🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо EY и конкурентите ѝ в крайна сметка може да се разпаднат

Все по-силна става логиката зад разделянето на бизнесите на "големите четири"

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

"Кой казва, че не трябва да задавате въпроси? Ние казваме: поставяйте всичко под въпрос." Така започва телевизионната реклама, която EY излъчи през 2021 г. по време на Super Bowl, спортното зрелище, известно колкото с американския футбол, толкова и със скъпите реклами, които го прекъсват. На 11 април, след твърде големи въпросителни, поставени от страна на неговия американски клон, гигантът за професионални услуги реши да прекрати за неопределено време плановете си за разделяне на одиторския от консултантския бизнес. Голям препъникамък беше поделянето на данъчните операции, желани както от одиторите, така и от консултантите. Плановете да бъде листнат консултантският бизнес и да се натовари с дългове за разплащане с партньорите в одита също изглеждаха по-разумни, когато сделката беше замислена през 2021 г. на фона на ниски лихви и високи цени на акциите.

Прекратяването на плана е огромен удар за глобалните шефове на EY, които подцениха колко стръмно може да се окаже изкачването на "Project Everest", както беше кодовото име на разцепването. Това налива вода в мелницата на съперниците на EY от т.нар. "голяма четворка", предлагащи професионални услуги - Deloitte, KPMG и PWC, които не планират разделяне. Джо Укузоглу, глобален директор на Deloitte, твърди, че "мултидисциплинарният модел" стои в "основата" на успеха на неговата фирма. Неговият колега от KPMG Бил Томас казва, че решението на компанията в началото на века да листне консултантското подразделение (впоследствие възстановено) е било "неправилно". Ръководителят на PWC Боб Мориц настоява, че поддържането на бизнеса в цялост е ключово за способността му да привлича и задържа таланти.

И все пак дебатът против превръщането на голямата четворка в голяма осмица далеч не е спечелен. Бизнес логиката за разделянето в много отношения става все по-незаобиколима - за самата EY, която оставя вратата за това отворена, както и за тримата ѝ конкуренти. Залогът е бъдещето на един от ключовите олигополи в света на бизнеса.

Колко голяма е голямата четворка

Голямата четворка са шампионите на професионалните услуги в тежка категория. Те доминират пазара за одити - проверяват счетоводните книжа на 493 от компаниите от американския индекс S&P 500 и на голяма част от водещите европейски публични компании. Те също така на едно и също място предлагат на клиентите съвети по въпроси от сключване на сделки до дигитализация. Към миналата година заедно са имали 1.4 млн. служители и са генерирали 190 млрд. долара от такси, спрямо 134 млрд. долара през 2017 г. KPMG, най-малкият от големите четири, генерира три пъти повече приходи от звездата в стратегическото консултиране McKinsey.

Движещата сила зад растежа на голямата четворка през последните години е бързото разрастване на техните консултантски бизнеси, които сега представляват половината от общите им приходи. В началото на века KPMG и PWC отделиха или продадоха своите консултантски поделения в отговор на новите разпоредби за конфликт на интереси, които им забраниха да предоставят консултантски услуги на клиенти на одиторите. (Deloitte планираше, но след това се отказа от отделяне.) С малко пространство за растеж в одиторския бизнес обаче бързо растящото консултиране скоро привлече обратно гигантите.

В полза на целостта

Повторното окрупняване в много отношения се изплати. Благодарение на възможността за развитие в услуги от различни сфери голямата четворка привличаше нахъсани младежи, на каквито техните бизнеси разчитат. Кариера с финансови сметки изглежда по-привлекателна, ако ви дава възможност да работите по големи придобивания или да съветвате правителства по важни въпроси, отбелязва Лора Емпсън от Bayes Business School в Лондон и бивш член на борда на британския клон на KPMG.

Широкият спектър на големите четири също така им помагаше да печелят клиенти. Експертността в области като данъчните практики и оценяването помогна на KPMG и останалите да затвърдят позицията си на предпочитани от големите компании одитори, казва Томас. В същото време широко разпознаваемите одиторски брандове подсилиха репутацията на консултантските звена на фирмите.

Г-н Мориц твърди, че мултидисциплинарният модел също така е помогнал на PWC и другите гиганти в професионалните услуги да се адаптират към дигиталната ера. Софтуерът и данните сега са в основата на почти всички услуги, които фирмите предлагат. Одиторите се възползват от технологичното ноу-хау на консултантите, а консултантите - от антицикличния характер на одиторската работа, която може да финансира инвестиции дори по време на спад.

Всичко това помага да се обясни защо някои се отказаха от идеята за разделяне на бизнесите. Фактът, че фирмите се управляват подобно на франчайз, с независими партньорства във всяка държава, също прави по-трудни големите промени като разпадането - както EY установи в Америка.

Случаят не е приключен

И все пак аргументите за запазване на целостта непрекъснато отслабват, докато бизнесът на голямата четворка се насочва все повече към консултирането. Правилата за независимост на одиторите от неудобство се превърнаха в пречка; особен проблем за EY е неспособността ѝ да си сътрудничи със софтуерните фирми като Salesforce, които одитира, и да им помага да разпространяват технологията си сред клиентите. Новите изисквания в Европа и на други места компаниите да сменят своите одитори, обикновено на всеки десет години, засилиха сблъсъците между одиторските и консултантските партньори за това кой да обслужва големите клиенти.

В същото време одитът постепенно губи вътрешната си сила, казва г-жа Емпсън. Сара Рапсън, заместник-ръководител на британския одитен надзор FRC, се опасява, че фирмите вече не насърчават "културата на скептицизъм и оспорване", на която одитът разчита.

Проблемите личат в поредица одиторски скандали, добили широка публичност. На 31 март APAS, счетоводният надзорен орган на Германия, забрани на германския клон на EY да поема нови публични клиенти за одит в продължение на две години заради провала му да забележи проблемите в Wirecard, финтех фаворитът, който се превърна в измамата на века в Германия. Миналата година KPMG беше глобена с 14 млн. британски лири (18 млн. долара) от FRC за подвеждаща информация в два от одитите на фирмата. През 2020 г. Deloitte беше глобена с 15 млн. паунда (19 млн. долара) от FRC също за пропуски в одита.

Одитните грешки поставиха петно и върху свързаните консултанти. Освен това те могат да доведат до по-голям натиск от страна на регулаторите да се инвестира повече в одит, особено за откриване на измами. В същото време консултантите стават все по-жадни за капитал - те се стремят да се разширят към управлявани услуги и да изпълняват дейности като проверка за съответствие, управление на персонала и киберсигурност от името на клиентите, за което се нуждаят от нова технология. Отделянето на консултантите би оставило повече пари за одиторите и същевременно ще позволи на първите да се заредят със свеж капитал извън своите партньорства.

Да останат заедно може вече да не е толкова полезно и за привличането на таланти. Все по-специализираните услуги, които голямата четворка предлага на клиентите си, оставят по-малко възможности за младши служителите да се впускат в разнообразни задачи. Едва ли много главни изпълнителни директори чакат с нетърпение да получат съвети по киберсигурност от току-що дипломирал се счетоводител.

Всеки по своя път

Разделянето на одита от консултирането "никога не се случва по план", предупреждава г-н Укузоглу от Deloitte. Действително консултантският бизнес на KPMG, листнат преди две десетилетия под името BearingPoint, фалира през 2009 г. А продажбата на старите консултантски звена на EY и PWC съответно на Capgemini и IBM, две консултантски компании с IT фокус, предизвика техни собствени културни конфликти.

Докато EY се отърсва от безмилостното пропадане от "Еверест", тя и тримата ѝ съперници със сигурност добре ще се замислят, преди да предприемат подобна експедиция. И все пак в дългосрочен план логиката зад разделянето е малко вероятно да изчезне. В далечината те виждат Accenture, публичният гигант в консултирането, появил се от отломките на Arthur Andersen, чийто крах в началото на века превърна "голямата петорка" в "голямата четворка". Фирмата процъфтява като самостоятелно предприятие, като сега печели 62 млрд. долара годишно от продажби, повече от всяка от големите четири. След листването през 2001 г. пазарната ѝ стойност се е повишила 20 пъти до 185 млрд. долара. Примамлива награда като тази може да се окаже твърде неустоима.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved