🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Рекорден спонсорски интерес към световното първенство по футбол за жени

Въпреки това ФИФА ще получи 100 млн. долара по-малко от очакваното за телевизионните права, а голяма част от сделките бяха завършени в последния месец

Макар бюджетът и наградният фонд за деветото издание на турнира да са рекордни, и този път организирането му не мина без проблеми.
Макар бюджетът и наградният фонд за деветото издание на турнира да са рекордни, и този път организирането му не мина без проблеми.
Макар бюджетът и наградният фонд за деветото издание на турнира да са рекордни, и този път организирането му не мина без проблеми.    ©  Reuters
Макар бюджетът и наградният фонд за деветото издание на турнира да са рекордни, и този път организирането му не мина без проблеми.    ©  Reuters

Два милиарда души се очаква да гледат световното първенство по футбол за жени, което започна в четвъртък в Австралия и Нова Зеландия. Това е деветото издание на турнира, като за първи път в него участие ще вземат 32 отбора, а не 24. Всяко следващо издание се радва на значително по-голям спонсорски интерес, като тазгодишното събитие не е изключение от тази тенденция. ФИФА очаква поне 1.5 млн. души да посетят един от двубоите на живо. Ръст има и от финансова гледна точка - наградният фонд за плащания към играчи и клубове е утроен до 152 млн. долара, докато общият бюджет, отпуснат за турнира, е увеличен до 395 млн. от 156 млн. през 2019 г. Тези по-добри финансови показатели се дължат главно на спонсорите, които инвестират повече в женската игра от когато и да било преди.

Но на какво се дължи това? Настоящият темп на растеж, както и препятствията, пред които играта все още се изправя, предоставят ключови възможности за рекламодателите да направят инвестиции и те да служат като катализатор за развитието на женския спорт.

Освен това нетипичният характер на феновете на женския футбол - те са много по-ангажирани с отбора си онлайн отколкото феновете на мъжките отбори. Причината за това е, че за дълъг период от време женската игра страдаше от липса на съществено отразяване от страна на традиционните медии, което накара привържениците да мигрират онлайн, за да са в час със случващото се покрай тима. Освен това спонсорството на женския футбол предоставят възможността за достигане до нови потребители.

Положението въобще не е розово

Въпреки това ситуацията около световното далеч не беше розова. Най-сериозният проблем пред гладкото преминаване на надпреварата беше решението на организатора ФИФА да продава телевизионните права отделно от тези за мъжкия турнир. До момента каналите плащаха значителни суми за правото да предават състезанието при мъжете, което е логично на фона на огромния зрителски интерес към него.

Идеята на базираната в Швейцария асоциация беше, че женският турнир вече е набрал достатъчно популярност, за да може да бъде продаван самостоятелно. Реалността обаче се оказа друга, като по думите на президента на ФИФА Джани Инфантино телевизиите са предлагали "абсурдните" заплащания между 1 и 10 млн. долара. Тази сума наистина е драстично по-скромна от тези, за които се продават правата за мъжкото световно - те варират между 100 и 200 млн. долара. По този начин очакванията на организатора да получи поне 150 млн. долара за излъчването се сгромолясаха, като реалните приходи ще бъдат в порядъка на 50 млн.

Единственото изключение от тази група беше американската FOX, която отдавна закупи правата. Това се дължи на огромния интерес в САЩ към женския футбол, като местният женски национален отбор дори е по-популярен от мъжкия. Това е и причината телевизията изключително бързо да продаде рекламните си слотове по време на турнира.

На какво обаче се дължи тази огромна разлика? От една страна, телевизионните директори не са убедени, че трябва да заплащат големи суми за нещо, което до преди четири години беше реално безплатно.

От друга, ключови пазари като Западна Европа са изправени пред нерешим, чисто географски проблем - часовата разлика. Почти всички мачове ще бъдат предавани в изключително неудобни за европейците часове, като повечето двубои ще бъдат по средата на работния ден. Има и ранни мачове, които започват в 5:30 сутринта българско време.

Нежеланието на телевизиите да заплатят подобни суми доведе до конфузната ситуация, в която месец преди началото на турнира изглеждаше, че той няма да бъде предаван в петте най-големи европейски държави - Великобритания, Германия, Франция, Испания и Италия. Това се промени единствено благодарение на молбата на спортните министри на тези страни да бъде намерено решение.

Тази неяснота създаде допълнителни главоболия за ФИФА. Несигурността около въпроса до колко зрители ще достигне турнирът накара редица спонсори да забавят подписването на спонсорски договори с организатора на турнира. Няколко големи спонсора се ангажираха с турнира едва през последните няколко месеца. Партньорствата с Unilever и McDonald's бяха обявени през май, докато AB InBev се присъедини към рекламодателите през юни. Сътрудничеството между ФИФА и TikTok за предоставяне на персонализирано съдържание за първенството беше обявено само седмица преди първия мач.

Според Джени Митън, ръководител на женския спорт в M&C Saatchi Sport and Entertainment, късните новини за спонсорството показват сериозна липса на планиране. "ФИФА не даде достатъчно възможност на турнира да се продаде, което е наистина разочароващо", каза тя. "Излъчвателите и марките не получиха достатъчно време да инвестират и да създадат брилянтни кампании", добави тя пред Financial Times.

Традиционно САЩ са големият фаворит

Както в последните три издания на мондиала, и сега големият фаворит на букмейкърите са САЩ. Американките са рекордьори по титли - цели четири, като две от тях са в последните два турнира. Макар и три от големите звезди на селекцията - Малори Суонсън, Катарина Макарио и капитанът Беки Зауербрун, да са контузени, това не променя очакванията на букмейкърите. Отборите с по-малък шанс за победа са Испания и Австралия. Звездата на "Матилдите" Сам Кер е и най-вероятния носител на Златната обувка, която се дава за най-много голове по време на турнира.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    ivm16915601001188130 avatar :-?
    Sibin Samirov
    • + 3

    Световното първенство за жени все още разтърсва стадионите и футболните сърца, не само в Австралия, но и по целия свят. Вълнението от неочакваните обрати е обзело футболната общественост, но дори в този бурен турнир, цар футбол ни напомня за едно важно уточнение - прогнозите и статистиката не винаги определят изхода от дадена среща!

    Преди началото на събитието, всички светлини на "букмейкърските прожектори" бяха насочени към Съединените американски щати. САЩ бяха сочени за безспорен фаворит от почти всички брандове за онлайн залози, но както често се случва в спорта, реалността не се подчинява на прогнозите.

    Въпреки трудностите в намирането на спонсори, световното първенство за жени се състои и постигна голям успех. В крайна сметка бетинг компаниите "дебнат" зад ъгъла. Всички видяхме Betano като официалния спонсор на Световното Първенство за мъже (в Европа), а и в материала не прочетох нищо за TAB (официалният - първи в историята на женския футбол - бетинг партньор за Мондиал), която е монопол в новозеландската бетинг индустрия.

    Все пак Световното първенство ни напомня, че в спорта, както и в живота, нищо не е сигурно. И точно тази непредсказуемост прави играта толкова магична и вълнуваща!

    Нередност?
Нов коментар