НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Цената на пикапа на Tesla започва от 61 хил. долара

Cybertruck ще бъде пуснат на пазара през 2024 г., но няма да се предлага в Европа

Мъск демонстрира качествата и управлението на киберпикапа по време на излъчвано на живо събитие в централата на Tesla в Остин
Мъск демонстрира качествата и управлението на киберпикапа по време на излъчвано на живо събитие в централата на Tesla в Остин
Мъск демонстрира качествата и управлението на киберпикапа по време на излъчвано на живо събитие в централата на Tesla в Остин    ©  Reuters
Мъск демонстрира качествата и управлението на киберпикапа по време на излъчвано на живо събитие в централата на Tesla в Остин    ©  Reuters

Tesla обяви, че пуска в продажба дългоочаквания електрически пикап Cybertruck, като цената ще започва от 60 990 долара. Тя е по-висока от първоначално обявената през 2019 г. от 40 хил. долара. В допълнение към най-евтиния модел със задвижване на задните колела, който ще бъде достъпен през 2025 г., догодина ще бъде предложена версия със задвижване на всички колела, която ще струва 79 990 долара, според официалния сайт на компанията. Cyberbeast, която е най-скъпата версия, ще бъде пусната на пазара през 2024 г. за 99 990 долара.

Основаната от Илън Мъск компания планираше да започне доставките през 2021 г., но необичайният дизайн на автомобила предизвика производствени и инженерни трудности и забави процеса. Мъск предупреди през октомври, че първите доставки на пикапа ще бъдат последвани от "изключително трудно" увеличение на производството, което ще продължи поне година и половина.

Мъск демонстрира качествата и управлението на киберпикапа по време на излъчвано на живо събитие в централата на Tesla в Остин, Тексас. "Смятам, че това е най-добрият продукт, който сме произвеждали, най-нестандартният автомбил на пътя и най-накрая бъдещето ще има визия от бъдещето", каза Мъск. Cybertruck се отличава от другите автомобили с уникален дизайн, бронирано покритие, висока скорост и възможност за офроуд преживявания.

Моделът е опитът на Tesla да излезе от рамките на SUV автомобилите и да се изправи срещу такива като Ford, Stellantis и General Motors на пазара за пикапи, които бързо се ориентираха към електрическо задвижване. Мъск представи Cybertruck за първи път на събитие през 2019 г., когато прозорецът на автомобила беше разбит от стоманена топка в опит да се докаже, че е нечуплив. "Може би си спомняте един инцидент отпреди четири години, който не мина съвсем по план", пошегува се Мъск и покани на сцената дизайнера на Tesla Франц фон Холцхаузен да хвърли бейзболна топка по прозореца, който този път не се счупи.

Представянето на пикапа идва, след като през октомври Tesla не успя да покрие очакванията за приходите си заради намаляването на цените и по-малкото доставки на автомобили. В разговор с инвеститорите Мъск заяви, че е загрижен за покачването на лихвените проценти, които биха могли да повлияят на търсенето. Заводът в Тексас се стреми да произвежда 250 хил. пикапа годишно, въпреки че компанията не очаква да изпълни тази цел поне до 2025 г.

"През 2019 г. Tesla предизвика истински фурор по време на представянето на Cybertruck, заявявайки, че началната цена на електрическия пикап ще бъде под 40 хил. долара", коментира Джесика Колдуел, анализатор в платформата за анализи на автомобилната индустрия Edmunds. "Но реалността е такава, че нито един камион, електрически или газов, не се продава на средна цена от 40 хил. долара. В дългосрочен план това е истински тест за Tesla, тъй като представлява първото влизане на марката, което крие риск от гледна точка на продукта и има допълнителното предизвикателство на утвърдена конкуренция", допълни Колдуел пред Reuters.

Моделът не се предлага в Европа

Пикапът не се предлага в Европа, въпреки че Европейският съюз е важен производствен център и ключов пазар за Tesla. Има няколко причини, поради които е малко вероятно скоро да се продава на Стария континент. Първата е, защото Cybertruck е изключително тежък.

Документите, предоставени на американските регулаторни органи, показват, че минималното брутно тегло на превозното средство варира от 4 до 4.5 тона, което може да се окаже проблем, ако Tesla иска да продава пикапа в Европа в този му вид.

"Брутната маса на автомобила за версията с два двигателя е висока, над 3.5 тона", заяви пред Business Insider Педро Пачеко, вицепрезидент на отдела за проучвания в аналитичната компания Gartner. "Това оказва влияние върху европейските разпоредби, защото означава, че най-вероятно няма да е достатъчна шофьорска книжка за лек автомобил", добави той.

За да управляват превозно средство с тегло над 3.5 тона в ЕС, водачите трябва да притежават лиценз от категория С1 - това означава, че за да управлявате произведен в САЩ Cybertruck по европейските пътища, може да се наложи да кандидатствате за лиценз за шофьор на камион.

Друга пречка е, че портът за зареждане на Cybertruck не е съвместим с европейските зарядни устройства. Cybertrucks, които слизат от производствените линии на Tesla в САЩ, работят със стандарта Tesla NAC, който е широко приет в САЩ, но не и с мрежата CCS, използвана от повечето европейски държави.

Пачеко добави, че Tesla вероятно ще се опита да направи промени, за да гарантира, че пикапът ще може да се движи по европейските пътища, включително да направи своята технология за зареждане съвместима с CCS и да намали теглото.

По-големият въпрос е дали Tesla си струва да си направи труда да направи тези промени, като се има предвид относителната непопулярност на грамадни пикапи като Cybertruck в Европа. Европейският пазар на пикапи е съсредоточен предимно върху това, което Пачеко нарича "пикапи от начално ниво" - малки по американските стандарти, но по-подходящи за европейските пътища и градове.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск вече е обсъждал възможността за производство на по-малка версия на киберкрука за европейския пазар, като я определи като "много вероятна" през 2020 г. Оттогава обаче не е имало никакви актуализации и Пачеко заяви, че според него малкият размер на пазара вероятно е фактор за незаинтересоваността на Tesla.

Във всеки случай Tesla вероятно ще има достатъчно проблеми със задоволяването на търсенето на Cybertruck в Северна Америка, без да се притеснява за други континенти.