Пресъхващата Рейн принуждава германската индустрия да смени стратегията

Компаниите търсят нови начини за транспорт на стоките

Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0.4% през 2018 г., когато трафикът по Рейн се забави
Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0.4% през 2018 г., когато трафикът по Рейн се забави
Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0.4% през 2018 г., когато трафикът по Рейн се забави    ©  Reuters
Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0.4% през 2018 г., когато трафикът по Рейн се забави    ©  Reuters

Германската индустрия търси нови начини да транспортира товари от въглища до химикали, тъй като зачестяващите ниски нива на водите на Рейн разклащат най-голямата икономика на Европа, съобщава Reuters. Реката с дължина 1230 км освен световноизвестна туристическа дестинация и част от националния манталитет е и транспортна артерия за 80% от вътрешните доставки на германската икономика, включително на петрол и природен газ.

След продължителни периоди от ниски води през 2018 г. и 2022 г., нивата на Рейн отново са твърде ниски в някои части, за да могат товарни кораби да плават максимално натоварени, с еквивалента на до 150 камиона. В Кауб, една от най-натоварените места за плавателните съдове по Рейн, през миналата седмицата нивата на водите са паднали до най-ниските за годината.

Миналата година 182 млн. тона стоки са транспортирани по германските водни канали, което е спад със 6.4% спрямо 2021 г. и е рекордно ниско от обединението на Германия насам.

Поради сериозните топлинни вълни, обхванали Южна Европа, Федералната агенция по водните пътища и превоза на стоки очаква трендът на спад да продължи.

Кораби за плитки води

Германският производител на химикали Covestro пренася над 30% от завършените си продукти и получава повечето от суровините за производството им по Рейн. "Климатичните промени и зачестяващите ниски водни нива създават сериозни предизвикателства както за Covestro, така и за други компании," каза Уве Арнд, завеждащ работната група на Covestro по Рейнските въпроси. По тази причина групата е наела два кораба за по-плитки води, които да предоставят на клиенти хидрохлоридна киселина, дори когато нивата на Рейн в Кьолн паднат до 0.4 м.

Около 260 м надолу по реката BASF също са започнали да използват кораб за плитки води за зареждането на техния хъб в Лудвигсхафен, който получава около 40% от суровините си по Рейн. В случай че се пренасят леснозапалими или токсични химикали, реката е единствената опция за транспорт.

Но нивата под метър в Кауб значат, че традиционните кораби трябва да намалят товарите си с повече от половината до под 1.5 хил. тона, кoментират от кооперацията за превоз на стоки DTG.

Въпреки това новият танкер за плитки води на BASF - Stolt Ludwigshafen - все пак може да пренася 2.3 хил. тона товар и да плава през стеснението в Кауб на значително ниските нива от 30 см. Вицепрезидентът на BASF Барбара Хойер обяснява, че световният лидер в областта на химикалите зависи от Рейн, тъй като повечето течни суровини, включително петрола, се пренасят по реката. "Имаме нужда от големи количества, за да продължим производството и е много трудно да се придвижват такива обеми", казва тя.

Thyssenkrupp, която обяви форсмажорни обстоятелства заради сушата през 2018 г., защото не получаваше достатъчно суровини, е наела дългосрочно влак, който може да превози около 3 хил. тона въглища, нужни за производството на стомана, всеки ден.

Артерия на икономиката

Ефектът на ниските нива на водите не се изчерпва с големите бизнеси. Брутният вътрешен продукт на Германия се сви с 0.4% през 2018 г., когато трафикът по Рейн се забави. Основно правило е, че когато водите в Кауб паднат под 78 см за 30 поредни дни, както през 2022 г. и 2018 г., индустриалното производство намалява с 1%, според Kiel Institute for the World Economy.

Deutsche Bank, която вече очаква икономиката на Германия да спадне с 0.3% през 2023 г., смята, че продължителен период от ниски нива на водите ще забави възстановяването на страната от рецесия.

Роберто Спранци, част от борда на DTG, отбелязва, че търсенето на доставки е паднало в съответствие с по-ниската икономическа активност, което значи, че ефектът от ниските нива на водите може да е по-лесен за овладяване от предишни години.

Печеливши и губещи

По-високи цени за превоз на стоки и цените за наемането на кораби за плитки води ще се отразят на маржа на печалбите на индустриалните компании. Въпреки това логистичните компании се възползват от покачващото се търсене на плавателни съдове, адаптирани за по-ниски речни нива.

"Очакваме, че поради климатичните промени екстремностите на река Рейн ще се случват по-често", каза Майкъл Аутевал, генерален мениджър на Stolt-Nielsen.

По-високи цени за превоз на стоки и цените за наемането на кораби за плитки води ще се отразят на маржа на печалбите на индустриалните компании.

Компанията разговаря с няколко клиенти с терени на или близо до Рейн за осигуряване на кораби за плитки води, а бизнесът се притеснява за цялостта на веригите за доставки.

Германската HGK Shipping, собственост на Кьолнската община, строи три такива кораба за клиенти, включително за световния търговец на зърно Archer-Daniels-Midland Co.

Изпълнителният директор Стефан Бауър казва, че енергийните, химичните и металургичните компании имат ограничени алтернативи за пренасянето на големи количества суровини.

Химическата компания Evonik, която също ползва кораби за плитки води, смята, че германската железопътна система има нужда от широки подобрения и че водещата индустриална нация не може да разчита на железопътна мрежа от долен клас.