Добре дошли в епохата на потребителя отшелник

Световната икономика е свидетел на промяна в поведението на стойност 600 млрд. долара годишно

В известен смисъл пандемията от ковид-19 беше като един момент. След резкия скок през 2020 г. безработицата в богатия свят бързо спадна до най-ниските си нива отпреди пандемията. Богатите страни възвърнаха нивата си на БВП преди ковид за кратко време. И все пак повече от две години след отпадането на локдауните поне една промяна изглежда трайна: потребителските навици в богатия свят се промениха решително и може би за постоянно. Добре дошли в ерата на отшелника!

В годините преди пандемията от ковид делът на потребителските разходи, свързани с услугите, нарастваше стабилно. Тъй като обществата ставаха по-богати, те изискваха повече по отношение на луксозни изживявания, здравеопазване и финансово планиране. След това, през 2020 г., разходите за услуги - от престой в хотел до подстригване, се сринаха поради блокадите. Тъй като хората прекарват повече време у дома, търсенето на стоки скочи, като това важи с особена сила за компютърното оборудване и велоергометрите.

Промяната

Три години делът на разходите за услуги остава под нивото си преди ковид. Спрямо тенденцията преди ковид спадът е още по-рязък. Потребителите от богатия свят харчат от порядъка на 600 млрд. долара по-малко на година за услуги, отколкото бихте очаквали през 2019 г. По-специално, хората са по-малко заинтересовани от разходите за развлекателни дейности, които обикновено са извън дома, включително гостоприемство и отдих. Спестените пари се пренасочват към продукти, вариращи от дълготрайни стоки като столове и хладилници до такива за дрехи, храна и вино.

В страните, които са прекарали по-малко време в изолация, отшелническите навици не са се вкоренили. Разходите за услуги в Нова Зеландия и Южна Корея например са в съответствие с тенденцията преди ковид. На други места обаче отшелническото поведение сега изглежда патологично. В Чехия, която беше ударена от ковид, делът на услугите е с около три процентни пункта под тенденцията. Америка не е далеч. В Япония има 50% спад в резервациите за ресторанти и за забавление. Съжалявам за пияния служител, който се клатушка из развлекателните квартали на Токио: той вече е застрашен вид.

На пръв поглед числата трудно се съчетават с анекдотите. Не е ли по-трудно от всякога да направите резервация в добър ресторант? И дали хотелите не са пълни с гости, което води до скок на цените? И все пак истинският източник на проблемите не е огромното търсене, а ограниченото предлагане. В наши дни по-малко хора искат да работят в хотелиерството - в Америка общата заетост в индустрията остава по-ниска отколкото в края на 2019 г. А прекъсването на пандемията означава, че много хотели и ресторанти, които биха отворили през 2020 и 2021 г., никога не са го направили. Броят на хотелите във Великобритания, който е около 10 хил., не е нараствал от 2019 г.

Компаниите усещат промяната

Компаниите забелязват промяната от 600 млрд. долара. В неотдавнашен разговор за финансовите резултати изпълнителният директор на Darden Restaurants, който управлява една от най-добрите вериги ресторанти в Америка, Olive Garden, отбеляза, че в сравнение с времето преди ковид "ние вероятно сме в този диапазон от 80% по отношение на трафика". В Home Depot - веригата, която продава инструменти за дома, приходите са нараснали с около 15% спрямо 2019 г. в реално изражение. Инвеститорите забелязват. Goldman Sachs проследява цените на акциите на компании, които са склонни да се възползват, когато хората си стоят у дома (като фирми за електронна търговия), и тези, които процъфтяват, когато хората са навън (като авиокомпании). Дори и днес пазарът гледа благоприятно на фирмите, които обслужват домашните гости.

Защо отшелническото поведение се е запазило? Първата възможна причина е, че някои хора продължават да се страхуват от зараза, независимо дали от ковид или нещо друго. В целия богат свят хората заменят претъпкания обществен транспорт с уединението на собствените си превозни средства. Във Великобритания използването на автомобили е в съответствие с нормата преди ковид, докато използването на обществен транспорт доста е намаляло. Хората също изглеждат по-малко запалени по личните услуги. В Америка разходите за фризьорски и лични грижи са с 20% под тенденцията преди ковид, докато разходите за козметика, парфюми и препарати за нокти са нараснали с една четвърт.

Втората причина е свързана с моделите на работа. В целия богат свят хората сега работят около един ден в седмицата у дома, според Джеват Гирай Аксой от King's College London и колеги. Това намалява търсенето на услугите, закупени в офиса, включително обеди, и повишава търсенето на стоки "направи си сам". Миналата година италианците са похарчили с 34% повече за стъклария, сервизи и домакински прибори, отколкото през 2019 г.

Третата причина е свързана с ценностите. Пандемията може би е направила хората наистина повече отшелници. Според официални данни от Америка миналата година хората са спали с около 11 минути повече, отколкото през 2019 г. Те също са харчили по-малко за клубове, които изискват членство и други социални дейности, и повече за самотни занимания, като градинарство, списания и домашни любимци. В същото време глобалните онлайн търсения на Patience, игра на карти, известна още като пасианс, са около два пъти повече от нивото отпреди пандемията. Изглежда, че най-голямото наследство на ковид е разделянето на хората.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved