Подслушано в учителската стая
Защо бивша гимнастичка, програмист инициатор на щуротии и моден дизайнер с татуировки и обеци избират да станат учители, това продължава да им харесва, а на всичкото отгоре децата ги обожават
Валерия Кръстева
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Александър Гергинов е на 34 години. Преподава рисуване и моден дизайн в Професионалната гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза". Той е познато име в модния бранш покрай марката си Ham&Eggs. Преди няколко години почти на шега решава да се върне в училището, където е учил. Иначе си е играл "на училище" още като малък и е тормозил приятелите си със задачи за по-горните класове. Сега не спестява двойките, но учениците го боготворят. Има много татуировки и обеци, но казва, че за щастие нито един ученик не се е продупчил заради него.
Явор Никифоров е на 31 години. Учител е по информатика и информационни технологии в Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски". Когато обяснява на децата програмирането, го сравнява с писането на готварски книги. Бил е програмист, но в момента му харесва много да е в класната стая. Децата го наричат Яшо и го приемат повече като приятел. Може би защото не само участва наравно с тях в лудориите, които правят по време на летните лагер-школи, а и защото много често самият той дава идеи за поредната щуротия.Теодора Малинова е на 25 години. Преподава география, биология и човек и природа в 144 СОУ "Народни будители". Тя е миньонче, много фина и слаба. Била е гимнастичка, искала да се занимава с моден дизайн, но едно "случайно" посещение в старото училище довежда до покана от страна на директорката да стане учител там. Успява да събуди интереса на децата, като им рисува уроците на дъската, прави мидички със знамената на всички държави и измайсторява награди за всички ученици – от ключодържатели до медали с послания.
Валерия: Спомняте ли си първия учебен ден като преподаватели?
Александър: Беше преди осем години някъде. Беше супер. Влязох с взлом и започнах да ги организирам на секундата. Аз дотогава не бях преподавал на ученици. Бях се сблъсквал по автобусите с тях и с някакви четвърти-пети клас по кварталите, които викат "копеле, дай една цигара". И аз им казвам: "Копеле, няма да ти дам цигара." Ей това ми бяха сблъсъците с учениците дотогава. Явор: Аз съм на мнение, че в днешно време на много от учениците, а и на училищата им се смъква нивото. Александър: Какво значи да им се смъква нивото? Явор: Например, че научават все по-малко. И като цяло начинът да научиш нещо в тази образователна система е или сам ученикът да си дърпа и да се бори, или пък училището да не му дава шанс да се измъкне, без да се е научил.Явор: Щом има такова нещо като отсъствия в дневниците, те имат право да се пишат, да се следят, да се стягат учениците. И щом има оценки и не се минава, ако оценката ти е недостатъчна, не е редно да се пишат масово шестици примерно. Защото за съжаление има такива практики. Наскоро имаше репортерско разследване за това как училища манипулират матурите. Тоест съучастници на учениците се явяват ръководствата на тези училища и заедно те лъжат държавата и останалите ученици, че е научено нещо. Браво на медиите, браво на всякакви разследващи органи, които биха тръгнали да се борят, за да разкрият такива неща. За съжаление органите не го вършат толкова, колкото медиите напоследък са свършили подобни разследвания.
В.: Какво друго затруднява ежедневната ви работа?
Теодора: Аз имам такъв случай с едно детенце от моя клас, на който съм класна. То е с приемен родител, който не го пуска никъде. Понеже е седми клас, трябваше сега да кандидатства, но майката не му даваше 4 лв., за да си заплати таксата за изпита. Детето искаше да си остане в нашето училище с изобразително изкуство, но тя му беше казала, че тотално го спира от тези неща и го праща в общообразователно училище. Тогава аз отидох, говорих с директорката и тя се съгласи да платим таксата на детето. Ходих до банката с моята лична карта, с моите данни платих на детето, водих го до училището за самия изпит по рисуване. Оказа се, че трябва и медицинско да се извади. Отидохме в седем часа сутринта с детето при личната лекарка и извадихме медицинското. В момента детето е прието в нашето училище с рисуване - точно това, което искаше. Когато го разказвам това на колеги и приятели, те всички ми казват, че съм луда. Това на мен не ми харесва в цялата система. Защо трябва да не помагам?! Защо трябва да вляза, да си предам урока и да си изляза? Това не ми харесва, а виждам, че е масово. Явор: Поздравления за това, което си направила. Всякакви такива геройства в една консервативна система е нормално да се приемат на нож. Това малко омаловажава всяка детска усмивка.Александър: За жалост са ми казали да пиша оценки и аз го правя, но изобщо не искам да ги оценявам. Кой съм аз, за да те оценявам? Какво като съм учител? Аз предпочитам да менторствам, да си говорим.
В.: Какви бяха вашите учители? Имахте ли някой, който ви смразяваше кръвта?
Александър: Аз, понеже съм хванал няколко години от соца, имаше една учителка, която Макаренковите методи ги беше научила добре. Заради тази жена аз не обичам да чета. Като видя букви и вече съм изпаднал в шок. Тя преподаваше по родна реч. В първи клас ми казваше, че съм кръгла нула. Една съученичка си беше драскала нещо по чина и тази жена дойде и я накара да си изближе чина. Този момент никога няма да го забравя.Александър: В повечето случаи, когато няма уважение, то си идва от семейството. Бащата идва и ми вика: "Епа то тука е ясно, че нищо няма да научи." И аз направо не знам какво да кажа. Виждам, че има някакъв проблем и ме е яд не за този човек, а за детето. Аз само дето не казвам като на балерините: Майка ти, баба ти и прабаба ти от двете семейства да дойдат да ви видим костната структура, че да видим дали ставаш.
В.: Вие опитвате ли се да бъдете пример за децата?
Александър: Ние не се опитваме. Ние сме пример за децата. За нашата среда нали все се говори, че нямало развитие, какво ще правят с дизайн и т.н. Аз съм им живият пример, че има шанс. И общуването си остава досега, още от първия ми випуск. Чуваме се, питат ме за съвети. Все пак и в една и съща сфера работим.
В.: Приемате ли работата си като призвание?
Теодора: О, не! Не мога да го приема като такова. Много си харесвам и обичам работата, но не мога да го приема като нещо, което ми е писано. Александър: И аз, въпреки че една от игрите, които бях измислил като малък за лятната ваканция, беше "училище". Теодора: И аз това съм го играла много пъти и винаги съм била учителката.Явор: На мен не ми хареса формулировката на въпроса, защото няма такова нещо, което да ми определя моята съдба. Просто съм щастлив да съм преподавател. И това не ми е достатъчно даже, че съм щастлив. Виждам, че се получава.
1 коментар
Приятели, първото, което ми направи впечатление в това издание, бе, че никъде не се споменават факти и събития, съвети и описания, които поне в най-малка степен биха могли да са полезни на хората, които живеят извън София. Визирам преди всичко (но не само) материалите за детската градина, която работи по метода на Валдорф, и материала за това – къде да развличат родителите невръстните си деца. Ако аудиторията ви е само от живеещи в столицата, то редно е да упоменете това в заглавието на онлайн списанието или най-малкото в заглавието на съответната статия.
Отново без да вземете предвид коректността към читателите, след като изнасяте една приятна лекция за методиката, преимуществата и красотите на споменатата вече детска градина, сте пропуснали да обозначите материала като рекламен.
Шокиращо за мен лично беше, че в една детска градина, която очевидно е върхът на авангарда в съвременната детска педагогика, питомците са лишени от месо в менюто. Вероятно ще ви се стори антично, но месото все още е сред обичайните храни на повечето хора на планетата и особено когато е качествено, е незаменим източник на редица хранителни съставки, да не говорим, че е вкусно и според случая диетично или много питателно. Изглежда ми по-естествено като медия да подадете сигнал до съответните органи, за да се попълни този крещящ пропуск в ежедневното хранене на подрастващите, вместо да ставате трибуна на вижданията на хора с тежки пропуски в хранителната си култура..
По-нататък ме обезпокои много виждането на един от преподавателите, който смята, че „не е редно да се пишат масово шестици примерно. Защото за съжаление има такива практики. Наскоро имаше репортерско разследване за това как училища манипулират матурите. Тоест съучастници на учениците се явяват ръководствата на тези училища и заедно те лъжат държавата и останалите ученици, че е научено нещо. Браво на медиите, браво на всякакви разследващи органи, които биха тръгнали да се борят, за да разкрият такива неща. За съжаление органите не го вършат толкова, колкото медиите напоследък са свършили подобни разследвания…“. Подобно изказване говори за плашещо непознаване на организацията и процесите в образователната система в страната. Ако господинът бе отчасти поне запознат с начина, по който у нас се разпределят средствата за издръжка на училищата, както и с нагласите на обществото за придобиване на знания в рамките на установените държавни институции, сигурен съм, сам щеше да ви помоли да изтриете цитираните по-горе изречения от изказването му.
Благодаря!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.