🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Подслушано в учителската стая

Защо бивша гимнастичка, програмист инициатор на щуротии и моден дизайнер с татуировки и обеци избират да станат учители, това продължава да им харесва, а на всичкото отгоре децата ги обожават

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Събрахме ги на едно място, в един ден и един час. Поканихме ги да се настанят удобно в учителската стая на Професионалната гимназия по облекло, включихме си диктофона и ги помолихме да си говорят... за работа. За училище. За учениците, учителите, програмите, поколенията. И за онзи необясним инат, който може да те накара днес в страна като България да бъдеш учител. Прекъсвахме ги само от време на време, защото бъбривостта и емоциите са характерни за и без това младите им артистични природи. Не отговаряха точно на въпросите ни. Скачаха от тема на тема. Спореха, вдъхновяваха се и преминаваха в бурни обяснения. Казаха, че училището трябва да е площадката, от която да си изстреляш ракетата в Космоса. Това ни хареса. И ни успокои, че децата ни продължават да срещат в училище будни хора, които ги учат на най-важното – да мислят, да чувстват и да превръщат всичко това в смислена енергия.

Александър Гергинов е на 34 години. Преподава рисуване и моден дизайн в Професионалната гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза". Той е познато име в модния бранш покрай марката си Ham&Eggs. Преди няколко години почти на шега решава да се върне в училището, където е учил. Иначе си е играл "на училище" още като малък и е тормозил приятелите си със задачи за по-горните класове. Сега не спестява двойките, но учениците го боготворят. Има много татуировки и обеци, но казва, че за щастие нито един ученик не се е продупчил заради него.

Явор Никифоров е на 31 години. Учител е по информатика и информационни технологии в Софийската математическа гимназия "Паисий Хилендарски". Когато обяснява на децата програмирането, го сравнява с писането на готварски книги. Бил е програмист, но в момента му харесва много да е в класната стая. Децата го наричат Яшо и го приемат повече като приятел. Може би защото не само участва наравно с тях в лудориите, които правят по време на летните лагер-школи, а и защото много често самият той дава идеи за поредната щуротия.

Теодора Малинова е на 25 години. Преподава география, биология и човек и природа в 144 СОУ "Народни будители". Тя е миньонче, много фина и слаба. Била е гимнастичка, искала да се занимава с моден дизайн, но едно "случайно" посещение в старото училище довежда до покана от страна на директорката да стане учител там. Успява да събуди интереса на децата, като им рисува уроците на дъската, прави мидички със знамената на всички държави и измайсторява награди за всички ученици – от ключодържатели до медали с послания.

Валерия: Спомняте ли си първия учебен ден като преподаватели?

Александър: Беше преди осем години някъде. Беше супер. Влязох с взлом и започнах да ги организирам на секундата. Аз дотогава не бях преподавал на ученици. Бях се сблъсквал по автобусите с тях и с някакви четвърти-пети клас по кварталите, които викат "копеле, дай една цигара". И аз им казвам: "Копеле, няма да ти дам цигара." Ей това ми бяха сблъсъците с учениците дотогава. Явор: Аз съм на мнение, че в днешно време на много от учениците, а и на училищата им се смъква нивото. Александър: Какво значи да им се смъква нивото? Явор: Например, че научават все по-малко. И като цяло начинът да научиш нещо в тази образователна система е или сам ученикът да си дърпа и да се бори, или пък училището да не му дава шанс да се измъкне, без да се е научил.
Теодора: Вторият вариант е по-добрият.

Явор: Щом има такова нещо като отсъствия в дневниците, те имат право да се пишат, да се следят, да се стягат учениците. И щом има оценки и не се минава, ако оценката ти е недостатъчна, не е редно да се пишат масово шестици примерно. Защото за съжаление има такива практики. Наскоро имаше репортерско разследване за това как училища манипулират матурите. Тоест съучастници на учениците се явяват ръководствата на тези училища и заедно те лъжат държавата и останалите ученици, че е научено нещо. Браво на медиите, браво на всякакви разследващи органи, които биха тръгнали да се борят, за да разкрият такива неща. За съжаление органите не го вършат толкова, колкото медиите напоследък са свършили подобни разследвания.

В.: Какво друго затруднява ежедневната ви работа?

Теодора: Аз имам такъв случай с едно детенце от моя клас, на който съм класна. То е с приемен родител, който не го пуска никъде. Понеже е седми клас, трябваше сега да кандидатства, но майката не му даваше 4 лв., за да си заплати таксата за изпита. Детето искаше да си остане в нашето училище с изобразително изкуство, но тя му беше казала, че тотално го спира от тези неща и го праща в общообразователно училище. Тогава аз отидох, говорих с директорката и тя се съгласи да платим таксата на детето. Ходих до банката с моята лична карта, с моите данни платих на детето, водих го до училището за самия изпит по рисуване. Оказа се, че трябва и медицинско да се извади. Отидохме в седем часа сутринта с детето при личната лекарка и извадихме медицинското. В момента детето е прието в нашето училище с рисуване - точно това, което искаше. Когато го разказвам това на колеги и приятели, те всички ми казват, че съм луда. Това на мен не ми харесва в цялата система. Защо трябва да не помагам?! Защо трябва да вляза, да си предам урока и да си изляза? Това не ми харесва, а виждам, че е масово. Явор: Поздравления за това, което си направила. Всякакви такива геройства в една консервативна система е нормално да се приемат на нож. Това малко омаловажава всяка детска усмивка.
Теодора: Да, аз не виждам какъв е проблемът в това един учител да е близък с децата. А го усещам като натиск и като проблем. Александър: То никой не те спира да си близък с тях. Аз така съм бил близък с всичките си ученици. Аз имам проблем със самата образователна система. Не съм се задълбочавал много-много, малко повърхностно гледам на нещата, тъй като се занимавам основно с дизайн. Обаче откакто преподавам в училище за средно образование, срещам един по-скоро социален проблем, свързан с отношението на родителите към средата, към децата си, възпитанието. Ние правихме кампания с една асоциация на европейските училища и ходихме на доброволчески програми да рисуваме в помощно училище за деца с аутизъм и други диагностицирани заболявания. И една майка ми казва: "Не е ли много тежко за децата? Как може да им причиняваме това нещо?" А нашите ученици въобще нямаха никакъв проблем. В началото имаха някакви предразсъдъци, но след като видяха за какво става въпрос, после даже станаха много по-въодушевени, по-отворени. Теодора: Те не го мислят въобще от тази гледна точка. Аз пък преди няколко месеца имах проверка от инспектората. Бях се подготвила, нямам никакви проблеми по принцип с децата, урокът се получи перфектно. Но след това си тръгнах разплакана от училище и казах, че няма да се върна там. Проблемът беше, че самата проверка беше супер документална. Никой не ме попита ти как общуваш с тези деца. Говориш ли си с тях? Разбираш ли се с тях? Искаха да характеризирам всяка оценка на всяко дете защо съм я писала. Питаха ме защо по време на час не съм посочила някое дете да погледне нещо в учебника. Аз бях направила презентация на базата на учебника. Изобщо всичко беше перфектно. Но никой не се интересува за моите отношения с децата. Явор: Аз също много време прекарвам, разговаряйки с някои от тях или пък с групи. Много са сладки, като почнат да се хвалят помежду си каква магария са направили. И после половината се кефят, половината се издават. То по-правилно е учителят да е сред тях, когато правят глупостите. Особено като са на пътуване по състезания, лагер-школи. Тогава е по-лесно да си в епицентъра. И даже самият ти да им даваш идеи какво да играят, какво да спортуват, какво приключение да си направят. Тогава, стига да им е достатъчно интересно, няма да им останат сили нито за цигари, нито за алкохол или наркотици. Вярно, че аз съм малко облагодетелстван, че се занимавам с по-малки и по-луди деца. На тях им хрумват по-забавни неща. Мисля си, че по-хитрите деца могат да измислят по-щури идеи. Аз си мисля, че ако се създаде някаква обстановка, в която всеки да изненадва другите, да изпъква по свой начин, всички деца ще се чувстват справящи се.
Александър: То това хубаво го казваш, ама на практика как става тая далавера? Как създаваш примерно среда, която да е благоприятна за различните темпераменти? Защото аз ги гледам и като темперамент. Като има в клас петима холерици, става ужас. Явор: В интерактивно изкуство като разработката на игри може да се направи нещо, което другите деца да си кажат "Ха! Това е яко и другите му се кефят. Обаче аз съм тарикат, ще си направя по-яко и от това". И в една такава обстановка, в съревнование помежду си, вече много кофти идеи излизат от главата им и правят място за добри идеи. Александър: Може и така да е, обаче аз не съм попадал в такава ситуация. Явор: Попадал си със сигурност. Когато двайсет от твоите деца рисуват едно и също нещо, едно от тях казва "Ето това нарисувах" и другите казват "Уау".
Александър: Проблемът е, че тия деца са дошли с желанието да го правят това и когато рисуват едно и също, тия, на които не им се е получило, казват "Аз съм супер зле". Обаче аз пък ги научих да не се сравняват, защото това е най-тъпото нещо за мен. Явор: Има деца, за които конкурентната обстановка е благодатна. Има деца, които предпочитат да са първи. Има и деца, които се справят много добре, когато не са център на вниманието.

Александър: За жалост са ми казали да пиша оценки и аз го правя, но изобщо не искам да ги оценявам. Кой съм аз, за да те оценявам? Какво като съм учител? Аз предпочитам да менторствам, да си говорим.

В.: Какви бяха вашите учители? Имахте ли някой, който ви смразяваше кръвта?

