🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Индия конкурира Китай в доставките за Walmart

Нараства броят на големи търговски вериги, които пренасочват вноса си към Индия, Виетнам и Тайланд

Walmart внесе една четвърт от продуктите си от Индия в периода между януари и август тази година, показват данните на компанията Import Yeti.
Walmart внесе една четвърт от продуктите си от Индия в периода между януари и август тази година, показват данните на компанията Import Yeti.
Walmart внесе една четвърт от продуктите си от Индия в периода между януари и август тази година, показват данните на компанията Import Yeti.    ©  Reuters
Walmart внесе една четвърт от продуктите си от Индия в периода между януари и август тази година, показват данните на компанията Import Yeti.    ©  Reuters

Търговската верига Walmart ще внася голяма част от продуктите си от Индия вместо от Китай, сочат данни на Reuters. Компанията смята да ограничи доставките си от Китай, за да намали разходите си и да разшири източниците си на доставки. Неговият съперник Amazon също се е насочил към Индия и очаква износ на стойност 20 млрд. долара през 2025 г.

Walmart внесе една четвърт от продуктите си от Индия в периода между януари и август тази година, показват данните на компанията Import Yeti. За сравнение, вносът от Индия през 2018 г. е бил едва 2%. Данните показват, че доставките от Китай са намалели от 80% през 2018 г. до 60% в периода януари - август през 2023 г.

Покачването на цените на вноса от Китай и политическото напрежение между Вашингтон и Пекин подтикват все повече големи американски компании да разчитат на доставки от Индия, Виетнам и Тайланд.

Скокът в лихвите и поскъпването на продуктите затрудняват не само купувачите, но и търговските вериги като Walmart, които трябва да бъдат внимателни в предсказването на потребителските разходи. "Искаме най-добрите цени. Това означава, че не можем да разчитаме само и единствено на един доставчик, защото постоянно трябва да се справяме с различни предизвикателства - от недостиг на материали до природни бедствия", казва изпълнителният вицепрезидент по снабдяването Андреа Олбрайт.

В изявление от Walmart обясняват, че смяната на доставчиците не означава непременно, че вече не разчитат на китайския пазар и не се влияят от него. "Ние сме разрастващ се бизнес и това означава, че трябва да разширим капацитета си на производство", категорични са от веригата. "Индия се превърна в ключов компонент към това разширяване на производството", коментира Олбрайт.

Walmart ускори растежа си в Индия от 2018 г. насам, когато купи 77% в индийската фирма за електронна търговия Flipkart. Две години по-късно тя се ангажира да внася стоки от Индия на стойност 10 млрд. долара всяка година до 2027 г. Олбрайт каза, че тази цел е на път да бъде реализирана. В момента тя внася от Индия стоки на стойност около 3 млрд. долара годишно.

Защо компаниите сменят доставчиците си?

Walmart внася в САЩ разнообразие от стоки от Индия, които варират от детски играчки и електроника, до велосипеди и лекарства. Търговската верига започна първите си доставки през Бангалор през 2002 г. В момента за компанията работят повече от 100 хил. души в страната, включително временни работници, разпределени в няколко офиса на Walmart Global Tech India unit, Flipkart Group и PhonePe.

Фондовата борса на Индия достигна рекордно високи стойности тази година и я превърна в страната, която има потенциал да изпревари Китай по евтино и мащабно производство. Постоянното разрастване на пазара на труда и технологичният напредъкв Индияпривличат големи вериги и компании, в това число и Walmart. От друга страна, Китай отчита първо намаление на населението от 60 години насам.

Главният изпълнителен директор на Walmart Дъг Макмилън сподели в Х, че е щастлив да види, че Индия се превръща в "атрактивна страна за инвестиции", и каза, че Walmart ще продължи да подкрепя растежа й и да създава възможности за развитие.

Експерти смятат, че покачващите се цени на доставките от Китай и поскъпващата работна сила също са подтикнали компаниите да изберат Индия. Минималната заплата в Китай, която е между 1420 юана и 2690 юана месечно (198 - 376 долара), варира спрямо провинциите и градовете. За сравнение, минималната месечна заплата в Индия за неквалифицирани и полуквалифицирани работници е между 9 хил. и 15 хил. рупии (108 - 180 долара).

Пандемията от коронавирус разкри слабите места във веригата за доставки на САЩ, които разчитат твърде много на малък брой пазари. "Да планираш за геополитическо събитие е като да се подготвяш за ураган. Това, което можем да контролираме, е откъде идват продуктите ни и да направим така, че Коледа да се състои, ако нещо се случи по веригата за доставки", коментира Олбрайт. Пакистан и Бангладеш също са се възползвали от стратегията на Walmart, разширявайки дейността си като доставчици на домашни потреби и облекло.

Индийската централна банка прогнозира, че икономиката на страната ще нарасне с 6.5% през тази година в сравнение с китайската икономика, чийто растеж се очаква да бъде 5%.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар