EY засега се отказва от разделянето на консултантския от одиторския бизнес

Планът не е получил одобрение от американското подразделение на компанията

EY е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а повече от 2000 души от персонала са били ангажирани в планирането
EY е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а повече от 2000 души от персонала са били ангажирани в планирането
EY е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а повече от 2000 души от персонала са били ангажирани в планирането    ©  Reuters
EY е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а повече от 2000 души от персонала са били ангажирани в планирането    ©  Reuters
Темата накратко
  • Глобалното ръководство на EY инициира разделянето заради правилата за конфликт на интереси, които често пречат на отделите да поемат едни и същи клиенти.
  • Планът се сблъска със съпротивата на американското звено на EY, което носи 40% от приходите на групата.
  • EY вече е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а неговият провал повдига въпроси за бъдещето на изпълнителния директор Ди Сибио.

След месеци преговори EY се отказа от плана си да отдели консултантския от одиторския си бизнес, а като основна причина се посочва несъгласие от страна на партньорите от подразделението в САЩ, съобщи Financial Times. Преструктурирането на една от "големите четири" компании в сферата на счетоводството и одита според експерти щеше да донесе най-съществената промяна в сектора от десетилетия.

Осемнадесетчленният глобален ръководен екип на EY, който миналия септември даде зелена светлина на плана, наречен Project Everest, е изпратил съобщение на партньорите, че фирмата ще следва друга стратегия. "Бяхме информирани, че изпълнителният комитет в САЩ е решил да не продължава с Project Everest. Предвид стратегическото значение на американската фирма, спираме работата по проекта", пише в цитираната бележка. Американското подразделение осигурява 40% от глобалните приходи на EY. Ръководителите на компанията обаче казват, че остават ангажирани с идеята за отделяне на бизнесите, макар да не уточняват кога и как ще се случи това.

Преди седмица германски регулатор забрани на EY да извършва нови одити на компании от обществен интерес през следващите две години заради фалита на Wirecard и "липсата на качествен одит в продължение на години".

EY оперира под формата на глобална мрежа от фирми и евентуално разделяне на операциите трябва да бъде одобрено от всяко от националните звена. Проектът Everest беше иницииран от глобалния главен изпълнителен директор Кармине ди Сибио, а целта беше да се освободи компанията от правилата за конфликт на интереси, които пречат на консултантите да предлагат голяма част от услугите си на клиенти на одиторите от същата фирма. Според плановете отделените консултантски фирми трябваше да бъдат листнати на борсата. Консултантите щяха да бъдат възнаградени с акции на стойност до девет пъти годишните им заплати, а партньорите от одита също щяха да получат щедри бонуси.

EY е похарчила стотици милиони долари за Project Everest, а повече от 2000 души от персонала са били ангажирани в планирането. Провалът на плана повдига въпроси за бъдещето на Ди Сибио, който се очакваше да ръководи консултантския бизнес след отделянето му и беше оставен като изпълнителен директор на EY временно.

EY съкращава разходите в САЩ

Лидерите на американската фирма не са убедени, че разполовяването на бизнеса е разумно и че самостоятелна одиторска фирма ще бъде достатъчно силна финансово. Ръководителят на американското подразделение Джули Боланд още миналия месец постави под съмнение бъдещето на проекта.

Когато въпросът за разделянето беше повдигнат през 2021 г., консултантските бизнеси преминаваха през исторически растеж на фона на бума на корпоративните IT проекти по време на пандемията. Оттогава обаче оценките на консултантските компании паднаха, а разходите по заемите се повишиха.

Малко след оттеглянето на Project Everest американското звено на EY обяви, че предприема план за съкращаване на разходите си с 500 млн. долара през следващите 12 месеца с цел опростяване на бизнеса, включително "ускоряване на вземането на решения, рационализиране на отчетността и намаляване на сложността". Според съобщение до американските партньори, подписано от Джули Боланд, евентуално бъдещо разделяне на бизнеса би било стратегически обосновано.