Александър: Аз, понеже съм хванал няколко години от соца, имаше една учителка, която Макаренковите методи ги беше научила добре. Заради тази жена аз не обичам да чета. Като видя букви и вече съм изпаднал в шок. Тя преподаваше по родна реч. В първи клас ми казваше, че съм кръгла нула. Една съученичка си беше драскала нещо по чина и тази жена дойде и я накара да си изближе чина. Този момент никога няма да го забравя.
Явор: Учителите и хлапетата, особено от детската гледна точка, съвсем изглеждат като две враждуващи армии, които нямат нищо общо и никога не можеш да минеш от единия в другия отбор. Според мен ученикът трябва да гледа на училището като на площадката, от която ще изстреля своята ракета в Космоса. Съветвам децата да си гонят шестиците, ако толкова им е важно, но повече да се възползват от наученото, от изживяното. Няма смисъл, като пораснат, да гледат с носталгия на училището. Теодора: Защо? Аз с голяма носталгия гледам към училището. Даже сега, като бие звънецът за влизане в час, в първите секунди имам чувството, че аз трябва да вляза в час. Между другото масово се говори за уважението между ученик и учител преди и сега. За мен това е както си го направиш.

Александър: В повечето случаи, когато няма уважение, то си идва от семейството. Бащата идва и ми вика: "Епа то тука е ясно, че нищо няма да научи." И аз направо не знам какво да кажа. Виждам, че има някакъв проблем и ме е яд не за този човек, а за детето. Аз само дето не казвам като на балерините: Майка ти, баба ти и прабаба ти от двете семейства да дойдат да ви видим костната структура, че да видим дали ставаш.

В.: Вие опитвате ли се да бъдете пример за децата?

Александър: Ние не се опитваме. Ние сме пример за децата. За нашата среда нали все се говори, че нямало развитие, какво ще правят с дизайн и т.н. Аз съм им живият пример, че има шанс. И общуването си остава досега, още от първия ми випуск. Чуваме се, питат ме за съвети. Все пак и в една и съща сфера работим.

В.: Приемате ли работата си като призвание?

Теодора: О, не! Не мога да го приема като такова. Много си харесвам и обичам работата, но не мога да го приема като нещо, което ми е писано. Александър: И аз, въпреки че една от игрите, които бях измислил като малък за лятната ваканция, беше "училище". Теодора: И аз това съм го играла много пъти и винаги съм била учителката.

Явор: На мен не ми хареса формулировката на въпроса, защото няма такова нещо, което да ми определя моята съдба. Просто съм щастлив да съм преподавател. И това не ми е достатъчно даже, че съм щастлив. Виждам, че се получава.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ukashaka avatar :-(
    ukashaka
    • - 1
    • + 4

    Приятели, първото, което ми направи впечатление в това издание, бе, че никъде не се споменават факти и събития, съвети и описания, които поне в най-малка степен биха могли да са полезни на хората, които живеят извън София. Визирам преди всичко (но не само) материалите за детската градина, която работи по метода на Валдорф, и материала за това – къде да развличат родителите невръстните си деца. Ако аудиторията ви е само от живеещи в столицата, то редно е да упоменете това в заглавието на онлайн списанието или най-малкото в заглавието на съответната статия.
    Отново без да вземете предвид коректността към читателите, след като изнасяте една приятна лекция за методиката, преимуществата и красотите на споменатата вече детска градина, сте пропуснали да обозначите материала като рекламен.
    Шокиращо за мен лично беше, че в една детска градина, която очевидно е върхът на авангарда в съвременната детска педагогика, питомците са лишени от месо в менюто. Вероятно ще ви се стори антично, но месото все още е сред обичайните храни на повечето хора на планетата и особено когато е качествено, е незаменим източник на редица хранителни съставки, да не говорим, че е вкусно и според случая диетично или много питателно. Изглежда ми по-естествено като медия да подадете сигнал до съответните органи, за да се попълни този крещящ пропуск в ежедневното хранене на подрастващите, вместо да ставате трибуна на вижданията на хора с тежки пропуски в хранителната си култура..
    По-нататък ме обезпокои много виждането на един от преподавателите, който смята, че „не е редно да се пишат масово шестици примерно. Защото за съжаление има такива практики. Наскоро имаше репортерско разследване за това как училища манипулират матурите. Тоест съучастници на учениците се явяват ръководствата на тези училища и заедно те лъжат държавата и останалите ученици, че е научено нещо. Браво на медиите, браво на всякакви разследващи органи, които биха тръгнали да се борят, за да разкрият такива неща. За съжаление органите не го вършат толкова, колкото медиите напоследък са свършили подобни разследвания…“. Подобно изказване говори за плашещо непознаване на организацията и процесите в образователната система в страната. Ако господинът бе отчасти поне запознат с начина, по който у нас се разпределят средствата за издръжка на училищата, както и с нагласите на обществото за придобиване на знания в рамките на установените държавни институции, сигурен съм, сам щеше да ви помоли да изтриете цитираните по-горе изречения от изказването му.
    Благодаря!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал