Подозрения за корупция на олимпиадата доведоха до арести в Япония

Член на организационния комитет е задържан, след като е получил почти 1 млн. долара подкуп

Предполага се, че три от спонсорите на игрите са спечелили това право след даването на подкуп
Предполага се, че три от спонсорите на игрите са спечелили това право след даването на подкуп
Предполага се, че три от спонсорите на игрите са спечелили това право след даването на подкуп    ©  pexels.com
Предполага се, че три от спонсорите на игрите са спечелили това право след даването на подкуп    ©  pexels.com
Темата накратко
  • Обвиненията са, че са раздавани спонсорски права срещу подкупи
  • Арестувани са и служители от три спонсорски компании
  • Развитието на темата ще има огромно значение върху шансовете Сапоро да получи домакинството на зимните олимпийски игри през 2030 г.

Олимпийските игри в Токио, които се проведоха през 2021 г., бяха едни от най-необичайните до момента. Самият форум беше отложен с година заради пандемията от коронавирус, а когато настъпи моментът за провеждането на игрите, по трибуните липсваха фенове. Спортистите дори бяха пазени в така наречения "олимпийски балон", като целта на ограничаването на движението им беше намаляване на риска от заразяване с коронавирус.

Липсата на публика обаче не се оказа най-големият проблем за организаторите и спонсорите. По традиция за игрите бяха произведени купища различни спонсорски материали - от плюшени мечета до костюми, като всички гордо имаха бродирано логото на олимпийските игри. Липсата на зрители по стадионите обаче остави огромна част от тези рекламни материали непродадени.

Проучване на изследователския институт Nomura, което е проведено малко след приключването на игрите установи, че само 2.6% от анкетираните над 3 хил. души са купили официални стоки. "Първоначалният ни план беше да отпечатаме и продадем официалния пътеводител и други печатни материали, така че имаше оценка, че ако всичко бъде продадено, това ще донесе печалба", каза президентът на Kadokawa Такеши Нацуно на пресконференция миналата седмица. "Олимпиадата се проведе без зрители и в резултат на това нямаше значителна печалба", добави той.

Липсата на печалби за спонсорите обаче се оказва, че не е най-сериозният проблем, който възниква след края на олимпийските игри. Местните власти започват разследване на няколко от спонсорите и членове на организационният комитет, след като се появяват съмнения относно начина, по който компаниите са печелили правото да се рекламират по време на най-големия спортен форум.

Арести

В началото на август до полицията в Токио достига информация, че един от най-влиятелните членове на организационния комитет е взимал подкупи, за да разрешава спонсорство на различни компании. Става въпрос за Хироюки Такахаши, който в миналото е заемал високи позиции в рекламната компания Dentsu - една от най-големите в страната.

Разследването срещу него протича бързо, като от август насам той е в ареста. Основателят на Aoki Holdings, най-големият производител на костюми в страната, Хиронори Аоки, също беше арестуван през август, като обвиненията към него са, че е дал подкуп на Такахаши, за да може компанията му да присъства в списъка със спонсори на надпреварата. Aoki дори беше официалният партньор на японския олимпийски отбор, като снабдяваше състезателите с екипировка по време на игрите.

В средата на септември пък в ареста влезе и председателя на едно от най-големите издателства в страната. Цугухико Кадокава, който е шеф на Kadokawa, е арестуван по съмнения за даване на подкуп на стойност 470 хил. долара, като местните власти и в този случай мислят, че получателят е Такахаши. Той се отказа от поста си в компанията след като беше арестуван.

В края на месеца зад решетките се озоваха и двама служители на рекламната компания Daiko Advertising по обвинения за подкуп на стойност малко над 100 хил. долара. Източници на Financial Times твърдят, че разследванията са обхванали дори компанията, която произвежда плюшените играчки за игрите - Sun Arrow.

До момента всички обвинени по разследването твърдят, че са невинни.

Сериозни съмнения има и около Dentsu, която беше привлечена към организационния комитет през 2014 г. Компанията успя да убеди 40 фирми от страната да станат спонсори, дори при положение, че цените бяха изключително високи и често се случваше конкуренти да рекламират продуктите си един до друг.

Общата стойност на средствата, които организационният комитет получава заради Dentsu, възлиза на около 3 млрд. долара, твърдят източници на Financial Times. Компанията наскоро призна, че е разследвана от местната прокуратура, като заяви, че "ще помогне на разследването по всеки възможен начин".

Развитието на темата е изненадващо, защото културата в Япония по принцип изисква признаване на подобни действия бързо, след като обвиненията биват повдигнати. Освен това подозренията за нелегалния начин, по който са раздавани спонсорските права, със сигурност ще окаже влияние върху шансовете на страната да спечели домакинството на зимните олимпийски игри през 2030 г. Кандидат за домакин е Сапоро, но според експерти шансовете са изключителни малки.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 1

    Крайно време е да се сложи край на това безобразие - Олимпийските игри. Те отдавна вече нямат характера, с който са били замислени и провеждани. Впрочем, и в Древна Гърция те не остават неопетнени - документирани са случаи на участници, които са получавали заплащане под някаква форма, т.е. били са професионалисти, което противоречи на правилата на игрите. Корупцията в днешно време обаче далеч надхвърля тези невинни прегрешения. Не следя олимпийския живот отблизо, но си спомням, че имаше изключително големи злоупотреби в Сочи. Като една от причините за неимоверното задлъжняване на Гърция се сочи недопустимото превишаване на първоначално планираните разходи за игрите. Харчат се космически суми - вече се споменават милиарди - за какво? Специално построените скъпо струващи съоръжения обикновено не могат да се използват и не са от полза за гражданите, които ги плащат. Сега и Япония, която е известна с традиционно високия морал и чувство за достойнство на японците. По-добре е да ги няма.

    Нередност?
Нов коментар