проход, маршрут за корабоплаване между Тихия и Атлантическия океан, в който ще бъдат инвестирани 735 млрд. рубли, или около 10 милиарда долара, през следващите пет години. Инвеститорите се надяват да привлекат трафик, който сега минава през Суецкия канал, и да развиват минодобив, добив на газ и туризъм. Колкото повече се отдръпва ледът, толкова повече тези бизнес идеи имат смисъл.

И все пак Кремъл признава ефектите на глобалното затопляне в политически указ от 2020 г .и "уязвимостта на руското население, икономиката и природните ресурси към последиците от климатичните промени". Планът отбелязва, че глобалното затопляне ще изисква скъпи адаптации. Правителството ще трябва да инвестира в противопожарни прегради за гори, отскоро уязвими към горски пожари, укрепване на язовири срещу наводнения и да се подготви за потенциален спад в търсенето на нефт и природен газ.

Според "Росатом", руската държавна ядрена компания, която координира инвестициите в транспортната част на Североизточния проход, новите маршрути ще помогнат в борбата с климатичните промени чрез намаляване на емисиите от кораби, плаващи между Европа и Азия, с 23% в сравнение със Суецкия маршрут. Пътят например от Бусан, Южна Корея, до Амстердам е с 13 дни по-кратък през Североизточния проход - значителна икономия на време и гориво.

Корабният трафик в Северния ледовит океан нарасна с около 50% през изминалата година, макар и все още да представлява едва 3% от трафика на Суецкия канал. Според вицепремиера Юрий Трутнев обаче се очаква транспортният поток да нарасне рязко, когато маршрутът се отвори за целогодишен проход. "Постепенно ще отнемаме трафик от Суецкия канал", посочва Трутнев.

Парите се стичат за проекти в Арктика. През юли "Росатом" подписа сделка с DP World, базирана в Дубай пристанищна и логистична компания, за развитие на контейнерни кораби с подсилени корпуси за ледени морета. И според анализатори най-малко половин дузина големи руски компании в енергетиката, корабоплаването и добива на изкопаеми ще се възползват от глобалното затопляне.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-|
    SS
    • + 1

    Удариха джакпота с транспорта , а даже не са почнали да вадят полезни изкопаеми ...

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1

    Никак не е изненада, че именно русоробските тролове са най-големите противници на зелените политики като цяло.

    Нередност?
Нов коментар