🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бумът на самолетните пътувания създава проблеми за въздушните товари

Преминаването от търсене на стоки към търсене на услуги и рязкото увеличаване на капацитета на пътническите самолети са намалили с около една трета цените на товарните превози през последната година

Според данни, предоставени от Xeneta, на базата на средните световни спот цени в началото на август въздушният транспорт на 1 кг товар е струвал около 2.30 долара, което е с около 35% по-ниска цена от същия период на миналата година.
Според данни, предоставени от Xeneta, на базата на средните световни спот цени в началото на август въздушният транспорт на 1 кг товар е струвал около 2.30 долара, което е с около 35% по-ниска цена от същия период на миналата година.
Според данни, предоставени от Xeneta, на базата на средните световни спот цени в началото на август въздушният транспорт на 1 кг товар е струвал около 2.30 долара, което е с около 35% по-ниска цена от същия период на миналата година.    ©  Reuters
Според данни, предоставени от Xeneta, на базата на средните световни спот цени в началото на август въздушният транспорт на 1 кг товар е струвал около 2.30 долара, което е с около 35% по-ниска цена от същия период на миналата година.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Товарните въздушни превози преживяха рекордно търсене, когато ковид-19 затвори границите и прекъсна веригите за доставки. Сега те се сблъскват със свръхкапацитет и падащи цени, тъй като бумът в сектора бързо се "приземява". Потребителите, които пазаруваха онлайн по време на блокадите за сметка на невъзможността да посещават ресторанти и други развлечения, пътуват все по-често. Резултатът - пътническите самолети, които бяха спрени по време на пандемията, отново летят и използват товарното пространство на долния си етаж, което се конкурира със специалните товарни самолети.

Преминаването от търсене на стоки към търсене на услуги и рязкото увеличаване на капацитета на пътническите самолети са намалили с около една трета цените на товарните превози през последната година, съобщава Reuters. Някои пилоти напускат, за да заемат свободните места в пътническите авиокомпании. Това е перфектната буря за индустрията за въздушни превози, оценявана на 200 млрд. долара, която обслужва една трета от световната търговия по стойност, твърдят ръководители и анализатори от бранша.

Според норвежката фирма за анализ на товари Xeneta в перспектива спедиторите ще имат повече сила в преговорите за цените на превозите през идващата зима, което би могло да облекчи инфлационния натиск върху леките стоки с висока стойност - като електроника и луксозни стоки - но ще се отрази негативно на товарните превозвачи.

Спад на цените

Според данни, предоставени от Xeneta, на базата на средните световни спот цени в началото на август въздушният транспорт на 1 кг товар е струвал около 2.30 долара, което е с около 35% по-ниска цена от същия период на миналата година и под половина от пика на тарифите в края на 2021 г. и началото на 2022 г., когато цените достигнаха до близо 5 долара за килограм. Въпреки резкия спад спрямо предходните години, цените все още остават с 36% по-високи от тези за 2019 г. "Тях ги чака тежък период. Спедиторите са разглезени от капацитета, но не го използват, тъй като търсенето не е голямо", заяви пред Reuters главният анализатор на Xeneta Петер Санд.

Според Boeing и Airbus 20-годишните прогнози за търсенето на над 2 хил. нови транспортни самолета остават непроменени.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт през юни въздушният превоз е отчел най-слабото свиване от февруари 2022 г. насам. По данни на Xeneta от средата на юли цените на товарните превози от Китай или Югоизточна Азия до САЩ са се повишили с 5%-7%, което обаче може да се дължи на трудностите на Китай при възстановяването на вътрешната икономика, която през юли изпадна в дефлация. "Ако погледнете от глобална перспектива, определено все още наблюдаваме тенденция към понижаване на цените за тази и за следващата година", добавя Санд.

В началото на август базираният във Флорида превозвач Western Global Airlines подаде искане за защита от фалит по Глава 11, позовавайки се на "неотстъпчивите и бързо нарастващи макроикономически насрещни ветрове, които от края на 2022 г. засягат целия сектор на въздушния товарен транспорт".

Все повече приземени транспортни самолети

Проблемите идват в сложен момент за производителите на самолети, които са инвестирали в разработването на нови товарни версии на широкофюзелажни самолети, чието търсене нарасна по време на пандемията, тъй като авиокомпаниите бързаха да разширят или модернизират флота си.

Според Еди Пенязек от консултантската фирма Ishka от май 2019 г. насам активният флот от товарни самолети е нараснал с 22%, но делът на складираните или неизползвани самолети отново се увеличава. Според данни на Ishka през май 2023 общият брой складирани транспортни самолети е достигнал най-големия брой от 2018 г. - 277 самолета, надминавайки леко пика си от първата половина на 2020 г., когато складираните самолети са били 273. Като дял от общия флот обаче тази стойност е по-ниска отколкото в началото на 2020 г. - съответно 11.1% и 13.2%.

Според източници от бранша Cathay Pacific, петият по големина товарен превозвач, е отложил окончателното решение по потенциална поръчка на стойност 2 млрд. долара. Компанията е заявила в имейл, че ще продължи да извършва оценка на товарните самолети, от които може да има нужда, и остава "отворена за всички възможности".

Все още няма коментари
Нов коментар