Недостиг на въглища заплашва ЕС

Заради санкциите последната доставка от Русия ще бъде този месец

ЕС наложи санкции върху руските въглища през април, като от 10 август се забранява вносът
ЕС наложи санкции върху руските въглища през април, като от 10 август се забранява вносът
ЕС наложи санкции върху руските въглища през април, като от 10 август се забранява вносът    ©  Reuters
ЕС наложи санкции върху руските въглища през април, като от 10 август се забранява вносът    ©  Reuters

Освен пред газова криза Европа е изправена и пред недостиг на въглища. Въпреки че това гориво е силно замърсяващо и не е съвместимо с целите на ЕС за намаляване на емисиите, потреблението му се възражда, тъй като някои страни, включително Австрия и Нидерландия, или отново вкараха в експлоатация стари въглищни електроцентрали, или увеличиха настоящия капацитет, притиснати от намалялото газоподаване от Русия.

Сега обаче ЕС е напът да се лиши от най-големия си доставчик, пише Politico. Съюзът наложи санкции върху руските въглища през април, като от 10 август се забранява вносът. Това означава, че последната доставка - 2 млн. тона въглища, ще бъде този месец.

Сериозни логистични предизвикателства

Пред закупуването и доставките на въглища от друго място има сериозни логистични предизвикателства и според Алекс Такра от консултантската фирма Argus Media "със сигурност ще бъде трудно да се намерят достатъчно въглища тази зима". Потенциални доставчици са Индонезия, Южна Африка и Колумбия, но ЕС ще трябва да плати по-висока цена заради високо калорийния вид въглища, които обикновено се използват в съюза. Освен това за тези доставки има силна конкуренция, тъй като страни като Индия и Южна Корея вече са сключили договори за закупуване с много от тези производители.

Същевременно по-голямата част от въглищата за ЕС, които пристигат чрез пристанищата в Амстердам, Ротердам и Антверпен, пътуват с шлепове по река Рейн. Но Такра обяснява, че високите температури напоследък са довели до понижаване на равнището на реката, което е намалило с две трети размера на пренасяното карго.

Кои са най-потърпевши

Най-силно ефектът ще бъде усетен от Германия и Полша. Според проф. Рудолф Ючелка от Университета Дуисбург-Есен недостигът в Германия ще засегне най-вече стоманодобивната и химическата индустрия, като за генерирането на електроенергия също ще има последици, макар и по-слаби. Това може да принуди правителството в Берлин да въведе по-стриктни мерки за пестене на енергия, особено ако Русия прекрати напълно газоподаването.

От германското министерство по климата казват, че операторите на електроцентралите са ги уверили, че имат достатъчно резерви от въглища, за да бъде компенсирано спирането на руските доставки. Същевременно управляващите въведоха нови регулации, приоритизиращи вноса на енергия спрямо другите видове внос, за да може страната да се подготви за евентуалната криза.

В Полша правителството е подложено на критика, че не е успяло да подсигури достатъчно запаси от въглища. Роберт Томашевски от института Polityka Insight посочва, че около 2 млн. домакинства в страната все още разчитат на този вид гориво, за да се отопляват, като всяко използва средно по 3 тона всяка зима. Преди инвазията на Москва в Украйна Полша е внасяла около 7 млн. тона въглища годишно от Русия за тази цел.

Сега според Томашевски има "много голям риск да няма достатъчно въглища за някои домакинства". Той прогнозира недостиг от 1 до 2 млн. тона въглища в Полша през тази зима. В резултат правителството обяви, че засегнатите домакинства ще получат помощи от 631 евро, за да могат да си закупят гориво.