🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕК е под натиск да промени правилата за слотовете за кацане

Според Lufthansa сегашните условия за слотовете вредят на климата и са обратното на това, което Брюксел се опитва да постигне

Правилата изискват от авиокомпаниите да използват поне 80% от полагащите им се часове за кацане, за да не ги загубят, но по време на пандемията този праг беше свален до 50% поради затрудненото пътуване
Правилата изискват от авиокомпаниите да използват поне 80% от полагащите им се часове за кацане, за да не ги загубят, но по време на пандемията този праг беше свален до 50% поради затрудненото пътуване
Правилата изискват от авиокомпаниите да използват поне 80% от полагащите им се часове за кацане, за да не ги загубят, но по време на пандемията този праг беше свален до 50% поради затрудненото пътуване    ©  Reuters
Правилата изискват от авиокомпаниите да използват поне 80% от полагащите им се часове за кацане, за да не ги загубят, но по време на пандемията този праг беше свален до 50% поради затрудненото пътуване    ©  Reuters

Европейската комисия (ЕК) е под натиск да промени правилата за кацане, които изискват от авиокомпаниите да използват запазените си слотове за приземяване или те ще бъдат пренасочени към техните конкуренти. Това изискване води до множество полупразни "призрачни полети" през зимата. Правилата изискват от авиокомпаниите да използват поне 80% от полагащите им се часове за кацане, за да не ги загубят, но по време на пандемията този праг беше свален до 50% поради затрудненото пътуване. В края на март 2022 г. той ще бъде повишен до 64%, защото се очаква възстановяване на въздухоплаването, съобщава Financial Times.

Германската авиокомпания Lufthansa казва, че тези правила я принуждават да извърши 18 хил. излишни полета през тази зима, за да може да спази правилата на ЕК. Тези полети превозват по-малко пътници и компанията не би ги извършила, ако не рискуваше да загуби часовете си кацане на големите европейски летища. От Brussels Airlines, собственост на Lufthansa, са извършили 3 хил. празни полета през тази зима, което довежда до критики от страна на климатични активисти. Настояване за промяна на правилата на комисията се чуват и от някои европейски правителства.

Европейският транспортен комисар Адина Вълян казва пред Financial Times, че правилата "предоставят на авиопревозвачите необходимата гъвкавост, за да предотвратят празните полети". Тя също така посочва, че според данните за полетите въздушният трафик през тази зима е достигнал до 77% от нивото си преди пандемията, като очакванията са за 79% в началото на новата година.

"Въпреки че трябва да останем предпазливи, това може да означава, че въздействието на четвъртата вълна и варианта омикрон върху въздушния транспорт може да не е толкова негативно и дълготрайно, колкото се опасявахме първоначално", казва тя.

В писмо до Вълян белгийският транспортен министър Жорж Жилкинет приканва за "бързи действия" да се намали прагът от 50%, както и да се предостави възможност за изключение на авиокомпаниите.

Конкуренция между авиокомпаниите

Правата за излитане и кацане на големите летища са сред най-ценните активи на авиокомпаниите и могат да струват десетки милиони. Въпросът как да се процедира със запазените места по време на пандемията изправя водещите превозвачи като Lufthansa срещу нискотарифните компании като Ryanair и Wizz Air.

Компаниите, поддържащи полети на дълги разстояния, които са силно засегнати от пандемията, твърдят, че сегашните правила трябва да бъдат отменени по време на пандемията, докато нискотарифните компании настояват за възстановяване на пълната конкуренция в опит да използват пандемията, за да придобият по-голяма част от пазара.

По думите на Вълян нискотарифните превозвачи са се приспособили бързо към новата обстановка и често достигат активност, близка до нивата от 2019 г. Тя защитава сегашните правила, като твърди, че те са от изключителна важност, за да защитят летищата, потребителите и конкуренцията между авиокомпаниите.