🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китай е приютил кораб, свързан с доставки на оръжие от Северна Корея към Русия

От август 2023 г. корабът е направил поне 11 пътувания до Русия

Руският кораб "Ангара", който от август 2023 г. насам е пренесъл в руски пристанища хиляди контейнери, за които се смята, че съдържат севернокорейски боеприпаси, от февруари е закотвен в китайска корабостроителница в източната провинция Джъдзян
Руският кораб "Ангара", който от август 2023 г. насам е пренесъл в руски пристанища хиляди контейнери, за които се смята, че съдържат севернокорейски боеприпаси, от февруари е закотвен в китайска корабостроителница в източната провинция Джъдзян
Руският кораб "Ангара", който от август 2023 г. насам е пренесъл в руски пристанища хиляди контейнери, за които се смята, че съдържат севернокорейски боеприпаси, от февруари е закотвен в китайска корабостроителница в източната провинция Джъдзян    ©  Reuters
Руският кораб "Ангара", който от август 2023 г. насам е пренесъл в руски пристанища хиляди контейнери, за които се смята, че съдържат севернокорейски боеприпаси, от февруари е закотвен в китайска корабостроителница в източната провинция Джъдзян    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Китай предоставя пристанище на санкциониран от САЩ руски товарен кораб, замесен в трансфери на севернокорейско оръжие за Русия, докато в САЩ се засилват опасенията относно подкрепата на Пекин за войната на Москва в Украйна. Това показват сателитни снимки, получени от Reuters. Британският мозъчен тръст Royal United Services Institute (RUSI) заяви, че руският кораб "Ангара", който от август 2023 г. насам е пренесъл в руски пристанища хиляди контейнери, за които се смята, че съдържат севернокорейски боеприпаси, от февруари е закотвен в китайска корабостроителница в източната провинция Джъдзян.

Присъствието на кораба в китайското пристанище подчертава предизвикателствата, пред които са изправени Съединените щати и техните съюзници, докато се опитват да пресекат военната и икономическата подкрепа за Русия.

Тъй като Украйна е подложена на подновена руска атака и изпитва недостиг на боеприпаси, американските официални лица отправят все по-остри предупреждения за помощта от страна на Китай за възстановяване на руската армия след първите неуспехи във войната в Украйна.

Очакванията бяха тази подкрепа да бъде на първо място в дневния ред тази седмица, когато държавният секретар Антъни Блинкен посети Пекин. Вторият по ранг дипломат в Държавния департамент Кърт Кембъл заяви този месец, че Вашингтон няма да "стои безучастно", ако Пекин увеличи подкрепата си за Москва.

Говорител на Държавния департамент на САЩ заяви, че той е запознат с "достоверни сведения от открити източници", според които "Ангара" в момента е закотвена в китайско пристанище, и е повдигнал въпроса пред китайските власти.

В разрез с резолюция на Съвета за сигурност на ООН

"Призоваваме всички държави членки да изпълнят задълженията си съгласно Резолюция 2397 на Съвета за сигурност на ООН", заяви официалният представител, позовавайки се на резолюция на ООН, която ограничава търговията със Северна Корея и изисква от държавите от ООН да дерегистрират всички кораби, участващи в незаконни дейности.

"Когато министър Блинкен се срещне с колегите си от КНР тази седмица, той ще засегне редица проблеми, включително войната на Русия срещу Украйна и връзките между Русия и КНДР", заяви говорителят, като посочи Китай и Северна Корея с инициалите на официалните им имена.

Сателитните снимки, които RUSI получи през последните месеци от компании, включително базираната в Сан Франциско фирма за изображения на Земята Planet Labs PBC, показаха, че "Ангара" е акостирал в корабостроителницата Zhoushan Xinya в Джъдзян, която на своя уебсайт твърди, че е най-голямата частна компания за ремонт на кораби в Китай.

Корабът е разкрит по уникалния транспондер на системата за автоматична идентификация (AIS), който е бил включен за кратко, вероятно от съображения за безопасност, докато е преминавал през натоварен участък от Корейския проток на път за Китай.

От RUSI казват, че преди да пристигне в Китай на 9 февруари за ремонт, "Ангара" е акостирал през януари в севернокорейски и руски пристанища с изключен транспондер. Той отново е спрял да предава сигнал малко след пристигането си в Китай.

Поне 11 пътувания до Русия

Санкционираният кораб е извършил най-малко 11 доставки между севернокорейското пристанище Раджин и руските пристанища от август 2023 г. според RUSI, който проследява движенията му като част от проект за наблюдение на мрежите за избягване на санкции на Северна Корея.

Китайското посолство във Вашингтон заяви, че не е запознато с подробностите, свързани с "Ангара", но че Китай "винаги се противопоставя на едностранни санкции и юрисдикция, която няма основание в международното право или мандат от Съвета за сигурност". Китайското външно министерство също каза, че няма информация по въпроса.

САЩ и десетки други страни заявиха по-рано тази година, че трансферите на оръжия от Северна Корея на Русия "очевидно" нарушават множество резолюции на Съвета за сигурност на ООН. Джоузеф Бърн, научен сътрудник в RUSI, казва, че правителството на Китай трябва да знае, че санкционираният от САЩ кораб се намира в неговата корабостроителница.

"Ако остави ("Ангара") да отплава от пристанището непроверен и току-що ремонтиран, тогава това показва, че Китай вероятно няма да предприеме никакви действия спрямо тези руски кораби", каза Бърн.

Вашингтон многократно е призовавал Китай да не подпомага военните усилия на Москва след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Миналата седмица американският държавен секретар Блинкен разкритикува китайската подкрепа за руската отбранителна индустрия, като каза, че Пекин в момента е основният съюзник на Москва във войната срещу Украйна, като предоставя критични части за оръжия. Руското външно министерство и корабостроителницата Zhoushan Xinya не отговориха на исканията на агенцията за коментар относно "Ангара".

На сайта на корабостроителницата се казва, че нейните клиенти идват от цяла Азия, Европа и САЩ и че има "стратегическо сътрудничество" с глобални корабни компании, включително Maersk и тайванската Evergreen Marine Corp, както и партньорства с европейски технологични компании.

Русия и Северна Корея многократно отхвърлиха критиките относно доставките на оръжия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар