ЕС обещава да ускори усилията за износа на блокирано зърно от Украйна по суша

Европейските лидери ще се фокусират върху намирането на алтернативни маршрути през следващите три месеца

Украйна произвежда 12% от пшеницата в глобален мащаб, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио.
Украйна произвежда 12% от пшеницата в глобален мащаб, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио.
Украйна произвежда 12% от пшеницата в глобален мащаб, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио.    ©  Reuters
Украйна произвежда 12% от пшеницата в глобален мащаб, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио.    ©  Reuters

ЕС ще ускори усилията си за транспортирането на зърно от Украйна по суша, тъй като руските сили продължават с блокадата на пристанищата в страната. Европейските лидери обещават да се фокусират върху намирането на алтернативни маршрути за пренасянето на милиони тонове зърно през следващите три месеца и освобождаването на украинските складове за предстоящата реколта, пише Financial Times.

Украйна произвежда 12% от пшеницата в глобален мащаб, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио. Страната трябва да изнесе 20 млн. тона зърно през следващите три месеца или част от реколтата ще изгние, тъй като няма къде да се складира, след като се ожъне през август. Но през април са били изнесени едва 1.2 млн. тона. Докато милиони по света са заплашени от глад, защото разчитат на доставките от Украйна, предимно чрез черноморските пристанища, които сега са или окупирани от руските сили, или са блокирани от военни кораби.

Износ чрез инфраструктурата на ЕС

Според европейски експерти едва 5 млн. тона зърно могат да бъдат транспортирани в този срок без маршрута през Черно море. Това означава, че не е ясно какво ще стане с 30 млн. тона предстояща украинска реколта.

Председателят на Европейския съвет Шарл Мишел заяви, че ще бъдат обсъдени конкретни начини за износ чрез инфраструктурата на ЕС. По-рано през май съюзът обяви планове за експорта на до 4 млн. тона зърно от Украйна на месец посредством съседни страни. Но това няма да е лесно - например усилията за транспортиране чрез жп мрежата са затруднени от украинските релси, които са по-широки от използваните в ЕС, така че е необходима смяна на шасито, за да може влакът да се движи в съюза. Брюксел вече е отправил искане до страните членки да осигурят нужното оборудване.

Общо 467 вагона могат да бъдат обслужени на ден на осемте жп гранични пункта с Полша, Унгария, Румъния и Словакия. Миналата седмица еврокомисарят по транспорта Адина Валян поиска от министрите на земеделието в страните членки да ускорят процеса по преминаването на границата, тъй като сега има големи забавяния и опашки. Същевременно частните компании не са склонни да изпращат камиони в Украйна, защото могат да бъдат атакувани от руските сили.

Трудни планове

Мнозина смятат, че плановете на ЕС са неизпълними. Ръководителят на Световната продоволствена програма (WFP) Дейвид Бийзли посочва пред Financial Times, че с камиони могат да се транспортира едва по 1 млн. тона зърно на месец. И допълва: "Двадесет и шест страни получават 50% или повече от зърното си от Украйна или Русия, включително Египет, Ливан и Сенегал. Предвид това, че 49 млн. души са заплашени от глад, ние взимаме храна от гладните деца, за да я дадем на гладуващите деца".

Същевременно ЕС посочва, че руската пропаганда казва на африканските държави, че Брюксел, а не Москва е отговорен за скока на цените и недостига на храна заради санкциите, наложени върху Русия. В понеделник Кремъл заяви, че президентът Владимир Путин е готов да спомогне за транспортирането на зърно от блокираните украински пристанища, но в координация с Турция.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bigman_1 avatar :-|
    BGman

    Да побързат щото рашистите ще го изнесат те...

    Нередност?
Нов коментар