🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Летищата бързат да наемат хиляди работници след пандемията

Проблемите с пътуванията се дължат на недостига на персонал в компаниите за наземно обслужване

Авикомпании отменят полети заради проблеми с недостиг на персонал.
Авикомпании отменят полети заради проблеми с недостиг на персонал.
Авикомпании отменят полети заради проблеми с недостиг на персонал.
Авикомпании отменят полети заради проблеми с недостиг на персонал.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Летищните наземни оператори, които са от решаващо значение за гладкото функциониране на въздушния транспорт, се надпреварват да запълнят хиляди работни места, които бяха съкратени по време на пандемията. Swissport, John Menzies и Dnata имат договори с авиокомпании за предоставяне на жизненоважни услуги, вариращи от регистрация до обработка на багаж, но настоящите липси на работна ръка водят до смущения по летищата в САЩ, ЕС и Великобритания, пише Financial Times.

През последната седмица пътници съобщават, че пилоти напускат пилотската кабина, за да помогнат с товаренето на чанти в самолета, и кабинен екипаж сортира багажа поради недостиг на наземни оператори.

"Наемаме като луди"

Международната асоциация за въздушен транспорт заяви, че има "сериозен недостиг на наземни оператори", след като хиляди напуснаха индустрията по време на пандемията.

Swissport, който оперира на 285 летища в световен мащаб, заяви, че иска да наеме 30 хил. служители това лято и започна кампании в социалните медии в Обединеното кралство и САЩ за набиране на персонал. Компанията освободи 20 хил. от своите 65 хил. работници по време на пандемията с цел намаляване на разходите.

Dnata, която е собственост на Emirates Group, заяви, че "активно наема". Други компании, като John Mеnzies и Esken също търсят персонал за наземно обслужване, според техните уебсайтове. "Наемаме като луди", казва изпълнителен директор на фирма за наземно обслужване пред изданието.

Според проучване на консултантската компания Oxford Economics в сравнение с нивата преди Ковид е имало 2.3 млн. по-малко работни места в авиационната индустрия до септември 2021 г. Тези данни включват 29% спад на договорно наетия персонал на летищата, като наземни оператори, където бяха загубени 1.7 млн. работни места.

Миналата седмица ръководителите на авиокомпаниите поискаха от Великобритания да облекчи имиграционните правила след Brexit и да даде специални визи на авиационни работници от ЕС, за да помогне за облекчаване на проблема. Правителството на Великобритания посочи, че няма да въведе освобождаване от визи за авиационни служители и твърди, че прекъсването е глобален проблем, който не може да бъде разрешен от имиграцията.

Бивш висш изпълнителен директор в компания за наземно обслужване казва пред FT, че бизнес моделът на индустрията затруднява повторното наемане на хора, като авиокомпаниите и летищата притискат наземните оператори за спестяване на разходи. Това оставя малко място за компаниите за наземно обслужване, където трудът обикновено представлява до 75% от разходите, да повишат заплатите или да подобрят условията за привличане на нов персонал. Много се съгласяват, че е трудно да се привлекат нови работници в индустрия, известна с дългата, трудна и физическа работа.

Проблемът се наблюдава в цяла Европа. "Не трябва да си правим илюзии, че ще имаме достатъчно персонал това лято", предупреди президентът на Съюза на френските летища Томас Жуин по-рано тази седмица.

Миналата седмица нидерландската авиокомпания KLM преустанови продажбата на билети за всички полети, излитащи от летището в Амстердам, заради проблеми с недостига на персонал.