Amazon предупреждава за забаване на ръста на облачния си бизнес

Въпреки това компанията отчита по-висока печалба от очакваното през първото тримесечие

В по-дългосрочен план Amazon каза, че ще бъде в добра позиция да се възползва от най-новите тенденции в "големите езикови модели" - технологията зад ChatGPT - и генеративния изкуствен интелект.
В по-дългосрочен план Amazon каза, че ще бъде в добра позиция да се възползва от най-новите тенденции в "големите езикови модели" - технологията зад ChatGPT - и генеративния изкуствен интелект.
В по-дългосрочен план Amazon каза, че ще бъде в добра позиция да се възползва от най-новите тенденции в "големите езикови модели" - технологията зад ChatGPT - и генеративния изкуствен интелект.    ©  Reuters
В по-дългосрочен план Amazon каза, че ще бъде в добра позиция да се възползва от най-новите тенденции в "големите езикови модели" - технологията зад ChatGPT - и генеративния изкуствен интелект.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американският технологичен гигант Amazon предупреди, че забелязва забавяне на темпа на ръст на приходите от облачния си бизнес Amazon Web Services (AWS). Постъпленията на AWS са нараснали с 16% до 21.4 млрд. долара, което е малко над прогнозите от 21.2 млрд. долара, но значително под 37% отчетени през същия период на миналата година. Според финансовия директор на компанията Брайън Олсавски това се дължи главно на тенденцията клиентите на AWS да търсят начини за намаляване на разходите.

Акциите на компанията скочиха с над 10%, след като Amazon обяви финансовите си резултати за първите три месеца на годината. Постъпленията за тримесечието са достигнали 127.4 млрд. долара, което е ръст от 9% в сравнение със 116.4 млрд. долара, отчетени през същия период на миналата година. Новината за намаления интерес към AWS обаче обърна възходящия тренд и в края на търговията в четвъртък ценните книжа се продаваха с 2% по-евтино. Облачният отдел на технологичната компания по принцип е главния двигател на печалбата на Amazon, което е и причината за рязката промяна в котировката на акциите.

Рекламният бизнес на Amazon, чиито приходи скочиха с 23% на годишна база до 9.51 млрд. долара, се е възползвал от инвестициите на компанията в машинно обучение, заяви изпълнителният директор Анди Джаси. Въпреки че бизнес клиентите харчат "по-предпазливо" за облачни услуги, добави той, услугите за съхранение и машинно обучение на Amazon ще осигурят "много растеж напред", смята Джаси, цитиран от The Guardian.

Въпреки това притеснението относно бъдещето на AWS сред висшите служители на компанията е малко. "Хората понякога забравят, че повече от 90% от глобалните разходи за ИТ все още са на място и ако вярвате, че това уравнение ще се преобърне - което ние вярваме - то ще се премести в облака", заяви изпълнителният директор, цитиран от Financial Times.

В по-дългосрочен план Amazon каза, че ще бъде в добра позиция да се възползва от най-новите тенденции в "големите езикови модели" - технологията зад ChatGPT - и генеративния изкуствен интелект. Олсавски посочи инвестициите в направени по поръчка чипове, които според него могат да се справят с необходимата компютърна обработка, както и потенциала на гласовия асистент Alexa. "Започваме от доста добро място с Alexa, защото имаме... няколкостотин милиона крайни точки, използвани в развлеченията и пазаруването и интелигентния дом и информацията, както и голямо участие от партньори на екосистеми от трети страни", каза той пред FT.

Според Зено Мърсър, анализатор в Robo Global, този оптимизъм не е напълно оправдан. Той изрази скептицизъм относно плановете за Alexa предвид скорошните съкращения на работни места в това подразделение и усещането, че това вече не е основен приоритет. "Тази област е била яма за пари", каза той пред FT.

Индия остава на заден план

Amazon пропусна каквото и да е споменаване на Индия в обявяването на финансовите си резултати. Това е забележителна промяна за компанията, която постоянно подчертаваше бързия растеж и възходящите перспективи на пазара в Южна Азия.

Отсъствието на Индия в тримесечните печалби се случва за първи път от началото на 2014 г., но не е изненадващо. То следва спирането на множество услуги, включително доставка на храна и дистрибуция на едро, в страната, което кара много анализатори да се чудят дали американският гигант намалява мащаба на операциите в страната на фона на глобалното преструктуриране.

През последното десетилетие Amazon е вложил над 7 млрд. долара в операциите си в Индия и се конкурира агресивно с Flipkart, подкрепян от Walmart. Amazon изостава от Flipkart и се бори да навлезе в по-малките индийски градове, според доклад на Sanford C. Bernstein. От друга страна, Walmart полага все повече усилия в Индия и е похарчил близо 2.5 млрд. долара в страната само тази година.