Tesla, GM и Ford стават предпазливи в разширяването на производството на електромобили

Опасения за търсенето кара компаниите да забавят плановете си

По-високите разходи за финансиране, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, в някои случаи почти изцяло компенсират намаленията на цените на Tesla.
По-високите разходи за финансиране, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, в някои случаи почти изцяло компенсират намаленията на цените на Tesla.
По-високите разходи за финансиране, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, в някои случаи почти изцяло компенсират намаленията на цените на Tesla.    ©  Reuters
По-високите разходи за финансиране, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, в някои случаи почти изцяло компенсират намаленията на цените на Tesla.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Tesla се присъедини към General Motors и Ford в клуба на производителите на автомобили, които стават предпазливи по отношение на разширяването на производствения капацитет на електрически коли. Компаниите се позовават на икономическата несигурност и подчертават опасенията за забавяне на търсенето. Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск заяви, че се опасява, че по-високите разходи по заемите ще попречат на потенциалните клиенти да си позволят автомобилите на компанията въпреки значителното намаляване на цените. Той добави, че ще изчака яснота за икономиката, преди да разшири планирания си завод в Мексико.

"Хората се колебаят дали да си купят нов автомобил, ако има несигурност в икономиката", каза Мъск по време на разговора след отчета за приходите, като говори и за натиска "от заплата до заплата" върху американските работници. "Не искам да навлизам с максимална скорост в несигурността."

Коментарите на Мъск, които доведоха до спад на акциите на Tesla с повече от 4% в следборсовата търговия в четвъртък, идват след предупредителни сигнали от други автомобилни производители и стартиращи компании за електрически превозни средства.

По-рано GM съобщи, че ще забави с една година производството на електрическите пикапи Chevrolet Silverado и GMC Sierra в завода си в Мичиган, като се позова на намаляващото търсене на електрически автомобили.

Миналата седмица Ford заяви, че временно ще съкрати една от трите смени в завода, в който се произвежда електрическият пикап F-150 Lightning. През юли автомобилният производител забави темпото на развитие на производството на електрически превозни средства, като пренасочи инвестициите си към търговски превозни средства и хибриди.

Стартъпът за електромобили Lucid отчете близо 30% спад в производството за третото тримесечие и само минимално увеличение на доставките въпреки големите отстъпки, което поражда притеснения относно търсенето на луксозния седан Air.

Подкрепяната от Amazon компания Rivian, която произвежда електрически пикапи и спортни автомобили, също разочарова инвеститорите този месец, когато се отказа да повиши прогнозата си за годишното производство въпреки по-добрите от очакваните данни за третото тримесечие.

Забавяне на търсенето

"Това подчертава, че в близко бъдеще може да има забавяне в търсенето на електрически превозни средства", казва пред Reuters Том Нараян, глобален анализатор за автомобилната индустрия в RBC Capital Markets. "Но това е свързано по-скоро с цените и достъпността, отколкото с отхвърлянето на електромобилите."

Нараян заяви, че очаква това да бъде "спад", който ще се преодолее с намаляването на цените на електромобилите и появата на по-евтини варианти.

Автомобилните производители имат милиарди долари инвестиции, свързани с електрификация, които зависят от това как ще се развият следващите няколко тримесечия. Притесненията за забавяне на търсенето нарастват точно в момента, в който компаниите се справят с ограниченията във веригата за доставки, които разрушиха производствените планове.

През юли Reuters съобщи, че пазарът в САЩ не се разраства достатъчно бързо, за да предотврати натрупването на непродадени електрически автомобили в някои автокъщи.

За да предотврати намаляването на търсенето, лидерът на пазара Tesla, който има най-големите маржове на печалба в индустрията, пръв и най-агресивно намали цените, принуждавайки другите да последват примера му и да свият маржовете. Но сега Мъск заявява, че по-високите разходи за финансиране, дължащи се на нарастващите лихвени проценти, предназначени за борба с упорито високата инфлация, в някои случаи почти изцяло компенсират намаленията на цените, Това кара потребителите, които искат да се откажат от автомобилите с висока консумация на гориво, да бъдат предпазливи.

"Ако лихвените проценти останат високи, за хората ще бъде много по-трудно да си купят автомобил. Те просто не могат да си го позволят", каза Мъск и добави, че ще "ускори" разширяването на завода в Мексико, ако лихвените проценти се понижат.

Това не се очаква да се случи в САЩ поне до юни 2024 г., въз основа на текущите пазарни оценки. Последните стабилни икономически данни предполагат, че централната банка може да остави лихвените проценти по-високи за по-дълго време.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    tqb49541797 avatar :-|
    scott
    • - 6
    • + 2

    голем кеф!
    ТЕЗ СИ ЗНАЯТ, ЧЕ ПРОДАДОХА МЪРТВОРОДЕНА ТЕХНОЛОГИЯ на правителства, богати гъзари и зеленосно фондации.
    МАСОВИЯ ПОТРЕБИТЕЛ ИМА ЪКЪЛ В ГЛАВАТА. С ЕЛЕКТРИЧКИТЕ САМО БОГАТИТЕ ШЕ ПЛАЧАТ.
    ФАЛИТ И ЩУТ У ГЪЗОТ. а най-вече - сперане на субсидиен.

    Нередност?
  • 3
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#2] от "scott":

    ти ли имаш акъл бе, вгъзражданец 🤣

    Нередност?
  • 6
    imaligoogle_hr avatar :-P
    imaligoogle_hr
    • - 2
    • + 1

    Пълна идиотщина е да не можеш, да стигнеш от София до Синеморец за 4ч!
    Тръгвам на изпарения, зареждам за 5мин. и с 1/2 резервоар съм на морето. :)
    В 17:30ч. тръгваме и в 22ч. сме на мезе и питие на плажа.
    Има ли електрическа играчка, която може да направи това? !!!

    Нередност?
  • 7
    vasilangelov avatar :-?
    Vasil Angelov
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#6] от "imaligoogle_hr":
    С повечето масови електрички тип 'семеен автомобил' ще ти трябва едно бързо дозареждане от около ~15 минутки някъде по пътя и толкоз.
    Демек за 4ч15мин. Колко точно да е драма.
    Неслучайно в софия вече има Tesla, Kona и всякакви подобни на всяка крачка :)
    Надали масово са толкоз глупави хората...

    Нередност?
  • 8
    imaligoogle_hr avatar :-?
    imaligoogle_hr
    • + 1

    До коментар [#7] от "Vasil Angelov":

    Със 140 км/час, включен климатик, за да е комфортно на всички 5 здрави мъже по над 100 кг ли?
    Не забравяй, че сравняваш кола за 100 хиляди с таква за 3 хиляди!
    Къде е Киро на кирия!??!?
    И ако станцията не работи за зареждане?
    А при -15 градуса и як вятър зарежда ли се, докато парното работи?
    И като пристигнем на 1%, къде я включвам?!?!?
    Просто не разбирам, защо аз да не мога да избирам, къде да заредя и къде да паркирам, а да завися от зареждачката?!?!
    За загуба на свобода говоря.

    Нередност?
Нов коментар