🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Руският петролен "сенчест флот" няма адекватна застраховка против разливи

Според изтекли документи и "Ингосстрах" си запазва правото да анулира покритие на кораби, превозващи суров петрол над тавана от 60 долара

Руските петролни танкери, използвани за заобикаляне на западните санкции, разчитат на застраховки, които изглеждат невъзможни за изплащане, съобщава Financial Times, позовавайки се на изтекли документи. Досиетата, с които са се запознали британското издание и датската медийна група Danwatch, разкриват, че редица руски кораби, пътуващи от Балтийско море, разчитат на застраховка, която лесно може да бъде анулирана в случай за злополука.

Базираната в Москва застрахователна агенция "Ингосстрах", която е един от най-големите руски застрахователи, предоставя покритие, което е необходимо на превозвачите за влизане в пристанища по целия свят. Но договорът включва "клауза за избягване на санкции", благодарение на която може да се анулират искове, свързани с повечето танкери, превозващи руски петрол.

Изтекъл договор на "Ингосстрах" показва, че компанията изисква руският износ на петрол да е "в съответствие с приложимите закони на САЩ, Великобритания и ЕС" и изрично цитира регламент на ЕС, който включва въведения от страните от Г-7 таван на цената на руския петрол от 60 долара за барел. Според данни на Kiyv School of Economics, цитирани от FT, повече от 90% от суровия руски петрол, който е изнесен от Балтийско море през декември, е продаден над този таван.

"Ингосстрах" отделно потвърждава, че си запазва правото да отмени покритието на кораби, засечени да продават петрол над този таван, дори ако те не са използвали западни услуги. Според говорител на застрахователя, цитиран от FT, "Ингосстрах" желае да избегне риска от "вторични санкции и уронване на репутацията". Запитан дали "Ингосстрах" няма да изплати обезщетение, ако плавателен съд, превозващ нефт на цена над горната граница, причини разлив, говорителят заяви, че отговорът "няма да се различава" от този на "всеки друг международен застраховател". "Ингосстрах" не толерира подобно поведение на клиентите си", добавя той.

Броят на танкерите без западна застраховква, превозващи руски нефт, се е увеличил след въвеждането на тавана на цената на петрола. През трите месеца от декември насам компанията за анализ на данни Kpler е идентифицирала 191 превоза на суров петрол от руски пристанища в Балтийско море, като от 140 от тях са извършени с кораби, които нямат застраховка на западни доставчици. Повечето от тези превози също така са извършени от танкери на възраст от повече от 15 години.

Според изтеклите документи "Ингосстрах" е застраховала няколко кораба, преминали през датски води, включително 17-годишния Naxos, който на 14 декември е превозил нефт от Приморск, като Kpler идентифицира товара като идващ от държавната "Роснефт". Според руски митнически данни в продължение на две седмици преди и след отпътуването на Naxos не е имало курсове, превозващи суров петрол на "Роснефт" на цена под 60 долара за барел. "Ингосстрах" е заявила, че ще "разгледа този въпрос", но че "разследването ще отнеме известно време".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар