Световната корабна флотилия застарява, а компаниите се бавят със зелените горива

Руските санкции от началото на войната в Украйна са увеличили цената на застаряващите танкери

Според оценките на Clarksons капацитетът на корабостроителниците е намалял с 35% от 2010 г. насам, тъй като през последните години корабостроителниците се консолидираха
Според оценките на Clarksons капацитетът на корабостроителниците е намалял с 35% от 2010 г. насам, тъй като през последните години корабостроителниците се консолидираха
Според оценките на Clarksons капацитетът на корабостроителниците е намалял с 35% от 2010 г. насам, тъй като през последните години корабостроителниците се консолидираха    ©  Reuters
Според оценките на Clarksons капацитетът на корабостроителниците е намалял с 35% от 2010 г. насам, тъй като през последните години корабостроителниците се консолидираха    ©  Reuters

Световният корабен флот е достигнал най-старата си средна възраст от почти 15 години насам въпреки нарастващия натиск върху корабособствениците да поръчват нови, по-екологични плавателни съдове и да подпомагат декарбонизацията на световната търговия.

Корабните брокери, които консултират собствениците по въпросите на корабостроенето, заявиха пред Financial Times, че индустрията се колебае дали да поръча нови плавателни съдове, които да работят с по-екологични горива, на фона на несигурността относно наличието на тези енергийни ресурси. В същото време корабособствениците се възползват от нарастващото търсене на кораби втора ръка от операторите на "флота в сянка", превозващ руски петрол, който е обект на санкции, което означава, че много кораби, които са на купчините за скрап, все още плават.

Остаряване

Средната възраст на световния корабен флот достигна 13.7 години през декември, което е най-старата възраст от 2009 г. насам, според данни, събрани от корабния брокер Clarksons и предоставени на Financial Times. Данните изключват малките кораби с обем под 5000 бруто тона. В края на миналата година флотът за контейнерни превози достигна 14.3 години, което е най-високата възраст, откакто Clarksons започна да събира данни през 1993 г. Средната възраст на танкерите, които превозват нефт и други течности, достигна връх от 12.9 години за две десетилетия.

Ричард Матюс, директор проучвания в корабния брокер Gibson, заяви, че "почти не сме виждали танкери, които да бъдат бракувани" след нахлуването в Украйна, което накара западните правителства да наложат ограничения върху търговията с руски стоки. В транспортирането на руския петрол се намеси сенчест флот от компании с непрозрачна собственост, които изкупуват по-стари и по-евтини танкери, които големите петролни компании често смятат да бракуват след 15 години употреба. Пазарната стойност на 15-годишен танкер тип Aframax - среден тип, който често се използва за транспортиране на руски петрол - е скочила със 129% до 40 млн. долара след руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г., по данни на Gibson. В същото време пазарната цена за продажба на кораби Aframax за скрап се е увеличила само с 40% до 9.2 млн. долара.

Корабособствениците "не предават кораби за скрап, защото могат да се спечелят толкова много пари", казва Матюс. Войната в Украйна също така косвено повиши цената на превоза на петрол, тъй като Европа купува вносния си петрол от по-далечни производители от Русия, а собствениците на танкери получават повече пари, за да пътуват на по-дълги разстояния. Корабоплавателните компании може да не желаят да поръчват нови кораби и поради несигурността по отношение на екологичните регулации и алтернативните горива, каза Стивън Гордън, директор проучвания в Clarksons. Предложени са редица алтернативи на изкопаемите горива, включително амоняк и зелен метанол, въпреки че тези ресурси остават оскъдни.

Несигурни зелени регулации

Корабният флот застарява въпреки нарастващия натиск от страна на регулаторите и клиентите за декарбонизация. Миналото лято дипломатите от Международната морска организация към ООН определиха цел за корабоплаването, което доставя около 90% от търгуваните стоки в света, да постигне нулеви нетни емисии "до или около" 2050 г. Но те все още не са постигнали съгласие за икономически мерки, като например такса за въглеродни емисии, която би намалила сегашната ценова разлика между изкопаемите горива и по-скъпите екологични горива.

Тристан Смит, изследовател в областта на корабоплаването и енергетиката в Калифорнийския университет, заяви, че слабите екологични разпоредби рискуват да направят инвестициите в по-стари кораби изгодни и означават, че "корабите, които замърсяват повече, остават във флота по-дълго".

Застаряването на флота е естествен резултат от това, че плавателните съдове наближават края на жизнения си цикъл след последния пик на корабостроенето през 2010 г. Но е малко вероятно тенденцията да се обърне в близко бъдеще.

Според оценките на Clarksons капацитетът на корабостроителниците е намалял с 35% от 2010 г. насам, тъй като през последните години корабостроителниците се консолидираха. "Наблюдаваме нарастване на броя на [новопостроените] контейнеровози и кораби за втечнен природен газ, което може да смекчи тенденциите на застаряване. Но при бълкерите - за превоз на руди, въглища, цимент и др., и танкерите програмите за ново строителство са малки, така че тенденциите на застаряване ще продължат", казва Стивън Гордън.