🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Авиоиндустрията иска новите самолети да се броят за зелени инвестиции в ЕС

Макар те да отделят до 20% по-малко вредни емисии от по-старите модели, природозащитници са против предложението

Airbus планира да пусне в експлоатация самолет с нулеви емисии до 2035 г. и настоява регулаторите и енергийните компании да увеличат производството и използването на устойчиво авиационно гориво, с което да летят и конвенционални самолети
Airbus планира да пусне в експлоатация самолет с нулеви емисии до 2035 г. и настоява регулаторите и енергийните компании да увеличат производството и използването на устойчиво авиационно гориво, с което да летят и конвенционални самолети
Airbus планира да пусне в експлоатация самолет с нулеви емисии до 2035 г. и настоява регулаторите и енергийните компании да увеличат производството и използването на устойчиво авиационно гориво, с което да летят и конвенционални самолети    ©  Reuters
Airbus планира да пусне в експлоатация самолет с нулеви емисии до 2035 г. и настоява регулаторите и енергийните компании да увеличат производството и използването на устойчиво авиационно гориво, с което да летят и конвенционални самолети    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Авиокомпаниите искат новите самолети да бъдат включени към списъка на зелени инвестиции на Европейския съюз (ЕС), част от проекта, който цели да привлече частен капитал за развитието на индустрията. Предложението се разглежда от Европейската комисия (ЕК), макар и природозащитници да описаха искането като опит за замазване на очите на властите.

Изчисления на групата за екологични кампании Transport & Environment (T&E), които ще бъдат разгледани от ЕК, показват, че повече от 90% от общия брой поръчки на най-големия производител в света - Airbus, биха отговаряли на така формулираните изисквания. Според авиоиндустрията обаче това не е проблем, защото новите самолети отделят значително по-малко вредни емисии. Новите двигатели са 20% по-ефикасни от старите, харчат по-малко гориво, а и отделят по-малко емисии на пътник.

Освен това стимулирането на продажби на новите самолети би довело до допълнителни инвестиции в устойчиви горива и още по-икономични двигатели, твърдят представители на индустрията. Авиосекторът е един от най-трудните, за които да се въведат екологични ограничения. Това се дължи на все още ненапълно развитите алтернативни горива и високата им цена. Секторът отговаря за 2% от глобалните емисии на въглероден диоксид, смятат експерти.

Плановете на производителите

Airbus планира да пусне в експлоатация самолет с нулеви емисии до 2035 г. и настоява регулаторите и енергийните компании да увеличат производството и използването на устойчиво авиационно гориво, с което да летят и конвенционални самолети.

От европейската компания заявиха пред Financial Times, че е "ключово" въздушният транспорт да бъде включен в таксономията на ЕС и че за "изпълнение на амбицията на ЕС за климата и целите на Парижкото климатично споразумение авиационната индустрия се нуждае от достъп до устойчиво финансиране".

Подобни искания не се чуват за първи път, като преди месец десет индустриални организации изразиха подобни притеснения. Те предупредиха, че решението авиацията да не бъде класифицирана като зелена ще "попречи на усилията за декарбонизация на сектора и ще подкопае целите за устойчивост". В изявление от петък Airlines for Europe заяви, че слагането на "етикет" на авиацията като устойчива ще "създаде стабилна инвестиционна среда" и ще подкрепи обещанието на индустрията да достигне нетни нулеви въглеродни емисии до 2050 г.

Цялата лобистка кампания, както и конкретният повод се посрещат с голям скептицизъм от природозащитници. Джо Дарден, авиационен директор в T&E, каза пред FT, че класифицирането на "малко по-ефективните самолети" като екологични е равносилно на "огромен акт на greenwashing (привидно изпълняване на екологични цели, без да се постига реален резултат)". "Тези самолети наистина намаляват емисиите - макар и незначително, но не могат да бъдат маркирани като устойчиви в таксономията", казва тя. "Таксономията трябва да насочва инвестициите към истинска екологична авиация, тоест чисти горива и самолети с нулеви емисии", добавя Дарден.