🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Все повече кораби не използват Червено море и Суецкия канал

Причината са постоянните атаки от страна на йеменските хути

Дори увеличеното внимание от страна на армиите на САЩ и Великобритания не успява да върне нужната сигурност
Дори увеличеното внимание от страна на армиите на САЩ и Великобритания не успява да върне нужната сигурност
Дори увеличеното внимание от страна на армиите на САЩ и Великобритания не успява да върне нужната сигурност    ©  Reuters
Дори увеличеното внимание от страна на армиите на САЩ и Великобритания не успява да върне нужната сигурност    ©  Reuters

Броят на корабите, които преминават през Червено море и Суецкия канал, намалява драстично от началото на годината. Главната причина за това са атаките от страна на йеменските хути в морето в Близкия изток, като те накараха редица компании да преначертаят пътя на корабите си, съобщава Financial Times.

Според експерти по сигурността макар решението на САЩ и Великобритания да бомбардират цели, свързани с хутите, увеличение в трафика през двете точки засега липсва. Въпреки това действията на Вашингтон и Лондон като че ли дадоха резултат, тъй като атаките в Червено море намаляха сериозно.

Войнстващата групировка е предприела само четири по-големи атаки срещу плавателни съдове от 26 януари насам. При всички, с изключение на последната атака на 12 февруари, ракетите не успяха дори да ударят кораба. Честотата на агресия от страна на хутите е намаляла значително, откакто силите на САЩ и Обединеното кралство започнаха удари по ракетните площадки на групировката и въздушните и морските дронове на 11 януари.

Привидното затишие накара министъра на отбраната на Обединеното кралство Грант Шапс да каже на Камарата на общините миналата седмица, че атаките срещу плавателни съдове са станали "по-малко сложни и по-спорадични" след бомбардировките. Въпреки това продължаващото нежелание на много корабни компании да плават през водите край Йемен повдигна въпроси за това каква промяна в условията може да накара корабните компании да започнат да използват района, който е вратата към стратегически жизненоважния Суецки канал.

Вместо това те използват много по-дългия и по-скъп маршрут между Европа и Азия през нос Добра надежда. Джон Гахаган, президент на специалистите по морски рискове в Sedna Global, каза, че кампанията с въздушни удари, изглежда, е "деградирала" способността на хутите да предприемат чести атаки. Но той добави, че "докато темпото на атаките спадна, заплахата за корабоплаването остава".

Якоб Ларсен, ръководител на морската безопасност и сигурност за Bimco, международна асоциация на корабособствениците, каза, че се съмнява, че е "реалистично" коалицията между САЩ и Обединеното кралство да премахне изцяло заплахата от хутите. "Загрижени сме, че все още е възможно хутите да атакуват и да удрят кораби", каза Ларсен. "Въпреки че способността им да правят това е намалена, повечето корабни компании признават, че заплахата не е премахната или неутрализирана", добави той пред Financial Times.

Според данни на базираната в Лондон морска компания Clarksons, през седмицата до 5 февруари пристиганията с контейнерни кораби в Аденския залив са намалели с 92% средно в сравнение с първата половина на декември. Пристигащите автомобилни превозвачи са намалели с 91%, докато общият трафик през региона е намалял със 73%. Данните показват, че за момента няма връщане към маршрута през Червено море.

Дори сравнително скромните скорошни атаки предизвикаха нови отклонения. Френската CMA CGM, третата по големина в света линия за контейнерни превози, обяви на 5 февруари, че спира транзита в региона, след като ракети бяха изстреляни по неин кораб.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 2

    Горният текст е чистосърдечно признание, че хегемонът е в състояние на сериозна дисфункция.
    Страната с военен бюджет, равен на сбора на всички останали пари за отбрана на 194-те страни, не може да направи н и щ и ч к о срещу няколко хиляди хути със сандали, къси панталони и калашници, освен да изстрелва по палатковите им лагери из пустинята ракети за стотин млн. долара. От което никаква полза няма.
    Явно трябва да се припомни, че хутите обявиха, че в подкрепа на каузата на палестинския народ, избиван в Газа от евреите, атакуват единствено кораби, собственост на израелски компании, свързани по някакъв начин документално с Израел или пътуващи за/от израелски пристанища. Няма данни за нападения над кораби, невлизащи в тая група.
    В този смисъл военната акция с пищното заглавие на Пентагона около Баб ал Мандеб е провалена отвсякъде, щом дори в Капитал го признават,

    Нередност?
Нов коментар