Медийните компании се обединяват за съвместен спортен стриймър

Disney, Fox и Warner Bros Discovery имат нов план за играта

Повече от 100 млн. американци гледаха на 11 февруари Super Bowl, най-голямото събитие в спортния календар на страната и в нейните телевизионни програми. През 2023 г. аудиторията на футболния мач (от американския вид) беше повече от два пъти по-голяма от тази на следващото най-гледано предаване през тази година. Въпреки че голяма част от гледането на телевизия е мигрирало към стрийминг платформи, когато американците искат да гледат спорт, "линейната" телевизия от старата школа е мястото, където отиват.

Това ще се промени ли? На 6 февруари три от най-големите спортни канали в Америка - Disney (домът на спортната мрежа ESPN), Fox и Warner Bros Discovery (WBD) - разкриха план за пренасяне на най-ценното им съдържание на нова платформа. Все още неназованият стриймър ще започне дейността си тази есен, показвайки всичко от американския футбол до тениса на Уимбълдън. Ако успее, това може да промени правилата на медийния бизнес.

Промяна на правилата на медийния бизнес

Повечето други видове телевизия вече са преместени онлайн. Миналата година стриймингът отчита повече минути гледане в Америка, отколкото излъчването или кабелната телевизия, според аналитичната компания Nielsen. Спортът е изключение. Въпреки че големите технологии добавиха спорт към своето меню - Amazon и YouTube купиха права върху американския футбол, Apple се захвана с истинския футбол, а Netflix е напът да се бори с борбата - истинските фенове на спорта все още трябва да дадат пари за кабел. Публиката е огромна: 44 от 50-те най-гледани предавания в Америка миналата година са спортни.

Новата услуга ще бъде най-големият спортен залог, направен на стрийминг. Общата стойност на спортните права върху платформата - голф, NASCAR, хокей и много други - ще бъде около 16 млрд. долара годишно, изчислява брокерската компания Bernstein. Като цяло списъкът със съдържание ще включва около 55% от американските спортни права по стойност, казват от банката Citigroup.

Някои се чудят дали новият претендент някога ще стигне до стартовата линия. Антитръстовите регулатори може да възразят срещу три гиганта в спортното съдържание да работят заедно. А съвместните предприятия могат да бъдат тромави. Мнозина вече сравняват новия стриймър с Hulu, ранна платформа, създадена през 2007 г. от Fox и NBC за противодействие на заплахата, породена от YouTube. Споделената собственост го забави, сложи спирачка на инвестициите и му спечели прякора ClownCo. Новото спортно начинание рискува да се окаже ClownCo 2.0, казва Брайън Уизър от Madison and Wall, рекламна консултантска компания.

Успехът може да зависи от цената

Успехът може да зависи от цената. Изследователската фирма LightShed Partners прогнозира, че абонаментът ще започне от 35 долара на месец (плюс щедра помощ от реклами), по-малко от половината от цената на цялостен спортен пакет по кабел. Пристрастените към спорта може да сметнат предложението за недостатъчно. Но обикновените фенове може да се изкушат най-накрая да се откажат от кабела, ускорявайки упадъка на кабелните и сателитните фирми, които вече загубиха половината от своите американски абонати през последното десетилетие.

Какво предлага това за Disney, WBD и Fox? Те ще загубят в началото, тъй като сочният пазар на кабели се свива. Но целевият пазар е домакинства само за стрийминг, които никога не са имали кабелна телевизия, каза Лаклан Мърдок, шеф на Fox, на инвеститорите на 7 февруари. И като предоставят на зрителите пакет за стрийминг, включително спорт, те биха могли да намалят спада на клиентите. Хората могат лесно да анулират своя абонамент за Disney+, след като преядат с най-новия спин-оф на "Междузвездни войни" (около 5% го правят всеки месец). Но те не могат да прежалят цял футболен сезон. И когато това приключи, ще дойде време за баскетбол, след това за бейзбол и така нататък.

Обединяването на силите може също да подобри преговорната сила на триото по отношение на спортните лиги. Конкуренцията за спортни права е интензивна, тъй като се натрупват нови кандидати като големи технологични компании. Ако Disney, WBD и Fox наддават заедно, те биха могли да овладеят инфлацията на цените за правата за разпространение, които сега изискват лигите. За компаниите, останали извън инициативата, нейното успешно стартиране би представлявало техния "най-лош кошмар", твърдят от LightShed Partners. Фирми като Paramount и NBCUniversal може да се окажат по-трудни да привлекат зрителите към собствените си инициативи за стрийминг на спорт дори когато спадът на кабелния пазар, където те все още правят повечето си пари, се ускорява. Време е за нов план за игра.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар